Cambodja 2006
25 August 2006

16 juli tot en met 17 juli

Phnom phen 16 juli

Vakantie zeggen ze… Maar we moesten toch echt om 4 uur opstaan om onze vlucht naar Phnom Phen in Cambodja te halen. Het verkeer was rustig, we stonden dan ook snel op het vliegveld. Na een tijdje te hebben gewacht konden we inchecken. We mochten onze bagage meenemen als handbagage. Erg makkelijk. De vlucht duurde ongeveer 1.5 uur. Na de benodigde visum en stempels te hebben gehaald, konden we een taxi nemen naar Narin 2 guesthouse. Daar kregen we een mooie kamer. Timo ging even slapen. Ondertussen ging ik wat rondlopen in de straten. Naar mijn idee is het rustiger op de straten dan in Bangkok. We zijn na te hebben uitgerust naar het Tuon Sleng museum gelopen. Hier was vroeger een gevangenis van de Rode khmer. Er werd wat uitleg geven en er waren veel portrait foto’s te zien van mensen die hier zijn overleden. Er werden hier veel mensen gemarteld, daarover was ook een kleine uitleg. Met een motortaxi zijn we naar het paleis gegaan. Maar die was gesloten tot 14.00 uur. We hadden nog even de tijd om wat te eten. Na het eten liepen we wat rond te dwalen. Zo kamen we bij het nationale museum. Het gebouw zag er aan de buitenkant erg mooi uit. Dat beloofde wat. Binnen was het wel leuk. Wat beelden en uitleg. Maar niet heel speciaal. Toch nog naar het paleis van de koning gelopen. Deze leek veel op het paleis in Bangkok. Maar veel minder glitter. Het was wat meer verspreid en er waren niet zoveel mensen. ’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten.

Chau doc 17 juli

Om 6 uur moesten we opstaan. We hadden een bootticket geboekt naar Chau doc in Vietnam. We moesten eerst een stuk met de bus (zo’n 2 uur) Daarna moesten we in een bus stappen. Er waren ongeveer 10 toeristen. 1 meisje was haar paspoort kwijt. Nadat de bootman veel gebeld had, ging ze toch maar van boord. Toen bleek dat er een portemonnee was gevonden. Die bleek van een andere jongen te zijn. Hij had dus wel geluk, want alles zat er nog in! We konden eindelijk op weg. De boottocht tot de grens duurde ongeveer 3 uur. Er was niet veel te zien. Een brede rivier. En dat was het. We kwamen aan bij de grenscontrole voor Cambodja. Hier bleek dat een meisje een verkeerde datum in haar paspoort had staan. Ze moest nog een dag extra in Cambodja blijven, de volgende dag was haar visum voor Vietnam wel geldig. Bij de grenscontrole van Vietnam hadden we geen problemen. We moesten hier op een andere boot stappen, die ik wat comfortabeler vond. We konden beter naar buiten kijken en was minder krap. Naar Chau doc duurde het ongeveer 4 uur. Dit stuk van de reis was veel mooier. De rivier was hier veel smaller. Onderweg zagen we veel kinderen en mensen die bij het water aan het werk waren. De 4 uur waren dan ook zo om! Op de boot was er een vrouw die ons begeleidde. Ze bood ons een slaapplek aan in een guesthouse net buiten de stad, op een berg. Ook gaf ze ons een folder die een 2 daagse tocht via de Mekong delta naar Saigon aan bood. Met degene die nog op de boot waren besloten we dat we allemaal naar de guesthouse zouden gaan en dan de volgende dag de 2 daagse tocht zouden doen. De 2 daagse tocht was goedkoper dan alles zelf boeken. ’s Avonds gingen we met zijn alle eten in de stad. Was erg gezellig!