Egypte

Egypte 2007

18 november tm 27 november

Hurghada 18 november

Timo en ik moesten heel vroeg opstaan om naar schiphol te gaan. Het vliegtuig vertrok op tijd en dus waren we ook op vroeg in de middag geland in Hurghada. Op het vliegveld in Hurghada moesten we heel lang wachten op ons visum, het was heel druk en ook bij de douane was het erg druk. We stonden dan ook pas 2 uur later buiten.
We werden opgewacht van iemand van Corendon, waar we bij hadden geboekt. Helaas was ons hotel overboekt en kregen we een ander hotel aangeboden.
Het hotel wat we kregen aangeboden was ver weg van alles. Je moest overal met de bus naartoe. Daar hadden we echt geen zin in. ’s Avonds was er een bespreking. Er was geregeld dat we in een ander hotel konden. Prima. Wij daar heen. Maar wat was het vies daar! Er miste zelfs een poot onder het bed. De volgende dag konden we van kamer verwisselen. Ons hotel heette El tabia hotel. Wat we geboekt hadden heette Moon valley resort.

Hurghada 19 november

Na het ontbijt gingen we naar het strand. Het hotel bezit over en beachbar waar we naar het strand konden. Een lief klein strandje met relaxte zitkuilen. Hier houden we het wel even uit. Iemand kwam vertellen dat onze nieuwe kamer klaar was, en of we er meteen naar toe wilden verhuizen. De kamer was beter, maar nog steeds smerig. We hebben dus eerst even gedweild. Dat voelde meteen een stuk schoner. De man bood wat excursies aan voor een leuke prijs. Maar we wilden nog even van de zon genieten.
Later gingen we naar de hotelreceptie om de excursies te boeken. Maar wat bleek, de prijzen die genoemd waren voor de Russen en de excursies waren ineens 30 procent duurder geworden. Dat was niet de bedoeling. We wilden de prijzen vergelijken bij een reisburootje langs de weg.
We hadden al snel een kantoortje gevonden die het voor een normale prijs wilden boeken. Deze prijzen zijn bijna de helft goedkoper dan wanneer je dezelfde excursie bij je Nederlandse reisagent boekt, even opletten dus allemaal! We hebben een dagexcursie geboekt naar Luxor.

Luxor 20 november

Om 5 uur moesten we opstaan voor de excursie naar Luxor. Om half 6 werden we opgehaald. Toen we in de bus zaten moesten we van de hotelmanager eruit komen er was een probleem. Bij de receptie bleek het probleem te zijn dat ze het niet leuk vonden dat we niet bij hun hadden geboekt. Ze wisten dat we bij iemand anders gingen boeken, we hadden duidelijk gezegd dat we het bij hun te duur vonden en naar een ander gingen als hun prijs niet zakte. Nadat we hadden duidelijk gemaakt dat we echt met de excrusie meewilde konden weer terug naar de bus. Laat die nou toch net weggereden zijn. Gelukkig hadden we een telefoonnummer van ons reisburo gekregen. Binnen 5 minuten stond er iemand van het reisburo voor de deur. Met de taxi racte we achter de bus aan. Gelukkig haalden we hem in.
In konvooi reden we naar Luxor. Om 11 uur kwamen we daar aan. Er waren zo’n 60 bussen die allemaal tegelijk naar Karnak tempels gingen. Wat een drukte zeg! Een geluk was dat we de enige Engelssprekende waren in de bus, de rest waren russen. We kregen een gids voor ons samen. In en ijltempo liepen we door de tempel met veel uitleg. Gelukkig kregen we daarna nog vrije tijd om foto’s te maken.
De volgende stop was een papyrus winkel. We kregen uitleg in het Nederlands over hoe papyrus gemaakt word en natuurlijk was het de bedoeling dat we daar iets kochten. Helaas voor die man vonden wij het lelijk en waren we snel de winkel weer uit.
Bij de nijl kregen we een lunch in buffet vorm, er was heel veel keuze! Erg lekker gegeten! Met een boot staken we de nijl over. Daar werden we weer op de bus geladen. Bij grote beelden stopten we voor een paar minuten.
Weer werden we naar een winkel geleid. Dit keer met stenen artikelen. Snel waren we weer weg. We reden door naar de koninginnenvalei. Hier lagen de koninginnen begraven in erg mooi versierde graven.
We hadden nog extra een bananeneilandtocht geboekt. Toen we op de boot zaten bleek dat we er niet meer heen gingen omdat de rest geannuleerd had. Ok dat is dus niet de bedoeling, daar kunnen wij ook niks aan doen. Na lang praten gingen we er toch heen. Was wel leuk om even te zien. We waren blij dat we deze extra optie hadden gedaan, want de rest had niks meer gedaan en moest heel de tijd wachten.
Om 18.00 uur reden we weer in konvooi terug naar Hurghada. De rit duurde ongeveer 5 uur.

