Portugal
17 August 2013

Portugal 2013

31 Juli Alte

Goed uitgeslapen stapten we in het vliegtuig naar Lissabon. Het boarden ging erg snel en in het vliegtuig vermaakten we ons met een film op de i-pad.
Na het landen zouden ze van de autoverhuur op ons staan te wachten. Maar helaas, na een half uur was er nog niemand. Toch maar even bellen. Nee, hij kwam er echt aan! Nouja nog een klein half uur later kwam de 'vrolijke' man aangelopen. Natuurlijk kwamen er weer niet afgesproken kosten bij, maar omdat we nu echt geen zin meer hadden in een hoop gezeur hebben we na een paar stevige woorden maar toegestemd.
He he, eindelijk op weg. Een beetje saaie A2 naar het zuiden bracht ons bij onze eerste stop. Alte. Een lief klein dorpje in de bergen met een verfrissende waterval. Hier namen we eerste een duik, want het was warm! Heerlijk afgekoeld droogden we nog even op en bekeken we het dorpje. De straten met kinderkopjes, de witte huizen en het was er heerlijk rustig. Een leuk plaatsje om even wat te eten. Helaas waren de meeste restaurants dicht, maar bij een hadden ze wel wat snacks. Beter dan niets. Met een gevulde maag reden we via Sao bras do aportel naar Moncarapacho. Door de bergen met net ontvelde kurkbomen was het gewoon een mooie rit. Net voordat het donker werd kwamen we aan bij Casa Risonha. We werden heel hartelijk ontvangen door Corry en Eugene.
Al snel kregen we de sleutel van onze mooie studio en konden we heerlijk slapen.

Sao bras de Aprortel en Tavira

Na een heerlijke nacht konden we kleine casa bekijken. 2 appartementen en eens studio, en natuurlijk de eigen woonruimte maakte een mooi geheel. Het grote stuk land stond gevuld met verschillende soorten fruitbomen, prachtige planten en bloemen en goed bijgehouden vijvers. Elke dag werden we hartelijk begroet door de honden en Eugene en Corry. Vers fruit lag er dan al klaar. Echt een plaatje deze casa!

Na een stevig ontbijt namen we de auto naar São Brás de Alportel. Het plaatsje waar we al doorheen waren gereden, maar door de vele kurkbomen waren we nieuwsgierig naar de herkomst en toekomst daarvan. In São Brás de Alportel was een museum hierover welke we gingen bezoeken. We kregen een film te zien, maar we waren een beetje te laat, Hij was al begonnen. Gelukkig werd na de film nogmaals een uitleg gegeven door een reisleidster die toevallig aanwezig was. Een leuke en goede uitleg wat erg interessant was.

De plaats zelf leek ons niet zo bijzonder, dus besloten we door te rijden naar Loulé. Hier is een oude markt welke we wel wilden zien. De markt was niet zo groot, maar wel leuk. Veel grote vissen en plaatselijke kruiden. Er omheen lagen nog wat leuke straten om te wandelen en ook het kasteel bood een mooi uitzicht over de stad. Toch waren we snel uitgekeken.

We besloten een frisse duik te nemen bij onze casa. Daarna werd het alweer etenstijd. Op advies reden we naar Tavira. De plek was redelijk groot, met een ferry kun je naar bijgelegen stranden varen. Bij deze ferry waren zoutpannen, hier waren niet alleen mannen hard aan het werk, de flamingo's waren druk hun maaltje bij elkaar aan het scharrelen.
Langs de rivier liepen we naar het centrum. De lucht van vis kwam ons te gemoed. Het is een redelijk druk plaatsje en dat was te zien bij de restaurants, veel obers die hun best deden om toeristen te lokken. Bij het water zag het er gezellig uit.
Nadat we een paar straten hadden bekeken namen we ook plaats in een restaurant. Eer dat er iemand kwam vragen of we misschien wel iets te drinken wilden waren we drie kwartier verder. En niet omdat de beste man het zo druk had, het leek gewoon een verstrooide professor die niet alles op een rijtje had. Het eten was helaas ook niet lekker, dus een slecht begin voor de Portugese keuken (gelukkig werd dit vooroordeel later te niet gedaan).

