Argentinië
27 December 2008

Argeninie

30 oktober tm 12 november

Dit is een onderdeel van mijn 2 maanden reis door Zuid Amerika 2008. Vlak daarna ging ik naar Azie voor 4 maanden in 2009

Buenos Aires 30 oktober

Op 30 oktober moest ik vroeg op staan om naar Schiphol te vertrekken. Timo bracht mij weg en daar was ik toch wel verdrietig. Ik zal hem een paar maanden niet zien!
De vlucht naar Madrid verliep niet helemaal naar mijn plan. Ik ben de hele weg kotsmisselijk geweest en ook moest ik kotsen. Na het landen was het over. Ik moest even wachten om over te stappen. Deze vlucht was het langst tot nu toe. 13 uur! We konden niet meteen vertrekken en daarom hebben we langer in het vliegtuig gezeten. Het waren echt lange uren want wederom was ik zeker de helft van de tijd misselijk. Tv kijken ging niet, en ook lezen was echt niet te doen. Dus alleen maar wachten. Ik kwam er na een paar uur achter dat er een Nederlandse vrouw achter mij zat. Haar zoon was tijdelijk in Buenos aires en zij ging hem bezoeken. Ik kon met hun wel een taxi delen.

In Buenos Aires aangekomen namen we de taxi richting mijn hostel. Die blijkt vol te zijn, dus ipv een slaapzaal deel ik een kamer met 1 meisje. Later moet ik wisselen. Ik voelde me ook niet echt welkom.
De hele nacht is het een herrie. Er is een grote groep die op de hal naast mijn kamer de nacht aan het zingen en herrie maken is. Slapen lukte dus niet erg.

De volgende dag bij het ontbijt kan ik ook niet wijs worden hoe dat nu werkt. En mijn spaans helpt me ook niet erg. Toch krijg ik wat te eten, broodjes met Dulce y leche, een soort caramel en erg lekker! Het bleek dat een grote groep eerst moest eten, daarna was ik aan de beurt. Daarna de stad wat bekijken. De stad vind ik groot en massaal en is niet helemaal mijn ding. Ik bekijk wat wijken en ander bezienswaardigheden. Wel leuk allemaal.

De volgende (rustige) dag ga ik naar Tigre. Een stadje in de delta. Een uur treinrijden van BA. En een hele goede keuze.Echt een leuke stad, gezellig. Ik heb een markt bekeken. En een leuke boottocht gemaakt door de delta. Waar allemaal luxe vakantiehuizen van Argentijnen zijn. En ik zie zelfs nog een schildpad zwemmen. Helaas wel te laat voor een foto. Ik was de dag ervoor erg verbrand, het is een graad of 25. En dat begon me te irriteren. Het doet pijn. Daarom ben ik op tijd terug gegaan. Het eten wat ik tussen de middag op heb is lekker. Broodjes met vlees enzo. Maar ´savonds kan ik maar geen lekkere gerechten bestellen. Smakeloos of heel droog. Dus dat moeten we wel blijven proberen.

De volgende dag nam ik een bus naar la Boca, een wijk wat niet echt goed bekent staat maar wel een toeristische attractie heeft. Een leuk kleurig straatje. De buschaufffeur is erg vriendelijk en wijst me de weg. De straat blijkt niet heel bijzonder te zijn en al snel zat ik weer in een bus terug naar San telmo. Een man heeft me in de goeie bus geholpen en ook weer op de juiste plek er weer uit. En het bleek maar goed te zijn dat ik op tijd weer terug was gegaan, want die middag was er een voetbal wedstrijd in deze wijk, en dan blijkt het vaak vechten te zijn. In San Telmo is een drukke markt wat ik niet heel bijzonder vind. Ik wilde ook nog winkelen maar helaas zijn er veel winkels gesloten op zondag.

El calafate 3 november

Ik was op tijd opgestaan om met de bus naar het vliegveld te gaan. Toch kreeg ik het voor elkaar om nog te moeten rennen naar de bus. Gelukkig kwam hij er net aanrijden en ik sprong er in. Maar wat bleek, juiste nummer maar de verkeerde kant op... Balen nu moet ik een stuk teruglopen. Helaas liet de bus op zich wachten en moet ik alsnog een taxi nemen.