Hurghada 21 november

We hebben eerst heerlijk uitgeslapen. Na het ontbijt hebben we een snorkeltour en voor vandaag een quad tour geboekt. Om half 2 werden we opgehaald. Tijd zat om nog even in de zon te liggen.
Met een bus reden we naar een plaats waar de quads stonden. We kregen een korte uitleg. Na het verdelen van de quads gingen we oefenen. Ik vond het best eng om te doen. Daarna gingen we door de woestijn naar een ‘bedoeidendorp’. Halverwege werd ik uit de rij gehaald omdat ik veel te langzaam reed en dus de rij opstopte. Na driekwartier kwamen we aan bij het dropje. Dit was echt heel erg toeristisch. We kregen wat te drinken. Daarna mochten we op een dromedaris. Dit was een ritje van ongeveer 100 meter. Erg toeristisch.
Snel werden we langs tenten geleid waar wat uitleg was over het leven in een dorp. En ook konden we naar een uitzichtpunt lopen. Er zat een barbecue bij, maar dat was weer een lopend buffet.
Weer terug op de quads mocht ik nu bij Timo achterop. Weer veilig terug met de bus naar Hurghada. Helaas kregen we onderweg pech met de bus. Snel werden we overgeladen naar een andere bus. Om een uur of 20.00 kwamen we weer terug in ons hotel.

Utopia eiland 22 november

Om half 8 waren we opgestaan en hebben we ontbeten. Om half 9 werden we opgehaald om bij Utopia eiland te gaan snorkelen.
Eerst reden we een uur naar Safaga, waar we onze snorkels moesten passen en op een boot werden gezet. We vaarden een stuk, wat erg koud was omdat er erg veel wind stond. We kwamen bij een rif, daar konden we snorkelen. Dit was heel mooi! Heel veel mooi koraal en er waren heel veel vissen te zien.
Met de boot vaarden we naar Utopia eiland. Daar werden we op een glasbodemboot geladen. Dit stelde weinig voor, je ziet niet zoveel. Het eilandje was eigenlijk een zandbank. Je kon hier snorkelen of zonnen of wat dan ook. We wilden beide maar algauw bleek het water erg koud te zijn en ook de harde wind maakte het er niet warmer op. We zaten dan ook te kouwkleumen op het strand tot we weer weg konden. Op de boot kregen we een lunch.
We vaarden weer naar een rif waar je kon vissen, maar we wilden liever nog even zonnen uit de wind. Uiteindelijk waren we om 5 uur terug in ons hotel.