Ria Formosa nationaal park, Praia Farol en Praia de la Cultura

In een reisgids van de ANWB zagen we een nationaal park wandeling Ria Formosa. Leuk! We konden hem slecht vinden want het stond anders aangegeven op de borden. Uiteindelijk zijn we er toch gekomen. Een wandeling van 1,5 uur bracht ons bij de hoogtepunten. Een leuke wandeling langs de zee, zoutpannen en een zoetwatermeertje. Uiteindelijk wilde ik nog langs wat struiken lopen waar misschien kameleon's zouden zitten. Goed zoeken, maar helaas camoufleren die krengen zicht goed. Gelukkig stond er een man midden in de bossen druk foto's te maken. Vanaf een afstandje zagen we er een zitten boven op een tak. Snel wat foto's gemaakt voor hij weg liep. Plotseling zag ik er nog een zitten, een paar takken later. Deze liet zich niet zomaar fotograferen. Inmiddels stonden er veel mensen om ons heen, maar gelukkig konden we beestjes goed bekijken en fotograferen. Mijn dag was al helemaal goed!

We stapten in de hitte in onze super de luxe wagen. We reden naar Olhao, waar we op de ferry naar Praia Farol stapten. De langzame ferry vaarde ons naar het strand met zo'n 25 minuten. Daar aten we wat in een leuk restaurantje waarna we klaar waren voor een flinke wandeling. Van Eugene en Corry hoorden we dat deze wandeling mooi moest zijn, en natuurlijk wilden we dat wel proberen. Door het kleine vakantie dorpje Farol wandelden we naar het strand, welke aan de oceaan ligt. Het strand stond vol met parasols, maar in de verte zagen we nog maar enkele mensen lopen. Ook wij liepen deze richting heen. Al snel liepen we met zijn tweeen, in de verte wat mensen te zien. Al snel vonden we mooie grote schelpen, dat hield mij wel bezig. Halverwege maakten we een frisse duik in het water.
Toen moesten we wat doorstappen wilden we de ferry van 4 uur halen. Bij praia Culatra lagen ook wat mensen, maar we verbaasden ons over de rust op het strand. Een kleine wandeling door de duinen bracht ons bij het plaatsje van Culatra. Helaas bleek de ferry al weg te zijn. We zijn toch maar weer terug gelopen naar het strand, hier hebben we nog heerlijk liggen zonnen.

Albufeira, Praia de Albandeiro Praia de Marinha, Silves

Een drukke dag vandaag! We verwisselen de leuke casa Risonha met Casa rosa branca (Art of joy). Voor onderweg had Eugene nog een doosje verse vijgen klaar gelegd. Lekker!

We moesten dus een behoorlijk stuk rijden. Daarom maken we flink wat stops. Zo breken we de dag en zien we veel moois. Eerst hadden we afgesproken met een kennis in Albufeira. Zijn accommodatie hadden we al snel gevonden. Een drankje op een terras, een korte strandwandeling en nog een lunch verder besloten we weer verder te gaan.

Praia do albandeiro was de volgende stop. Een slingerend weggetje bracht ons bij het strand. Tussen steile rotsen ingeklemd ligt een leuk strand. Via een trap kom je beneden waar een lekker plekje in de schaduw zoeken. De hoge golven maakten het zwemmen moeilijk, maar leuk. Hoe verder je de zee in ging, hoe minder hoog de golven waren. Nadat we heerlijk zijn afgekoeld, gaan we verder naar Praia de marinha. Het bekende strand van de Algarve. Al snel vonden we een plekje om te parkeren. We besluiten hier alleen een korte wandeling boven aan de steile rotsen te maken. Het strand is prachtig, maar er liggen genoeg mensen die hetzelfde dachten. De grote M door de zee gemaakte rots was mooi om te zien. Het azuurblauwe water, de rood gekleurde rotsen. Prachtig!

Daarbij komt wel dat het einde van de dag in zicht komt. Op de weg naar Monchique, waar onze accommodatie ligt, ligt echter nog een plaatsje wat we willen zien: Silves. Dit is een klein oud plaatsje met de kenmerkende witte huizen. Het is tegen op een berg gebouwd met op de top een kasteel. We lopen wat rond door de steile straten. Er blijkt in de avond een markt te zijn, die nu dus nog is gesloten. Toch kun je zien dat dit wel leuk zal zijn. Na nog even een ijsje te hebben gegeten rijden we naar Art of joy.

In Monchique moeten we een steile berg op. Vlak onder de top ligt de accommodatie. We worden heel hartelijk ontvangen door Eugene en Annelies. Het stel hebben jaren geleden Nederland verlaten om zich hier in de Algarve te vestigen. Het uitzicht valt meteen op. Prachtig! Je kunt zelfs de zee zien! Het zwembad ligt er mooi bij, omgeven door een goed bijgehouden tuin.
Annelies is meteen enthousiast en verteld over de omgeving. We boeken meteen een tour voor dolfijnen, welke de volgende morgen zal plaatsvinden.

