Maleisie 2005
27 August 2005

21 juli tot en met 13 augustusKuala lumpur 21 juli

Ik werd door mijn broertje en mijn vriend naar het vliegveld in Brussel gebracht om van daar via Wenen naar Kuala Lumpur in Maleisie te vliegen. De vliegreis met Austrian airways was slecht bevallen. Het eten was te weinig en het personeel onvriendelijk. We vlogen wel op tijd. Dat was dan in ieder geval nog iets!

Gunung Mulu 22 juli

In Kuala lumpur vertrok mijn vlucht naar Miri in Borneo op tijd. Marijn, mijn reisgenoot voor een paar dagen stond al te wachten. Nog steeds had ik honger van de vlucht. Gelukkig had Marijn een paar broodjes bij zich. In Miri op het vliegveld hebben we meteen een vlucht naar het Gunung Mulu nationaal park geboekt. We moesten nog wel een tijdje wachten. Het was een klein vliegtuigje wat heel laag vloog, het uitzicht was super! Het vliegveld was heel erg klein. In Miri hadden we een tip gekregen om te slapen. Iemand kon ons daar wel heen brengen. Het was goedkoop en heel dicht bij de ingang van het park. De omgeving is prachtig!

We wilden, ondanks dat we laat aankwamen bij het park toch nog even naar binnen. Het mocht wel maar we moesten eigenlijk uit de grotten blijven. Na even lopen begon het keihard te regenen. Binnen een paar minuten waren we tot onze onderbroeken nat. Maar toch bleven we stug doorlopen naar een grot waar ’s avonds vleermuizen uitvliegen. We zagen gidsen de grotten in en uitlopen, daarom vonden we dat wij dat ook best konden doen. Het stond onwijs naar vleermuizenpoep in de grotten, ook was het heel donker, we hadden weinig licht bij ons. Het begon al donker te worden. En omdat we niet veel licht bij ons hadden, wilde ik liever naar buiten. We waren gelukkig op tijd om de vleermuizen naar buiten te zien vliegen.
Dat zag er heel mooi uit, ze vormden allemaal vormen in de lucht. Door de schemerdonker liepen we terug. Je hoorde nu heel andere geluiden dan overdag. Na een lekkere koude douche zijn we nog wat gaan eten.

Na 2 dagen vertrekken we om via Miri naar de oliestaat Brunei te gaan. Dit verslag lees je onder het kopje Brunei 2003.

Kota Kinabalu 26 juli

Na vertrek uit Brunei komen we aan in Kota Kinabalu. In kota Kinabalu hebben we een leuke accomodatie gevonden.
We zijn om 12 uur naar de haven gegaan. Daar hebben we ons ingeschreven om naar het eiland Sapi te gaan. Ze hebben een systeem om naar de eilanden te gaan. In een boot passen 10 mensen. Je kunt je inschrijven voor een eiland. Zijn er genoeg mensen dan word je geroepen om weg te gaan. Op de boot ontmoetten we 2 jongens. Onder andere Robert. Hij zou later onze reservering voor de mount kinabalu overnemen, omdat we die niet meer konden beklimmen door de tijdsnood.
Het strand is wel mooi, alleen waren er veel toeristen. Ik wilde nog graag over het eiland wandelen. Gelukkig vond Marijn dat ook leuk. We zagen op het pad een grote hagedis. De strandjes waar we heen liepen waren verlaten en heel mooi! Raar dat we daar de enige waren!

Sandakan 27 juli

Vandaag nam ik afscheid van Marijn. Hij gaat bijna naar huis. En ik gok er toch maar op dat ik in het plaatsje Sandakan een tour naar de rivier kan boeken. De busreis duurde zo’n 7 uur. In de bus zat ook Robert! Die dus toch die berg ging beklimmen!

