Suriname

Canopy tour in Berg en Dal resort

10 December 2011

Suriname 2011

11 november was onze dag! Timo en ik zijn getrouwd! Natuurlijk wilden we dit vieren met een bijzondere huwelijksreis. Na lang zoeken is dit Suriname en Curacao geworden.
helaas was de nacht niet goed. Timo bleek een virus te hebben opgelopen en heeft de hele nacht kotsend boven de wc doorgebracht. Zo vliegen wilde hij niet, maar een paar telefoontjes later bleven er nog 2 keuzes over. Gaan en beroerd in het vliegtuig zitten, hopend dat het virus snel weer weg was. Of niet gaan en geld kwijt.
Dat vonden we zonde, dus toch maar in de auto opeg naar het vliegveld. Helaas hadden we een uurtje vertraging. Ach ja kan er ook wel bij. Timo kon lekker even slapen dus dat was wel fijn.
Om verder maar niet in details te treden. Het was geen leuke vlucht voor Timo, en ik denk dat hij elk naadje en kiertje van de wc nu wel kent. Gebroken kwamen we aan op het vliegveld.
Gelukkig hadden we deze keer alles geregeld. Ook dus het vervoer en hotel. Uitgeput stapte we in de bus, en een uur later staan we bij het hotel Eco resort inn.
We gingen ook maar meteen slapen.

De volgende morgen durfde Timo een licht ontbijt wel aan. Een beetje gammel nog, maar wel ok om wat te gaan bekijken. Zo liepen we naar het Fort Zeelandia. Hier hadden we een interessante toer. Ook lopen we eventjes langs de waterkant en de palmentuin. Daarna zoeken we toch snel het zwembad bij buurhotel Torarica op. Wat fijn zeg even zwemmen.
later op de dag namen ween taxi naar het hermitage mall. Heel veel vonden we er niet aan, ook waren sommige artikelen nog redelijk prijzig. Niet aan ons besteed.

Berg en Dal

Met de taxi moesten we naar een hotel voor een pickup van onze eerste meerdaagse toer. We hadden gekozen voor Berg en Dal eco resort. Klinkt luxe, is luxe! We laten ons goed verwennen deze vakantie.

Helaas had ik hetzelfde virus als Timo opgelopen. Overgeven en misselijk. Gelukkig duurde de busrit maar 1.5 uur. We mochten daarom wat eerder in ons huisje. En deze was super! Hij was op palen gebouwd tegen een berg aan, aan de rivier. Het uitzicht waren een stukje rivier en veel boomtoppen. Geweldig! Ook het huisje was luxe ingericht. Een mooie ruime badkamer, een romantisch hemelbed, en een heerlijke zitbank. Buiten hadden we een mooi terras. Hier konden we het wel een paar dagen uithouden.
onze bedoeling was om een paar leuke tours te boeken. Maar beiden waren we nog niet zo lekker. En daarbij kwam ook dat de meeste tours echt heel prijzig waren. Uiteindelijk besloten we er een te kiezen, de canopy tour. En er was een gratis historsiche tour beschikbaar, welke ons ook interessant leek. Deze dus beide geboekt.
’s Avonds barstte de hemel open, wat een regenbui! Alles stond blank, en eigenlijk zouden we gaan eten, maar door zo’n bui lopen ben je met een minuut doorweekt. Uiteindelijk stopte het na 3 uur. Dus we konden toch lekker eten. Het buffet was lekker, wat vlees, groenten en aardappels. Het toetje was alleen een cake.

De volgende morgen stonden we vroeg op voor een lekker ontbijt. Lekker omeletje, pannenkoekjes en het brood is ook smakelijk.
met een goed gevulde maag werden we opgehaald met een boot voor onze canopy tour. Eerst kregen we wat uitleg hoe we moesten remmen en andere handelingen, daarna een stukje lopen. Toch stonden we al wel hoog in de bomen. En al snel werden we ontkoppeld en zweefden we in een rap tempo door de boomtoppen. Dit was gaaf! De hoogste was 35 meter boven de grond en we zweefden boven de rivier. Echt zo leuk! Maar na 7 platforms was het alweer voorbij. Jammer!