Daarna is het tijd voor de sleutel, en tot onze verbazing (en geluk) hebben we een upgrade naar een appartement. Heerlijke ruime kamers, voorzien van alle gemakken! Een terras met hangmat maakt het geheel af.

Natuurlijk kregen we ook een tip om te gaan eten in Rampa restaurant, vlak bij. Hier serveren ze verrukkelijke kip piri piri. Ook de kabeljouw smaakt zeer goed! Er volgde een goede nachtrust in de heerlijke bedden.

Portimao en Lagos, Praia do camilio

Na een super lekker ontbijt met verse broodjes en sap vertrokken we naar Portimao. Hier begon onze tour voor dolfijnen. We konden makkelijk parkeren, maar moesten nog wel een stuk lopen.
Bij de stand waar we ons moesten melden moesten we nog even wachten. Maar daarna werden we naar de boot gebracht. Hier was een jonge vrouw, welke uitleg gaf over de dolfijnen. En een Nederlandse stuurman die de snelle boot overal heen vaarde. Hij gaf al aan dat de dolfijnen waarschijnlijk al ver zouden zijn gezwommen, dus dat we ver moesten varen. Mijn zeeziek polsbandjes deed ik dus maar alvast aan. De overige, Nederlandse toeristen kwamen er ook aan. Daarna volgde een snelle boottocht van ongeveer een half uur. Nog geen dolfijn. We maakten omkeer, en ja hoor, daar waren ze! We zagen ze in kleine groepjes over omhoog duiken, met de vinnen boven het water. Ze zijn razend snel en dus heel moeilijk om te fotograferen. Op ongeveer 25 meter zaten ze van de boot. Al snel bleven ze langer onder, en zwommen ze wat verder. Ook klapperde ze met de staart op het water, om ons aan te geven dat ze geïrriteerd waren. Dat snap ik wel, want er lagen minstens 8 boten bij de beesten. De stuurman vond het dan ook beter om terug te gaan. Erg leuk dat we ze hebben gezien!

Bij terugkomst namen we een heerlijk ijsje en wandelde we terug naar de auto. We besloten nog even in Lagos te kijken. Deze leuke oude stad heeft een grote haven. Vlak bij liggen veel grotten en stranden. Een korte wandeling door stad naar de haven. We wilden voor de volgende dag een boot huren. We vroegen wat rond voor prijzen, maar al snel kwamen we er achter dat de huurprijzen veel te duur waren voor een halve dag. Dit lieten we dus maar voor wat het was.
Toen we terugliepen naar de auto kwamen we langs een tour bureau die kajak tours verzorgde. Dat leek ons wel een leuke vervanging voor de boothuur. Voor de volgende morgen boekten we een kajak tour voor 3 uur.

Lagos en Monchique

Al vroeg moesten we in de auto zitten. Het was ongeveer 45 minuten rijden naar de kust. Hierdoor misten we helaas het ontbijt, jammer.
Op tijd kwamen we aan bij het startpunt. Hier werden we op de boten geladen waarna we eerst een minuut of 10 vaarden. Op de speedboot bij ons zaten 2 engelse, en een Nederlandse vrouw met haar dochter. We konden om de beurt in de kajak stappen. We namen de onderwatercamera mee, zodat we toch wat foto's konden maken. De tocht ging door rotspoortjes en grotten. Vlak langs de kust. Het water was nog niet zeeblauwe gekleurd, door de lage zon. Maar later op de dag zou dit wel komen. Het kajakken was erg leuk om te doen, maar de groep was veel te groot. Daarom leek het een beetje een ongeorganiseerd zooitje. Bij een klein strandje mochten we er uit. De gids waarschuwde dat we moesten wachten op het personeel om te helpen, maar Timo en ik waren eigenwijs en vaarden recht op het strand af. Zonder nat te worden konden we aan land. Het strandje was klein, maar leuk. Daarna moesten we helaas weer terug met de speedboat. Timo had op de heenweg gezegd dat hij een vaarbewijs had, daarom mocht hij op de terugweg varen. Dat was wel even leuk om te doen.
In Lagos namen we nog een lekker pannenkoek. Daarna namen we een bijzondere route terug naar de accommodatie. Deze ging over steile weggetje langs kurkbomen. Ook vaak met mooie uitzichten. De weggetjes waren vaak zo steil dat Timo in de eerste versnelling moest rijden om naar boven te komen. Bij de accommodatie hebben we heerlijk van de zon en het zwembad genoten.