Cairo 23 november

We werden deze nacht om 12 uur opgehaald voor een 2 daagse tour naar Cairo. We werden met een klein busje naar de grote bus gebracht. Deze bleek te weinig plaats te hebben. Timo en ik zaten achter elkaar en na lang puzzelen kon de rest er ook bij. Ik viel al snel in slaap. Bij een stop werd ik even wakker. Snel stapte ik uit om te plassen. We bleken te zijn gestopt bij een tolweg. Er was geen wc in de buurt, maar in de verte zag ik wel gebouwen. Daar liep ik heen, van de man in uniform mocht ik wel in zijn kantoor naar de wc.
Toen ik weer naar buiten liep zag ik mijn bus nog net wegrijden. Oh oh…. Paniek! Wat nu?? Ik hoopte maar dat Timo snel alarm zou slaan. Op een drafje ging ik rennen en snel ging het door mijn hoofd en nu? Nu sta je hier alleen? Gelukkig, na even zag ik de bus remmen en zo te zien zette hij hem in zijn achteruit. Ik rende snel naar de bus die inmiddels toch al een kilometer of 2 verder was. Ik was echt blij dat ik dit keer niet alleen was en Timo alarm kon slaan.
Om ongeveer 6.15 kwamen we aan in Cairo. We werden bij een duur hotel afgezet om daar te wachten. Ontbijten was heel duur, dus hebben we een ontbijtpakket van andere mogen delen. Om half 9 werden we opgehaald door gids Ali. De groep werd in 2en gesplitst wat inhield dat we met 6 mensen bij een gids waren. Heel netjes! We gingen naar het Egyptische museum. Daar moesten we onze kamera’s inleveren want het was verboden te fotograferen. Binnen stonden hele grote beelden en andere dingen die bijvoorbeeld in de piramides zijn gevonden. Timo en ik vroegen ons af hoe dat ze de beelden binnen hadden gekregen. We zaten tegen elkaar te geinen dat ze vast in stukken waren gehakt en daarna met pleisters aan elkaar gehecht. We liepen langs zo’n heel groot beeld en wat zien we?! Een grote scheur met daaroverheen pleisters! Volgens onze gids zijn ze ook inderdaad in delen (stukken) binnen gebracht en later geprepareerd.
We hebben ook het beeld van toetankamon gezien. Heel mooi. De gemummificeerde dieren waren ook interessant om te zien.
Weer werden we naar een papyrus winkel gebracht. Na een korte uitleg liepen we direct naar een deur. De vraag waarom we niks willen kopen was kort beantwoord: we vinden het lelijk.
Nu naar het hoogtepunt van de dag. De piramides. We kregen een korte uitleg waar ik totaal niks van heb onthouden en we hadden veel tijd om foto’s te maken.
Na een heleboel piramides van de buitenkant hebben gezien gingen we bij een kleine piramide naar binnen. Er hingen bordjes geen foto’s maken, maar van onze gids mocht het wel. De gangen waren erg smal, maar binnen was er van alles te zien. Uitgehouden beelden en hiërogliefen.
Ook mochten we nog even op de piramides klimmen. Ook dit was verboden en al snel kwam er een man met fluitje ons eraf jagen. Onze gids gemaande ons gewoon vooral door te gaan met foto’s te nemen. Toen wij de man met fluit er op wezen dat er op de piramide naast ons iemand op de top stond dat, dat wel erg overdreven was, zei hij dat hij moe was een geen zin meer had in zijn werk.
We liepen naar de sfinxs. Deze was ook erg mooi om te zien. Overal was het wel erg druk.
We werden naar een parfumshop geleid. Hier kregen we allerlei luchtjes om te ruiken. Er zaten erg lekkere tussen. Maar toen we de prijs hoorden hielden we het al snel voor gezien, dan had zelfs afdingen nog geen zin want je betaald echt nog te veel. Kunnen we beter een duur merkluchtje hier in Nederland kopen.
We werden als enige in de bus afgezet bij een hotel. Nadat we een mooie kamer hadden gekregen en een heerlijke frisse bad gingen we eten. Het restaurant bediende iedereen hetzelfde. We kregen 2 keer soep en om een toetje moesten we een paar keer vragen. Maar verder was het lekker eten.

Cairo 24 november

Om 8 uur zijn we uit bed gegaan. Na een lekkere douche gingen we bij het buffet ontbijt eten. Er was genoeg keuze, dus we hebben veel gegeten.
We werden om 9 uur opgehaald door onze gids Mohammed. Weer hadden we het geluk dat we een privé gids hadden. We gingen naar het oude gedeelde van Cairo. Hier hebben we een synagoge en de kerk waar Josef en Maria een tijdje verbleven gezien. De oude stad was een leuke ervaring. We gingen naar de Citadel. Hier stond een hele grote moskee. Deze was heel mooi. We hadden hiervandaan een mooi uitzicht over Cairo.
We werden afgezet bij de Khan el-Khalili bazaar. Deze is echt onwijs groot. We hebben dan ook maar een klein gedeelte kunnen zien. Er werd van alles verkocht voor toeristen, maar toen we een paar zijstraten insloegen kwamen we bij de Egyptische bazaar. De smalle straatjes stonden volgepropt met kleding. Er was geen doorkomen aan. Vrouwen met volgepakte zakken op hun rug, mannen die je tegemoetkomen in een gangpad van een halve meter breed, en vooral heel veel dringen. Na een half uur vonden we dan uiteindelijk de uitgang weer.
Mohammed bracht ons bij een restaurant waar we weer van een lopend buffet konden genieten. Deze had echt een heel lekker toetje.
Om half 4 werden we bij ons hotel afgezet. Ze zouden ons om half 5 komen ophalen maar dit werd pas half 6. Om half 12 waren we in Hurghada.