’s middags werden we opgehaald voor de culturele tour. Helaas was er weer een flinke regenbui aan het dreigen. De eigenaar van het adventure center besloot om de verkortte versie te doen. Ook beter, want anders moesten we een flinke berg oplopen. Nu kregen we uitleg over de gescheidenis van het gebied. Interessant. Veel uitleg over het goudzoeken en wat over de slavernij (vreselijk!) Na 45 minuten was het alweer voorbij.

De volgende dag was het alweer voorbij en moesten we om 11 uur uitchecken. Helaas waren ze zo karig met het eten dat we ook geen lunch meer kregen terwijl we pas om 1 uur werden op gehaald. Beetje jammer! De bus had in iedergeval flinke haast. Niemand wilde stoppen in onze bus, waardoor we snel in Paramaribo waren. Nu hadden we nog even tijd om wat te gaan winkelen. De winkelstraten zijn leuk. Leuke winkeltjes met leuke kleding.

Kabalebo

Onze kleine tas werd weer gepakt met schone kleding. Op naar vliegveld Zand en hoop. Dit is het kleine vliegveld in Paramaribo. Hier vertrekken de kleine vliegtuigjes naar de binnenlanden. In ons vliegtuig konden 12 mensen.
Wat is dat toch leuk zo’n vlucht. Je kan lekker naar buiten kijken. Overal waar we keken zagen we oerwoud. Zo onbeschrijfelijk dat in zo’n groot land zo weinig mensen wonen en er nog zoveel ongerepte natuur is!
In de verte zagen we de landingsbaan, een grasveld al liggen. De pollen vlogen om onze oren, maar we waren er al snel. Kabalebo resort ligt midden in de jungel aan de rivier de Kabalebo. In de wijde omtrek wonen geen mensen (voor zover ze weten). Het resort heeft een mainlodge waar wij sliepen. Eenvoudige maar nette kamers. Verder op liggen de cabana’s en het inspirationpoint. Ook is er een fijn zwembad.
na een korte opfrissing hadden we een korte wandeling. We zagen een oud vliegtuig die jaren geleden bij onderzoek was neergestort. We hoorden overal vogels, maar zagen er niet zo veel.
Daarna pakten we onze zwemspullen en gingen naar een rapel (stroomversnelling). De bootrit duurde even, maar we zaten comfortabel op een klapstoel. De rapel was een leuke stroomversnelling waar we veilig konden zwemmen tussen de mini watervalletjes. De bootmannen hadden handddoeken en snacks meegenomen. Het was heerlijk, maar we moesten al snel weer weg omdat het al donker werd.
’s avonds aten we gezellig met zijn alle van een buffet. Deze was eenvoudig, maar smaakte prima. Gelukkig voelden we ons beide alweer beter.

