Nicaragua 2011

20 August 2011

22 juli t/m 28 juli

Granada

’s Ochtends vroeg werd ik door Timo naar Brussel gebracht. Mijn vlucht verliep voorspoedig, maar een lange reis was het wel! Na 24 uur was ik eindelijk in Granada. Vanaf het vliegveld had ik een transfer shuttle geregeld met Paxeos.
Omdat Managua geen veilige stad blijkt te zijn wilde ik snel weer weg.
Mijn accommodatie hostal Mochilas is prima. Alleen zijn de dormkamers echt heel erg warm! Schoonmaken zou wel wat vaker mogen, verder is het lekker rustig en dicht bij central park, het centrum van het stadje. Het is wel ontzettend warm, en was dan ook vroeg wakker. Ik bekijk het stadje wat er gezellig uit ziet. Bij mij op de kamer sliep Anjelie uit Canada. Met haar ben ik naar de lokale markt geweest en heb wat rondgelopen. ’s Avonds aten we in het park, wat goedkoop was. Ze had wat voor mij besteld, want ik wist allemaal niet wat het was. Toen ik lekker smakelijk zat te eten vertelde ze doodleuk: ‘Weet je dat je nu varkenshuid zit te eten?’ ow, ok… Hm ineens vond ik het toch wat minder smaken.

De volgende dag had ik een tour geboekt. Overdag bekeken we de Isletas, de markt van Masaya en tot slot een avondtour naar Masaya vulkaan. We begonnen met een boottocht naar de Isletas. Dit zijn kleine eilandjes in het grootste zoetwatermeer van de wereld.
De meeste eilandjes hebben luxe huizen, die van rijke mensen als vakantiehuisjes worden gebruikt. Echt heel bijzonder vond ik het niet, maar toch zijn boottochtjes altijd wel leuk. Op een klein eilandje werden wat aapjes geplaatst door een man die ze verzorgt. Ze kunnen dus vrij bewegen, maar ze kunnen niet weg van het eiland.

Na de eilandjes gaan we naar een uitzichtpunt bij Lago Apoyo. Het uitzicht was mooi! Je kunt in de verte zelfs Granada zien liggen. Hier aten we een lunch, die ten eerste overpriced was, maar waar ze als extra nog een behoorlijke tip voor zichzelf rekende. Niet echt een succes voor mij.

De markt van Masaya vond ik een beetje tegenvallen. Inmiddels ben ik de leuke souks van het midden oosten, en markten in Azie gewend. Hier vind het aanbod aan souvenirs vele malen leuker. Ze verkopen vooral kleine houtsnijwerken, zoals sleutelhangers en kleine doosjes. En weefstukken met felle kleuren. Het enige wat ik leuk vond waren de hangmatten, maar die heb ik al.

Hierna begon de avondtour. Het landschap vond ik meteen op Ijsland lijken. Het eerste uitzichtpunt was een rokende vulkaan. De lucht rook al naar zwavel. Daarna liepen we naar een uitzichtpunt om de zonsondergang te zien. We moesten steil omhooglopen, over losse steentjes wat niet makkelijk was. Maar het uizicht was het waard. De rook stak mooi af tegen de ondergaande zon.
Daarna liepen we naar een punt waar we een helm en zaklamp kregen. We gingen kijken bij een grot waar vleermuizen hun grot voor de nacht verlaten. Die was wel leuk want ze vlogen allemaal om je heen.

Daarna reden we nog naar een punt waar we misschien lava konden zien gloeien. Waarschijnlijk gebeurd dit bijna nooit en was dit nu ook niet het geval. We kregen een gasmasker op voor de ongelofelijke stank. Maar natuurlijk zagen we geen lava gloeien.

Léon

Zin om weg te gaan had ik niet maar zin om te blijven ook niet. Inmiddels begon heimwee al een beetje op te spelen. Heimwee is iets raars wat je zomaar overkomt. Geen zin om iets te doen, maar om in het hotel te blijven is ook niks. Nouja om kort te zijn. Timo heb ik mijn terugvlucht laten verzetten. Want eenmaal heimwee kun je toch minder genieten.

Eerst dus nog naar Léon. De bus naar Managua verliep voorspoedig. Ik was bang om van busstation te verwisselen, want dit gaf de reisgids aan. Maar ik had geluk, want van hetzelfde station vertrok een microbus naar Léon. Ik was er dan ook zo. Ook de accommodatie was snel gevonden. Hostel Tortuga beluuga. Een relaxt hostel, wat ruim is opgezet. Alles is netjes schoon. ’s Ochtends mag je je eigen pannenkoek bakken.

Ook hier is een centrale park (eigenlijk in de meeste steden). Hier staat een grote kerk, men op het plein stalletjes met voornamelijk drinken en wat souvenirs. Er omheen zijn straten met vooral kledingwinkels. Ook is er nog een centrale markt, wat leuk is om rond te kijken hoe het leven zich hier afspeelt.
Deze stad heeft wat weg van Granada, dezelfde koloniale huizen in leuke kleuren geschilderd. De winkeltjes zijn leuk om even rond te kijken. En ik vind deze stad wat leuker dan Granada. Ze zijn beide mooi, maar Granada is wat klein en ik was er snel uitgekeken. Wel is het hier ook heel erg warm. Daarom besluit ik om maar niet te veel te doen, want met deze hitte vind ik dat maar niks. Ik heb veel rondgelopen en ben naar een botanische tuin geweest.
De botanische tuin is mooi ingericht. De vrouw wil van alles uitleggen, maar mijn spaans is gewoon beperkt. Toch begrijp ik het meeste wel en het is echt interessant. Er zijn vele mooie bloemen en allerlei bomen. Ook lopen er nog wat hertjes rond.

Estelí

Met een bus wilde ik naar Estelí gaan. De bus was een oude schoolbus uit amerika. De banken zijn dan ook op kinderen berekend. Ik kan nieteens met mijn benen recht zitten. Ook moeten we met zijn drieen op een bank, wat dus echt niet past. Ineengepropt gaat de reis door de bergen naar Estilí. Een vermoeide 3 uur later brengt mij in de regen in het plaatsje. Snel check ik in bij een hostel. Maar dit plaatsje kan mij niet echt wat doen. In de omgeving schijnt best wel veel te doen te zijn, maar helaas moet je voor tours met meerder mensen zijn. Of je betaald de hoofdprijs. Beetje jammer dus. Mijn zin is toch al wat weg en ik hoop dat ik mijn zin om te reizen in Honduras weer terug vind. Ik besluit dus de eerste bus naar Honduras te nemen, die de volgende dag aan het eind van de middag vertok.
Hopelijk krijgt Nicaragua in de toekomst weer een kans om beter te worden ontdekt door mij. Wat ik heb gezien is het mooi, alleen kon ik er minder van genieten door de heimwee.

Lees het vervolg in Honduras 2011

Wat vond ik ervan na de reis?

Positief:

• Zowel Léon als Granada zijn leuke steden om te wandelen.
  • De avondtour naar de masaya vulkaan is leuk afwisselend.

negatief:

• helaas heimwee gekregen, daardoor minder genoten dan ik had gehoopt.
  • mijn spaans heeft met niet echt geholpen. Probeer echt een cursus te doen, waar je wat aan hebt, je zult er zeker plezier van hebben.