Thailand 2005
01 April 2005

1 maart tot en met 16 maart

Bangkok 2 maart

Om half 6 kwamen Erika en ik aan in Bangkok. De goedkoopste manier om naar het centrum te komen is met de trein. Dat koste ons 20 cent! De trein deed er een uur over. We wilden naar het hualamphong station. Want daar konden we een treinkaartje voor de nachttrein naar Chiang Mai kopen. We hadden geluk, want er was nog plaats in de slaap trein. Omdat we pas ’s avonds vertrokken hadden we een hele dag om in Bangkok rond te kijken.

Vanaf het station gingen we eerst een stuk lopen. Het was echt bloedheet! Na een tijd zijn we het lopen zat en nemen een boot die vlak bij het paleis van de sultan stopt. Er loopt een rivier dwarst door Bangkok. Het is een handig en veelgebruikt vervoersmiddel.

Het paleis was heel groot en heel mooi. Heel veel goud en mozaïek. Ook de kleuren vallen op. Het was er wel erg druk! Na daar een poosje te hebben gefotografeerd en rondgelopen zijn we naar Wat Po gegaan. Het ligt pal achter het paleis, maar is wel een stuk rustiger dan het paleis.
Deze tempel is heel anders dan het paleis. De kleuren zijn fletser en ook de gebouwen zijn in een andere stijl gemaakt. Een hele mooie tempel! Zeker de rust is erg welkom! Het hoogtepunt van deze tempel is een 35 meter lang beeld van een liggende boedha. Om naar binnen te komen moet je je schoenen uittrekken en je armen bedekt hebben. In de tempel had je overal rustplaatsen We hebben hier lekker een hele tijd gezeten en gerust.

Na een poos hadden we weer wat energei om wat te gaan bekijken. We zijn naar Khao san road gelopen. Dit is de backpackersstraat van Bangkok. Allemaal restaurants, barretjes en heel veel winkeltjes. Echt geweldig voor 2 shopaholics zoals Erika en mij.

Tegen de avond werd het tijd om naar het treinstation te gaan. Na onderhandelen over de prijs van de tuk tuk, een brommer op 3 wielen met een bak om in te zitten. Werden we naar het station gebracht. In de trein konden we lekker slapen en bijkomen. De reis duurt ongeveer 12 uur. Die tuk tuk word door veel mensen afgeraden om mee te reizen, maar zolang je een goede prijsafspraak maakt dan is er naar mijn mening niks aan de hand.

Chiang Mai 3 maart

In Chiang Mai aan gekomen, staan er al mensen om hun guesthouse te promoten. We hebben er een uitgekozen die ons leuk leek. Daar hadden ze een mooie kamer voor ons. We hebben bij onze guesthouse meteen een 2 daagse tocht in de bergen geboekt.

Nadat dit alles was geregeld zijn we Chiang Mai gaan verekennen. We hebben heel veel gelopen en veel gezien. We zijn bij een bloemenmarkt geweest. ’s Avonds hebben we de avond markt bezocht. Heel veel kraampjes met soevenirs.

Chiang Mai 2 daagse tocht

Om 10 uur werden we opgehaald voor onze 2 daagse tocht. We moesten eerst een stuk rijden en stopte ook nog bij een markt om water te kopen. We zagen ook dat ze hier slang verkochten!

Bij het startpunt aangekomen begon de wandeling naar boven. De groep bestond uit 13 mensen. We hadden 2 gidsen, eentje liep voorop en eentje achterop voor de langzame mensen. Erika en ik begonnen met veel enthousiasme helemaal vooraan, maar al snel waren we met een stel uit canada de laatste. Ze heetten Joel en Jenny. Het was heel warm. Bijna 35 graden! Bijna de hele weg was het de berg op lopen. Ik vond het best wel zwaar! Erika en ik moesten dus heel veel rusten.
Onderweg hadden we nog een rustpauze bij een klein watervalletje. Na zo’n 5 uur waren we boven bij het dropje waar we gingen slapen. We sliepen in bamboe huis. We lagen op de vloer met boven ons een muggennet.
Na zo’n lange tocht met veel stof waren we toe aan een douche. Gelukkig was die er ook! Tenminste er was een ton met water waarmee je je kon natscheppen en wassen. Het was in iedergeval wel verkoelend. Er was ook een ruimte waar we te eten kregen. We zaten met z’n allen op de grond. We kregen soep en rijst met curry en zoet/zure saus. Ik vond het lekker. Erika en ik gingen vroeg slapen. De hele nacht regende en waaide het heel hard. Het huis had veel kieren dus hadden we het allemaal ijskoud ‘s nachts.