De volgende morgen gingen we met zijn alle misty mountain beklimmen. Een bergje van 300 meter. Tja leuk, dachten we. Wisten wij veel dat het de hele dag zou duren! Eerst moesten we een stuk lopen tot de voet van de berg, ongeveer 1,5 uur. Daarna alleen maar bergop! Dit was zwaar voor mij. Timo had er wat minder moeite mee. Maar ik ben nu eenmaal geen berggeit en loop liever op vlak terrein. Ook hadden we beide alleen maar gympen aan wat niet makkelijk was. Gelukkig was het droge tijd, zodat het niet glad was, anders was het niet te lopen! Ook hadden we van medereizigers een lange broek geleend, want die waren we beide vergeten.
onze groep had 10 man, maar eigenlijk is dit te groot voor zo’n wandeling. Degene vooraan willen lekker snel en kregen uitleg van de gids. Maar die achteraan legde daarom nog wel iets uit maar we misten gewoon een boel. Natuurlijk zijn alle dieren al weg doordat we veel te veel geluid maken met zijn alle, jammer hoor!
na veel puffen en veel zweten zijn we eindelijk bij de top. Het uitzicht was wel mooi, maar niet spectaculair ofzo. Daarna moesten we nog 1.5 uur afdalen. Dit was stijl en glad! Gympies waren niet ok voor zoiets. En ja hoor, halverwege verstuik ik mijn enkel. Meestal is dit zo weer over, maar de gids vond dat ik een voetmassage met balsem nodig had. Hm ok. Dit scheelde wel een hoop en hup ik kon weer verder. Na 1.5 uur waren we bij de charliefalls. Lekker even afkoelen in het water! Ook krijgen we wat snacks en sinaasappels.
daarna moesten we nog 2 uur lopen. Pff wat vermoeiend. Ik was het dan ook helemaal zat.
Vond ik deze tour nu leuk? Nou achteraf had ik het stukje misty mountain overgeslagen en direct door naar de charlie falls gelopen. Maar omdat iedereen naar boven ging en ik iets spectaculairs verwachtte op de top toch maar meegegaan. Volgende keer anders beslissen, zodat ik meer plezier heb in een wandeling.
Bij terugkomst zijn we meteen het zwembad in gedoken. Heerlijk! ’s Avonds is er natuurlijk weer een buffetdiner.
helaas moesten we de volgende dag alweer weg. Maar eerst hadden we nog een korte tour. We hadden samen met nog een stel besloten om naar de Moimoi watervallen te lopen. We kozen de korte route, dus langer in de boot. In plaats van 1 uur lopen 10 minuten lopen. Prima!
maar toen de 10 minuten lopen voorbij waren. He gids, het was toch maar 10 minuten lopen? Eh ohoh, ze hebben tegen mij gezegd dat jullie een uur wilden. Nee dat meen je niet! Eh ja toch wel! Maar we moeten nog maar 20 minuten. De gids was wel leuk, hij vertelde leuke verhalen, en zag veel kleine insecten/dieren. Hij zocht ook echt voor ons.
de moimoj watervallen waren al snel in zicht. Door de drogetijd was er niet zoveel water, maar genoeg om even te verkoelen. Lekker zeg!
De boot bracht ons weer terug. Maar ineens gingen we vol in de ankers. Een slang! Een mooie rode slang lag lekker te rusten op een tak. En verder op een kaaiman, we konden hem bijna aaien zo dichtbij. En daarna zagen we nog een ara stelletje bij hun nestje zitten. Mooie vogels. Zo hebben we op dit korte tochtje meer dieren gezien dan onderweg naar de Misty mountain!

Bij terugkomst konden we nog genieten van een lunch, maar daarna moesten we alweer met het kleine vliegtuigje naar Paramaribo.
Daar hebben we heerlijk nog een middag bij het zwembad doorgebracht.
We hadden nog 1 vrije zondag te gaan in Paramaribo. We probeerden voor deze dag nog een tour te boeken maar helaas was dit niet mogelijk. We hebben deze dag maar besteed bij het zwembad en we zijn nog bij een winkelcentrum geweest. We vonden de winkelcentrums een beetje tegenvallen. Maar misschien hadden we verkeerde verwachtingen.

Wat vond ik er van na de reis?

Positief:

• Het is heerlijk rustig.
  • De accomodaties waar we verbleven waren luxe in verglijking met waar we normaal slapen.
  • Smakelijk eten
  • Maar vooral de prachtige natuur!

Negatief:

• het eten is heerlijk maar wel veel kip (gelukkig lusten we dat graag)
  • op zondag is alles gesloten. Helaas waren we 2 zondagen in Paramaribo, dus veel is er dan niet te doen.
  • De taxi's zijn ver te zoeken, je herkent ze ook nauwelijks.

Wil je meer lezen over Suriname? Klik dan hier.