De laatste 3 uur van de reis zie je bijna alleen maar palmboom plantages. Daar wordt palmolie gemaakt. Kunnen jullie je voorstellen dat dit allemaal regenwoud is geweest? Ik heb in Sandakan samen met een paar mensen die in de bus zaten een hotel gevonden. Samen gingen we op zoek naar een tour naar de Kinabatangan rivier.
Uiteindelijk vonden we een reisbureau. Alleen bleek ik eigenlijk te weinig tijd te hebben. Mijn vlucht naar Kuching vertrok over 2 dagen. Een 2 daagse tocht zou eigenlijk ook niet meer gaan, maar 1 dag is echt te kort. De man was behulpzaam, zag natuurlijk weer wat geld aan zich voorbijgaan. Maar hij heeft voor mij kunnen regelen dat ik dan eerder zou worden opgehaald om naar de bus te worden gebracht die naar Kota Kinabalu zou gaan. Ik kon gelukkig toch de 2 daagse tocht boeken.

Kinabatangan rivier 28 juli

Ik kon eindelijk een keer uitslapen. Om 10 uur werden we opgehaald en er waren nog 4 personen bij. Later bleken we met z’n negenen te zijn. We gingen eerst met een volgepropte lokale boot naar een plaats, waar we in jeeps werden gezet. Deze bracht ons bij een homestay in Bukit Balit. Ik sliep daar met 2 Nederlandse jongens en 2 Deense meisje. Eerst kregen we wat te eten, daarna gingen we de rivier op met een boot. We zagen makaken, orang oetangs en silverleaf monkeys. In de verte zagen we ook de beroemde neusaap! Toen we een stukje verder vaarden zagen we tot onze verbazing wilde olifanten! Wat was dat mooi om te zien! Er waren er wel 10! En zo dichtbij! Geweldig om die in het wild te zien lopen en eten. Ook hoorde je ze geluiden maken.
’s Avonds werd er een dans opgevoerd door kinderen. We werden zelf aangespoord om zelf ook te dansen! Eigenlijk zou deze de volgende dag zijn, maar de man van het reisbureau had het zo geregeld dat het een avond eerder was zodat ik het ook kon zien. Ik was de enige die geen 3 daagse maar een 2 daagse tocht had geboekt.

We stonden heel vroeg op. Ik heb heerlijk geslapen maar volgens mijn kamergenoten lag ik onwijs in mijn slaap te praten… (nooit geweten dat ik dat deed….) We gingen weer een stuk varen. Het was nu wat minder interessant, maar toch wel leuk. Veel vogels gezien.

Na de lunch werd ik met de auto naar het busstation gebracht. Het was nog 2 uur rijden. Je ziet daar alleen maar palmboom plantages. Ik moest nog op het politie checkpoint, waar alle bussen stopten wachten. Maar gelukkig kwam er binnen een uur een bus. Helaas bleek deze bus veel problemen te hebben, de reis duurde nu wel 3 uur langer! Een geluk was dat ik een tijd naar de berg Kinabalu kon kijken, we moesten daar wachten om de bus te maken. Mijn gereserveerde kamer in Kota kinabalu was al weg. Maar ik had geen zin om iets anders te zoeken en ben maar op een dorm slaapkamer gegaan (dat is een slaapzaal met meerder mensen) Snel ben ik nog naar de markt gegaan en heb daar heel veel kettinkjes van href gekocht.

Bako nationaal park 31 juli

Ik had mijn wekker weer op tijd ingesteld om de eerste bus naar het Bako Nationaal park te halen. De bus stopte bij de pier en vandaar ging ik met de boot het park in. Je moet eigenlijk meteen je terugreis met de boot bespreken met de bootman, maar omdat ik maar alleen terug ging wilde hij me niet komen halen. Ik gokte er maar op dat ik dan met anderen een boot kon delen.