We waren vroeg wakker van de kou. We zouden om half 9 weggaan maar heel veel lagen er nog op bed. We kregen eerst ontbijt. Heel uitgebreid, met thee en koffie toast met jam en een gekookt eitje. Rond 10 uur gingen we weer wandelen. Dit keer gingen we alleen maar naar beneden lopen. Dit is ook zwaar, maar minder vermoeiend. Na 3 uur gelopen te hebben kwamen we bij een hoge waterval. Omdat het droge seizoen was, was het niet zo’n grote waterval maar toch wel de moeite waard om te zien.
Na de waterval liepen we langs de bedding van de rivier, die er nu bijna niet was door het droge seizoen. Dus we moesten veel over rotsen klimmen. Ik vond dat heel leuk om te doen. Na nog een stuk gelopen te hebben, kwamen we bij de plaats waar we op olifanten mochten zitten.
We moesten in een bakje op zijn rug klimmen en daarna ging de olifant lopen. Eerst door een riviertje, daarna weer over een stuk land en weer door een riviertje. We mochten ook nog even in zijn nek zitten. Dat was echt heel gaaf! Je voelt dat hij in de rivier voorzichtig met zijn poten zoekt naar stevige ondergrond. Geweldig om op zo’n mooi beest te zitten!
(Nu 2016, heb ik spijt dat ik dit heb gedaan. Toen was ik me niet bewust dat de olifanten een intense training, wat meer weg heeft van een martelgang, moesten ondergaan. Ik zou dan ook afraden om hieraan mee te doen. Zoek een goede olifanten centrum op, waar je niet in een bakje zit. Dit scheelt voor de olifanten al een heleboel ellende!)

Na de olifanten gingen we in groepjes van 4 in rubberbootjes. We gingen raften. We zaten bij Jenny en Joel. Het was niet heel wild, maar wel erg leuk om te doen. We moesten nog een keer overstappen op een bamboe vlot. Maar daar was niet echt veel aan. Beetje saai. We kregen een lunch, daarna werden we terug gebracht naar onze guesthouse. ’s Avonds hebben Erika en ik nog lekker geshopt op de avondmarkt in Chiang Mai.Chiang mai 6 maart

We hebben onze vieze kleren weggebracht om te laten wassen. Om 8.30 uur werden we opgehaald om naar de Doi Suthep te gaan. Dat is een tempel op een berg met een mooi uitzicht. Helaas was er van dat uitzicht niks te zien omdat het mistte. De tempel was weer met veel goud en kleur versiert.

We gingen onze was ophalen (die helaas nog niet droog was). Waarna onze chauffeuse ons naar verschillende plaatsen bracht waar we werkplaatsen zouden zien. We gingen eerst naar een knoperij. Alleen maar verkoop, niet zo veel aan dus

Daar na gingen we naar een zijdemakerij. Dat was veel leuker! Er werd stap voor stap uitgelegd hoe zijde werd gemaakt. De zijde werd gemaakt van cocons van zijderupsen. Daarna word het in mooie kleuren geverfd. Er volgde natuurlijk weer een onvermijdelijke winkel. We gingen weer in de auto, dit keer om naar de paraplu makerij te gaan. Daar kon je door iemand een tekening op stof laten maken. We hebben een tekening op onze camera tas laten maken. Ze hadden ook erg veel verschillende soorten paraplu’s, met hele mooie tekeningen. Ik heb er ook nog 1 gekocht.

Weer een stuk rijden naar een hotspring. Hier hadden we even de tijd om te gaan zwemmen in de heerlijke zwembaden! Dat was lekker zeg! Terug moesten we nog haasten om weer op tijd bij het station te zijn om de nachttrein te halen naar Bangkok. Gelukkig hebben we hem net op tijd gehaald!

Chumpon 7 maart

Om 6 uur ’s ochtends kwamen we weer aan in Bangkok. Helaas was de eerste trein naar Chumpon vol en moesten we nog 7 uur wachten op de volgende. We hebben nog even in Bangkok rondgelopen maar niet echt iets bezocht. In de trein werd Erika niet goed. Heel erg misselijk. Gelukkig was het bijna bij het eindpunt een stuk gezakt. De treinreis duurde 8 uur!

We kwamen laat aan maar gelukkig vonden we nog een goedkope slaapplaats die ook een bootkaartje voor Ko Tao kon regelen voor de volgende ochtend.

Ko Tao 8 maart

Om 5 uur wakker geworden om met de boot naar Ko Tao te gaan. We werden opgehaald met een truck en naar de boot gebracht. De boottoch duurde ongeveer 4 uur. Daar aangekomen namen we een taxi naar Sairee beach. We vonden zelf een heel leuk huisje bijna aan het strand. Die dag hebben we nog lekker gezwommen en gezond. We wilden nog een duiktour boeken, maar helaas mochten we geen van beide duiken, omdat we vroeger astma hebben gehad.