Monchique en Lissabon

Nadat we wakker waren geworden en een heerlijk ontbijt hadden genomen pakten we de auto in om verder te gaan. Annelies had nog en leuke wandeling beschreven van Monchique, dus die hebben we gelopen. Het dorpje is klein, maar gezellig. Leuke straatjes. De snelweg naar Lissabon was saai. We dreigden al wel te laat te zijn om onze auto in te leveren. Aangezien ze zelf ook te laat waren met afleveren op de heenweg besloten we toch eerst de accommodatie op te zoeken. Als alles goed ging zouden we toch op tijd zijn. Als ja. Het was dan ook misschien handig geweest als het hotel wat we geboekt hadden gewoon effe een uithangbord had gehad. Man o man, wel 4 keer langs gereden. Uiteindelijk maar uitgestapt en te voet verder. Na drie keer vragen werd ik tot de deur gebracht. Daarna bleek ik nog op de verkeerde verdieping te staan. Uiteindelijk heb ik het toch gevonden. Snel ingecheckt. En weer terug. De man van het verhuur bedrijf had inmiddels al nukkig gebeld waar we bleven. Verdwaald! (dat was ook echt zo!) Gelukkig zaten we dicht bij het vliegveld en waren we maar een half uurtje te laat. De overhandiging van de sleutel ging snel en met een boos gezicht.

Op het vliegveld kochten we en kaartje voor de metro. Daarna begaven we ons naar het centrum. Helaas hadden ze in ons hotel geen gratis kaart van Lissabon. Aankomen in het centrum had ik wel een toeristen kantoor verwacht, maar helaas. Uiteindelijk zijn we maar een duur hotel ingestapt om een kaart te vragen. En die kregen we ook netjes.
We bleken dicht bij kasteel sao jorge te zitten. Dus daar liepen we maar heen. Steile trappen, smalle weggetjes. Lissabon is mooi! Onderweg naar boven wilde ik een foto van een uitzicht maken. Het waaide best wel hard, en ik had zo'n luchtig zomerjurkje aan. Ineens waaide mijn jurkje omhoog en ik kon hem niet goed naar beneden duwen. Zeker niet zo charmant als Marilyn Monroe stond ik toch behoorlijk te kijken. Mensen om ons heen moesten hard lachen. Ook bij het kasteel waaide hij vrolijk met de wind mee. Gelukkig kwam ik er achter at ik nog een korte broek in de tas had zitten. Dat liep toch wel wat fijner.

Het kasteel was mooi. Schoon en netjes herbouwd. Ze hadden wat uilen waarmee je op de foto kon. Het kasteel ligt op een berg en heeft dus mooi uitzicht over de stad.

Daarna was het tijd om te eten. Er zijn best wel veel restaurants maar die proberen je echt naar binnen te lokken. Daar houden we totaal niet van en willen het gevoel hebben dat we zelf een leuk restaurant hebben ontdekt. Gelukkig lukte dat ook en konden we al snel van een heerlijke maaltijd genieten.

Nog een volle dag in deze mooie stad. We besloten naar de wijk Belem te gaan. Een busritje zou ons er moeten brengen. De bus zat echt bomvol, we konden zelfs onze kaart niet afstempelen. Bij een klooster stapten we uit met de bedoeling daar binnen te kijken. Helaas, er stond een lange rij. Daar hadden we geen zin in. De Belemtoren konden we zo vinden. En ook het museum van moderne kunst liepen we toch langs, dus even binnen kijken. Dat was niet onze stijl, we zien er gewoon niks in.
We namen weer de bus terug en gingen in de wijk Alfama kijken. Hier heb je een oude beroemde tram. Deze zat ook bomvol, dus gingen we maar gewoon lopen.
Bij de kerk vicence kon je ook een museum bezoeken. Dit is zeer de moeite waard. Niet alleen liggen er bijzondere dingen toongesteld, je kunt helemaal naar het dak lopen, met een schitterend uitzicht. De kerk is wit met azul tegeltjes. Prachtig!
Langzaam slenterde we nog wat meer door de stad. Het einde van de vakantie was in zicht! De volgende morgen hadden we om 5 uur een taxi besteld, dus gingen we maar lekker op tijd slapen.

Wat vond ik er van na de reis?

Positief

- Het heerlijke eten
- De 2 accommodaties Art of Joy en Casa Risonha vonden we echt fantastisch!
- Ondanks dat het hoogseizoen was vonden we het met de drukte op de meeste plaatsen meevallen
- Het klimaat was geweldig: Overdag heerlijke zon, maar in de avond koelt het net genoeg af om lekker te kunnen slapen
- De mensen waren heel vriendelijk en behulpzaamNegatief

- Het verhuur bedrijf voor de auto was flink te laat, op telefoon werd wel gereageerd, maar erg nonchalant. Ook vroegen ze extra kosten die bij ons niet bekend waren.