Bij de ingang kreeg je een kaart mee. De paden zijn allemaal heel goed aangegeven. De verschillende rrefes zijn ook duidelijk. Die jongen van gisteren had me verteld waar de meeste kans was op om neusapen te zien. Op een pad had ik ze gezien. Maar ze zaten heel hoog in de boom. Nadat ik bij het eindpunt, een strand, was gekomen liep ik het zelfde pad weer terug. Eerst heb ik natuurlijk even lekker uitgerust.
Op de terugweg zag ik de neusapen wel van redelijk dichtbij! Wat onwijs mooi zeg! Die apen hebben een mega grote neus met een soort van bierbuik. Ze noemen ze in Maleisië ‘dutch monkey’ en hoe zou dat nou komen?! Ik had nog meer apen gezien en de natuur was echt mooi! Bovenop een berg waren heel veel vleesetende planten.
Wel heel apart om te zien, hier kun je ze als kamerplantjes kopen en daar groeien ze gewoon in het wild! Omdat ik bang was dat ik niet meer op tijd een boot terug kon regelen ging ik al vroeg bij het strand staan wachten. Na ongeveer een uur kon ik met mensen meevaren. Van hun kreeg ik een lift naar Kuching! Dat was echt beter! Kuching 1 augustus

Ik had een tour geboekt naar Anna Ashli dorp. Er zat een Nederlands meisje in de bus, dat was gezellig. De longhouse was wel leuk en aardig om te zien, maar niet echt speciaal. Daarna ben ik nog naar het sarawak museum gegaan. Dat was ook wel leuk.

Ik stond weer vroeg op om met de bus naar het orang oetang reservaat te gaan. Hier worden orang oetangs bijgevoer wanneer ze zelf niet genoeg in de natuur kunnen vinden. Er zat een Australisch koppel in dezelfde bus. Dat was leuk. We zagen in het bos meteen al een moeder met een baby heel dichtbij. Dat was echt geweldig! Ook zat er nog een mannetje van ongeveer 3 jaar oud. Ik heb echt onwijs veel fotos gemaakt. Bij zulke dieren blijf je foto’s maken. Ze gaan steeds op verschillende manieren hangen in de bomen, dan moet je gewoon je camera pakken! Op de plaats waar ze gevoerd werden zag je zeg goed aan komen slingeren in de bomen. Ze zaten wel vrij ver weg. ’s Avonds heb ik met het koppel nog bij de foodcourt gegeten.

Kuala lumpur 3 augustus

Ik ging vroeg met de bus naar het vliegveld. Om 11 uur ben ik aangekomen in Kuala lumpur. Daar ontmoette ik Sanjita. Met haar mailde ik al een tijdje, nu hebben we elkaar in het echt ontmoet. Dat was echt gezellig! Ik kon mijn tas met spullen die overbodig waren bij haar laten staan. In haar huis ontmoette ik Stephani en haar vriend. Die waren ook aardig. Ze hebben mij nog leuke dingen laten zien. ’s Avonds ging ik met de trein naar Wakaf Bharu.

Perhantian island 4 augustus

Om 9 uur kwam ik aan in Wakaf Bharu. Daar heb ik met andere mensen een taxi naar de boot genomen. We gingen met de boot naar Perhantian kecil. Daar aangekomen bleek dat de slaapplaats dit keer een probleem was. Alles was vol! Uiteindelijk heb ik een plaats gevonden. Het meisje wat die kamer huurde wilde graag met een ander meisje delen. Het bed was zo goor! Het huisje stond scheef, en over de wc en douche ga ik het helemaal maar niet hebben!
Maar ja… het strand is wel heel erg mooi!Van te voren hoorde ik heel veel positieve dingen over het eiland. Zelf vond ik de sfeer wat minder. Mensen komen laat uit bed, liggen op het strand en gaan laat eten en slapen. Maar ja toch is het wel heel erg mooi daar!