Het vliegtuig landde rustig in El Calafate. Het waaide daar ongelofelijk hard, en het was ook nogeens heel koud. Gelukkig vond ik een leuk hostel aan een vogelpark. Voor de volgende dag boekte ik een busticket naar Petito Moreno, een gletsjer.

De bus deed er ongeveer 1,5 uur over. Daar aangekomen heb ik een lange rrefe gelopen die je langs allerlei uitzichtpunten brengt. Wat ontzettend mooi! Die kleur blauw is zo intens. Ik heb ook het geluk gehad een paar keer een groot stuk ijs te zien afbreken. Dat gaat met een hoop gekraak. Het is een graad of 7 dus best koud, maar wel droog.

Vanwege de kou besluit ik de volgende dag te vertrekken naar Chili

Puerto Madryn 8 november

Ook in chili vind ik het behoorlijk koud. Daarom nam ik de bus van Puerto Natales naar Puerto madryn. Dit is een reis van maar liefst 31 uur! Ik moet 2 x overstappen. De bus is vrij luxe je kunt bijna liggen en ook krijg je regelmatig eten en drinken. Perfect om te reizen! Onderweg zie ik alleen droge kale vlaktes, met veel schapen en soorten lamas en soort struisvogels. De reis duurde wel lang maar dan heb ik eindelijk wel wat warmer weer. In de bus van Rio Gallegos naar Puero Madryn ontmoet ik Lorrain uit Dublin. Met haar ga ik naar een hostel, Che patagonia. Een leuk hostel gerund door een jong stel.

Voor de volgende dag heb ik meteen een toer geboekt naar Peninsula Valdes. Hier hoop ik walivssen te kunnen spotten. Die dag word ik rond half 9 opgehaald. De eeste stop is meteen een boottocht naar de walwissen. Het duurt niet lang voor we ze zien. En echt onwijs veel en heel dicht bij de boot! Moeders met jongen, een wittte walvis, echt zo ontzettend gaaf en mooi om te zien! Ook hebben we het geluk dat we nog 2 dolfijnen zien en ook een zeeleeuw.

De volgende stop zijn zeeolifanten. Ook deze zien we van dichtbij . Het is nog niet het seizoen, maar toch kunnen we ze zien. Helaas mis ik net een orka attac, ik was net bij een ander uitzichtpunt aan het kijken. Dat is natuurlijk wel erg jammer. Wel zie ik een slang en ook een megagrote spin! Daarna rijden we naar een punt waar pinguins zitten. Die beesten zitten echt heel dichtbij en en kunnen ze dan ok goed fotograferen. Ech zulke leuke beesten om te zien! Helaas was deze tour alweer voorbij.

Die avond werd ik helaas ziek, ik heb heel de nacht overgegeven en ook een beetje diaree. De volgende ochtend ben ik dan ook nog niet lekker. Van Lorraine krijg ik ors die ik blijkbaar was vergeten. Langzaam maar beter gaat het wel weer wat beter. Maar wanneer ik s middags naar de supermarkt ga om wat drinken te kopen blijkt het bij de kassa toch nog niet helemaal goed te gaan. De gore details zal ik jullie maar besparen! Toch nog maar even op bed gaan liggen.

Het blijkt dat Lorraine dezelfde plannen heeft als ik, op naar Uruguay! We besluiten dan ook samen te gaan reizen, wanneer ik weer wat beter ben. Ik voelde me wel wat beter maar nog te gammel om 20 uur in een bus te zitten. Na een paar dagen wat rustiger aan te doen nemen we toch de bus naar Buenos Aires, om daar de boot naar Colonia te nemen.

Lees verder bij Uruguay

Wat vond ik van Argentinie na de reis.

Positief:

• Ontzettend mooie natuur
  • De stoelen in de lange afstandsbussen kunnen bijna liggen. Daardoor kun je dus echt slapen.
  • Veel openbare gelegenheden zoals toiletten zijn schoon.

Negatief:

• Je moet echt wel een mondje spaans kunnen spreken om echt contact met de mensen te krijgen.
  • In de steden zelf is weinig te zien en vond ik niet echt sfeer hangen.
  • De keren dat ik in restaurants heb gegeten was het eten niet lekker. Vlees droog, en geen of weinig groenten.
  • De busreizen zijn echt lang! 20 uur is niks in dit land.
  • Ik vond het mooi, maar voelde me niet op mijn gemak in Argentinie.