Hurhgada 25 november

We hebben lekker lang uitgeslapen. Bij het strand zat een Nederlands stel die er vaker zaten. Ze zeiden dat correndon geen overboeking hadden gemaakt, maar dat het contract was opgezegd door het hotel. Dat is een tegenvaller! Want onze hotel bevalt ons zeer slecht. We liggen elke nacht wakker van de herrie die er is. Vlakbij is en muziektent waarvan de muziek echt heel hard in onze kamer doorklinkt. Na klagen bij de receptie wordt er maar weinig gehoor gegeven.
Verder hebben we lekker genoten van onze rustige dag. We hebben wat souvenirs ingeslagen en heerlijk gegeten.

Giftun eiland 26 november

Deze nacht was het wel heel erg met de lawaai. We hebben 3 keer gevraagd of de muziek zachter kon, we moesten hard praten om elkaar te kunnen verstaan. Helaas werd er niet echt naar geluisterd.
We werden om half 9 opgehaald om te gaan duiken bij het Giftun eiland. Op de boot waren 25 mensen om te gaan duiken en 6 begeleiders. We kregen een duidelijke uitleg wat we moesten weten over het duiken. Daarna moesten we een wetsuit aantrekken. We kregen een masker en vinnen. En er werd een riem met 5 kg eraan om ons middel gedaan. De fles werd op de rug gehesen. Daarna werden we in het water geholpen. Timo en ik hadden 1 instructeur. Hij moest mij geruststellen want ik had het gevoel dat ik geen adem kreeg. Nadat ik door had hoe ik moest ademen doken we steeds dieper. Daar zagen we de mooiste vissen en koraal. We hebben hier een half uur van mogen genieten. Op de boot kregen we een lunch. Toen deze een beetje was gezakt werden we klaar gemaakt om het water in te gaan. Weer was dit heel mooi. We hebben daarna nog even gesnorkeld zodat we wat foto’s konden maken. Dit keer was het gelukkig wat warmer op de boot.
Om half 5 waren we weer terug in het hotel.

Hurghada 27 november

We wilden eerst nog gaan stappen, maar van vermoeidheid zijn we om half 9 in slaap gevallen om vervolgens om half 2 weer wakker te worden.

We zijn vroeg opgestaan. We waren het ontbijt in het hotel een beetje zat, het is elke ochtend hetzelfde. Bij een bistro hebben we lekker gegeten.
Omdat wilden weten of het verhaal van het hotel klopt zijn we naar het Moon valley hotel gegaan. Daar werd het verhaal inderdaad bevestigd. Ook mochten we een kamer zien, welke er echt beter uitzag dan ons huidig hotel. We kregen van de hotelmanager nog wat informatie mee. En tot onze spijt konden we hier niet slapen.
Bij ons hotel moesten we uitchecken. Inpakken en sleutel weer terug geven. Omdat we nog naar het strand wilden vroegen we of we later op de dag nog konden douchen. Dat mocht niet want alle kamers zaten vol. Maar voor 10 euro konden we onze kamer aanhouden tot 6 uur. Dit verhaal klopte niet. We hadden geen zin om 10 euro te betalen voor alleen een douche.
Bij het strand zaten veel Nederlanders uit ons hotel. Erg gezellig!
Timo en ik hebben ook nog even gesnorkeld. Er waren nog best veel vissen te zien.
Toen we om 3 uur terug gingen om ons om te kleden mochten we ineens wel douchen. Ook vroegen ze ons om een enquête in te vullen en vooral te vermelden dat we veel geluidsoverlast hebben gehad voor andere hotelgasten en de muziektent.
We hebben gewinkeld en nog gegeten. Daarna was het tijd om te vliegen.
Op het vliegveld voelde Timo zich niet fit. En in het vliegtuig al helemaal niet meer. Overgegeven en ook thuis nog een paar dagen niet lekker geweest. Is die laatste maaltijd dan toch niet goed geweest?