Berlijn
04 September 2010

Berlijn 2010

Van 22 juli t/m 26 juli nemen we de auto naar Berlijn voor een leuke citytrip!
We moesten zo’n 7 uur rijden voor we bij ons hotel kwamen. Het hotel van der valk berliner ring is echt heel mooi. Onze kamers zijn blijkbaar net gerenoveerd, en is heel stijlvol ingericht met alle luxe. We habben totaal 3 kamers, waarvan 1 kamer dus nog niet is gerenoveerd. Toch is alles netjes en schoon. Helaas blijkt de volgende morgen dat deze kamer aan de kant ligt waar er feesten worden gegeven, geen goede nachtrust dus.
Na een stevig ontbijt vertrokken we de eerste dag voor een flinke wandeling. Helaas gooit een hoop regen roet in het eten. We besloten om dan eerst maar naar het KaDeWe te gaan. Een gigantisch koopwarenhuis. Het is wel leuk om daar even rond te kijken. Als snel zijn we het toch wel zat. Het is inmiddels droog. We wandelen naar een dichtbijgelegen kerk. De binnenkant heeft mooi blauw glas.
daarna wandelen we nog een stuk. Al snel gaan we met de metro naar een ander gedeelte. We stappen uit bij het hauptbahnhof. Een gigantisch trein en metro station. We zien niet goed waar we heen moeten lopen en besluiten dan maar naar de Reichgstag te gaan. Het parlementsgebouw van Berlijn. Dit is een mooi oud gebouw met een glazen koepel op het dak. Deze is mogelijk om te bezichtigen, maar helaas denken daar veel andere mensen ook over, er staat een hele lange rij. We besluiten door te lopen naar Brandenburgertor. Ook een mooi gebouw, maar helaas zijn ze daar een evenement aan het klaar zetten, zodat je er niet goed kunt kijken.
We lopen langs het holowcaust monument. Een indrukwekkend geheel, met heel veel kolommen en zuilen op lange rijen geplaatst.
Per toeval lopen we een medisch museum binnen. Hier wordt veel uitleg gegeven over protheses. Erg interessant. Het gebouw zelf is ook mooi.
We wilden nog bij het techniekmuseum kijken. We vonden het al raar dat we gratis naar binnen mochten, maar het bleek al bijna sluitingstijd te zijn. We hebben dus maar even rond gekeken.
’s Avonds eten we ons buikje rond bij een 3 gangen diner in het hotel. Erg lekker allemaal, maar wel trage bediening.
De volgende dag stonden we vroeg op en gingen we als eerste naar het Reichstag. Ik wilde het toch wel graag zien. Uiteindelijk stonden we om 9 uur in de rij, welke ongeveer 1 uur duurde. Maar het wachten waard. Wat mooi gemaakt, met al die spiegels en reflexie! Ook het uitzicht is mooi. Helaas was het een beetje regenachtig, maar toch de moeite waard.
Via brandenburgertor wandelden we naar Gendarmenmarkt. Hier zijn 2 kerken en een concertgebouw. Het plein ziet er groen en mooi uit. De vele bomen maken het gezellig.
We lopen naar Charlies checkpoint. Ik vind het er vooral druk, en vrij toeristisch. Betalen om met een man in uniform op de foto te gaan vind ik echt niks. Uiteindlijk belanden we in een Italiaans restaurant. Lekkere lasagna voor weinig geld!
Een museum is ook nog wel leuk om te kijken. Het joods museum. Ik vond er niet zo heel veel aan. Er waren wel een paar interessante uitleg over het jodendom. Maar vooral veel foto’s en veel lezen.
We besloten om vroeg terug te gaan, en lekker van het zwembad te genieten. De hele familie was er, en we hadden zelfs een privé zwembad. Er was niemand aanwezig! Heerlijk gezwommen.

De volgende dag gingen we naar Potsdam. Deze plaats is wat kleiner en ligt vlak bij Berlijn. Ik zou tegen iedereen zeggen, echt een aanrader! We konden makkelijk de weg vinden en parkeerden midden in het centrum. Daar was een plein met een Brandenburgertor en een gezellige winkelstraat en restaurants. Een klein stukje lopen bracht ons bij de ingang van Sanssouci park. Dit was een groot park, wat erg goed was onderhouden. In het park stonden verschillende gebouwen, zoals het nieuwe paleise, orangerie, sans souci, een chinees theehuis, een badhuis en nog meer. Het was een eind lopen om alles te zien, maar zeker e moeite waard. We wilden eigenlijk bij Sans souci naar binnen. Maar daar was een wachtrij. Uiteindelijk zijn we bij de orangri naar binnen gegaan. Daar is veel glim en pracht en praal. Wel leuk om te zien. Ook is er een grote ruimte waar veel schilderijen hangen. Na het vele lopen hebben we wel een lekker gebakje verdient. ’s Avonds eten we onze laatste maaltijd in het hotel, waarna we na een goede nachtrust naar huis keren.

Hoe vond ik dit weekendje na terugkomst?
Positief:

• Er is veel te doen, genoeg om minimaal 3 dagen mee te vullen.
  • Het hotel van der valk berliner ring is echt een 4* waard!
  • erg lekker gegeten

Negatief:

• ondanks dat ik lange reistijden gewend ben is het best een eind rijden.
  • ons hotel zat vrij ver van het centrum vandaan, zodat je in de avond meestal bij het hotel blijft.
  • lange wachttijden bij verschillende bezienswaardigheden.
  • de stad deed wat somber en grauw aan.