De volgnede dag stond snorkelen op de planning. Met een boot waar ongeveer 7 man in zat vaarden we langs de kust naar mooie snorkelplaatsen. Bij de eerst stop wist ik niet wat ik zag! Heel erg mooi koraal en veel mooie vissen! Ik zag zelfs nog een schilpad en een haai. Dat was echt geweldig om te zien! Het water was ook helder je kon met gemak 20 meter ver zien. Tussen de middag gingen we ergens lunchen. We stopten ook nog op een mooi strand. Een geweldige dag!

Cherating 7 augustus

Ik ging om 8 uur met de boot terug naar wal. Vandaar ging ik met de bus naar Jerteh. Hiervandaan ging er een bus langs Cherating, waar ik graag heen wilde. Maar eerst moest ik even op het busstation wachten. Ontbijt was er bij ingeschoten, maar tot mijn geluk stonden ze hamburgers te bakken! Een heerlijk ontbijt! De buschauffeur snapte niet goed waar ik er uit wilde, maar gelukkig was er een vrouw die me hielp en die me op de juiste plaats liet uit stappen. Meteen vond ik in Cherating een hele mooie slaapplaats. Leuk en rustig huisje met jawel, een koelkast!

Een dag van rust. Ik heb lekker lang geslapen en heerlijk ontbeten. Ik ben even naar het strand geweest. Haalde het bij lange na niet bij perhantian eilanden, maar toch was het wel even lekker. Daarna ging ik een batik cursus doen. Je mocht zelf iets met potlood op een doek tekenen. Daarna ging je met was de randjes maken. Daarna kon het verven beginnen. De jongen die er werkte lag uit hoe je verschillende verftechnieken kon doen. Het was echt heel leuk om te doen! Ik ben wel de hele dag verder bezig geweest. Maar het resultaat mag er wezen!

9 augustus
Ik ben naar het informatie centrum gelopen voor schildpadden. Ze hadden hier heel veel kleine schildpadjes die je mocht vasthouden! Echt zo lief! Ook hadden ze wel een paar grote. Het doel van het centrum is dat ze ’s avonds en ’s nachts eieren zoeken van schildpadden en die laten uitkomen op een veilige plaats. Zo hebben meer schildpadden kans om te overleven. Later heb ik nog op het strand gelegen, maar het was erg warm.

Ik had een tour geboekt naar Lake Chini. Een meer met lotussen. De ochtend begon al goed. Pijn in mijn buik en ook veel naar de wc. Voordat ik dus ging ben ik bij het reisburotje gaan vragen of het mogelijk was om onderweg vaak te stoppen. Dat was geen probleem.
Er zaten nog een ouder stel bij mij in de groep. Het was eerst een stuk rijden. Toen we er waren moesten we in de boot. We kregen uitleg waar we precies heen gingen varen. De natuur zag er anders uit dan de rest van Maleisie. De meren hadden heel veel roze lotussen, dat gaf een heel mooi kleurenspel. We gingen ook nog naar een lokaal dorpje. Daar mochten we pijltes schieten met een blaaspijp. Ook heel leuk om te doen. Helaas was het op het meer mistig door rook uit Indonesië. Gelukkig was het met de buikpijn verder wel meegevallen.

Kuala lumpur 11 augustus

Vandaag ben ik met de bus naar Kuala lumpur gegaan, terug naar Sanjita. Het was een busreis van ongeveer 4 uur, vanaf Kuantan gerekend. Sanjita kwam me ophalen bij het station. Daarna gingen we winkelen. ’s Avonds gingen we lekker eten. Een hele stapel satéstokjes! Stephani was er ook bij maar die was ziek. Sanjita had een lief hondje gekregen.

Ik ben met Sanjita naar de twin towers gegaan. Daar hebben we gewinkeld. We hebben eigenlijk de hele dag gewinkeld! Maar het leukst winkelen was in China town. ’s Avonds brachten ze me naar het station om naar huis te gaan. Na een gebroken nacht kom ik weer aan in Brussel.