Om het duiken te compenseren zouden we gaan snorkelen. We werden vroeg opgehaald en naar de boot gebracht. De boot ging rondom Ko Tao. Dat is makkelijk dan zie je meteen wat meer van een eiland.

We stopten op verschillende plaatsen om te snorkelen. Het zicht was niet zo ver en we hebben ook niet echt spectaculaire koraal gezien. Helaas was ik ook vanaf het begin van de boottocht kotsmisselijk. Dus heel de tijd overgeven. Erika zag nog haaien! Gelukkig werd het water later rustiger en zakte de misselijkheid. Het personeel op de boot waren superbezorgd, dat was heel lief van ze! Maar op zo’n moment lust ik echt geen gekookt ei hoor, hoe aardig het ook is aangeboden!

De laatste stop was naar Nang Yuang. Dit zijn drie eilanden verbonden door een grote zandbank. Het was heel mooi wit zand. En er was een heel mooi uitzichtpunt.

Ko Pga nang 11 maart

We werden om half 10 opgehaald door de taxi om naar de haven te gaan. Daar ging een boot om 10 uur naar Ko pga nang. De boottocht duurt ongeveer 2 uur. In de haven moesten we flink onderhandelen over de prijs van de taxi.
We werden naar het partystrand gebracht. Daar vonden we een leuk huisje om te slapen. En ook nog bij het rustigere gedeelte. Dus wat wil je nog meer! Daarna was het weer lekker rusten op het strand.

We werden om 11 uur bij de pier verwacht voor een bootreis rond Ko pga nang. Het was heel heet in de boot, gelukkig mochten we er even uit om af te koelen. Nabij een eiland mochten we eruit om te snorkelen. Het water was niet zo diep (2 meter) en het zicht was ver! Er zaten veel vissen en ook redelijk wat koraal. Ik vond het wel mooi daar.

Na het snorkelen stopten we nog bij verschillende stranden. Die waren stuk voor stuk heel mooi. Bij 1 strand konden we met een auto naar een waterval. Die was niet echt indrukwekkend, maar toch mooi om te zien. Ook een beetje afwisseling van de boottocht.

We kunnen nog een dag rusten voordat we weer terug moeten naar Bangkok.Bangkok 15 maart

Om 11 uur werden we opgepikt om met de boot naar Surat tani te gaan. De boottrip was behoorlijk lang. Bij de pier van Surat tani stonden soort taxi’s te wachten om mensen naar hun busverbindingen te brengen. We werden afgezet bij een restaurant, daar moesten we een tijd wachten. Daarna werden we weer naar een ander restaurant gebracht. Ondertussen was onze oorspronkelijke vertrektijd van de bus al verstreken. Nog meer wachten. Uiteindelijk werden we geroepen en moesten we onze gegevens opgeven en een plaats in de bus kiezen.
Het was inmiddels al 8 uur ’s avonds, maar eindelijk vertrokken we. We hadden een luxe en ruime slaapbus die ons naar Bangkok zou brengen. Onderweg werd een keer gestopt voor wc en te eten.

De busreis was wat langer dan we dachten. We kwamen rond 7 uur ’s ochtends aan. Meteen in Kao San Road een guesthouse gezocht om eventueel te rusten en onze spullen kwijt te kunnen. Helaas waren we te laat voor een tour die we graag wilden doen. Dus zijn we maar naar de rivier gegaan op zoek naar de boot die de hele rivier afgaat.
Toen we instapten waren we al verbaast over de prijs. De eerste dag in Bangkok hadden we meer betaald. Maar dat bleek ook niet vreemd, dit was geen boottaxi, maar een veerpont! Hij vaarde op een neer naar de overkant van de rivier! De mevrouw bij de kassa stond wel raar op te kijken toen we met 10 minuten weer terug kwamen.

Bij de pier werden we aangesproken door een man of we een tocht met een boot wilde maken. Nadat we een prijs hadden afgesproken gingen we onderweg. Helaas kwam van al het beloofde niks terecht. Het enige leuke aan de tocht waren de leuke huisjes langs de rivier. Maar verder was er niet veel aan.

’s Avonds liet Erika nog dreadlocks in haar haar zetten. Dat zag er gaaf uit! Ze moest daarvoor wel 3 uur op een krukje zitten. Daarna was het tijd om naar het vliegveld te gaan. We hadden een shuttle bus geregeld die ons wegbracht. Op het vliegveld hebben we nog ons laatste bahts opgemaakt.

De volgende dag landen we vermoeid maar voldaan weer in Amsterdam.