Costa Rica 2004
20 August 2004

16 juli tot en met 2 augustus San Jose 16 juli

Vanuit Brussel ging ik met het vliegtuig via New York naar San Jose in Costa Rica. ’s Avonds kwam ik aan in San Jose waar iemand van Tranquilo Guesthouse mij stond op te wachten.

Torteguero 17 juli

Ik werd vroeg wakker. De guesthouse was inclusief pannekoeken ontbijt. Die moest je dan wel zelf bakken. Dat ging prima! Geld had ik ook nog niet, eerst maar eens een bank zoeken. Die was gelukkig al snel gevonden. Daarna moest ik haasten om de bus naar Chariari te halen. De rit duurde ongeveer 2 uur. Ik moest overstappen en die rit duurde ook 2 uur. Op het busstation kon ik een ticket kopen die meteen een boottocht bevatte naar Torteguero. De bus was propvol en het was bloedheet. De weg lag vol met keien, het was een heel gehobbel. Het was wel een mooie omgeving. We werden afgezet bij de boot. Het was een smalle boot, de tocht duurde ongeveer 2 uur. Het zat ongelukkig maar de boottocht was heel mooi! Aangekomen in Torteguero wilde ik een kamer zoeken. Helaas ging dat meteen al moeilijk. Alles was vol of ze spraken geen engels. Maar uiteindelijk had ik toch een plaats voor slechts 8 dollar gevonden, vlak bij het strand. Het was wel heel vies in de kamer.

Ik had voor ’s avonds meteen een turtle tour geboekt en voor de volgende dag een kano tocht. Om 6 uur ’s avonds werd ik opgehaald. Er zaten nog een vrouw met haar dochter uit zweden in mijn groep. God zij dank spraken zij ook Spaans en Engels zodat ze mij alles konden uitleggen wat de gids vertelde. Ze vertelde alles over de schilpadden. We moesten een hele tijd wachten totdat we naar de schildpadden gingen. Dit was zodat we niet zelf hoefden te zoeken. Nu zocht een ranger naar schildpadden die eieren aan het leggen waren. De schildpad raakt tijdens het leggen van de eieren in een trance. Wanneer dit gebeurde mochten we bij de schildpad. Na ongeveer 2 uur wachten was het zover. We werden naar het strand gebracht, waarna we in groepjes van 5 mochten kijken bij de schildpad. Er stonden veel te veel mensen om dat arme beestje! Wel zo’n 60 mensen! We stonden dus met zijn allen in een lange rij. Maar goed dat het beestje in trance is anders kan zij van schrik denk ik geen eieren er meer uitgeperst krijgen! Gelukkig heb ik kunnen zien hoe dat een schildpad eieren legt en hoe ze daarna de eieren onder graven.

Tortequero 18 juli

Ik werd om 6 uur opgehaald om met een kano tocht mee te gaan. Ik moest eerst 7 dollar belasting/entree betalen om het nationaal park in te mogen. (daarna was dat kaartje ook nog geldig voor een wandeltocht) Er waren 2 gidsen een om uit te leggen over de dieren, en eentje om te roeien. Mensen in de andere boot moesten zelf roeien, maar ik had geluk!

Helaas begon het na een half uur te hozen als een gek! Ik was binnen een paar minuten helemaal doorweekt (tja je bent op vakantie en dan verwacht je toch op het minst een beetje zon…) Hij stuurde de boot in bossen om te schuilen, dat scheelde wel een beetje. We zagen veel verschillende vogels, een mini krokodil, kikkers met mooie kleuren. De boottocht duurde ongeveer 3 uur.

Daarna ging de gids nog mee een stuk wandelen met mij. Daar zag ik nog mooie papegaaien, spidermonkeys, veel hagedissen. Helaas sprak hij heel gebrekkig engels, ik heb niet veel begrepen wat hij vertelde over de dieren.

Santa Elena 19 juli

Ik stond om 6 uur op om met de boot terug naar Cariari te gaan. Vroeg opstaan was niet zo’n probleem. Door het tijdsverschil met Nederland, ben ik elke morgen om 5 uur wakker.

Het was weer de hele boottocht aan het regenen. Na een lange busrit was ik weer terug in San Jose. Daar heb ik een taxi gezocht die me naar een andere busstation zou brengen. In San Jose heb je meerdere busstations voor de verschillende delen van het land. Helaas bracht de taxi mij naar de verkeerde plaats. Na weer een taxi te hebben gevonden en eindelijk bij de goede busstation te zijn aangekomen kon ik op weg naar Santa Elena. De rit duurde 4.5 uur. Het laatste stuk was weer een hele hobbelige weg. Deze dag heb ik erg veel gereist. Totaal wel zo’n 12 uur! Maar dat is het allemaal waard. In Santa Elena vond ik een leuke guesthouse. Die ik deelde met een jongen uit Californie. Het is een kamer bij een vrouw in huis, Costa Linda. Normaal heeft ze wel een soort cabinas, een hostel. Maar die zat helaas vol, we konden van haar slaapkamer gebruik maken.

Santa Elena 20 juli

Eindelijk kon ik een keer uitslapen. Ik ben na een goede nachtrust naar het slangen huis gelopen. Het was veel dichterbij dan ik dacht. Wat een geluk! Het was wel klein en eigenlijk ook niet zo speciaal. Daarna ben ik naar een kikkertuin gelopen. Dat was wel heel leuk. Er was een leuke gids bij die veel over de kikkers wist te vertellen. Ik heb ook nog geprobeerd om naar de vlindertuin te lopen maar die was te ver weg.

Ik werd om 8 uur opgehaald om naar Santa Elena nationaal park te gaan. Onderweg zag ik eindelijk een luiaard! Ik ging eerst een wandeling maken in het nationaal park. De paden waren aangelegd en duidelijk aangegeven waar je heen moest lopen. Er zijn verschillende rrefes variërend van lengte. Het was een mooi park. Ik zag een hele grote soort hamster, en ook nog veel apen.

Je kon ook met een soort brug boven in de boomtoppen lopen. Dat was leuk bedacht. Maar verder zie je niet veel meer dan bomen. Er was ook nog een mooie vlindertuin. Daarna was het tijd om weer terug te gaan.

Ik had voor de middag een koffietour geboekt. De vrouw waar ik het boekte had uitgelegd hoe ik er moest komen. Het begon te stortregenen. En ik was weer doorweekt. Tot overmaat van ramp kon ik het ook nog niet vinden! Dus ben ik terug gelopen naar mijn kamer. Onderweg stopte een man om te vragen of ik die tour had geboekt en of ik het nog steeds wilde. Zoniet dan zou hij mij terug brengen. Uiteindelijk had ik er zo de pee in dat ik maar terug ben gebracht achterop de brommer. Mijn geld kreeg ik gelukkig terug.

Montezuma 22 juli

Om 6 uur vertrok mijn bus naar Punternas. Daarvandaan wilde ik met de boot/bus naar Montezuma gaan. De busrit duurde ongeveer 3.5 uur. De boottocht duurde 1.5 uur. Maar ik moest een tijdje wachten voordat de boot zou gaan. Daarna moest ik nog 2 uur met de bus naar Montezuma. Daar aangekomen heb ik een heel leuke accommodatie gevonden. Heerlijk aan het strand! Verder heb ik de dag zonnend en zwemmend doorgebracht. Eerst even genieten van de zonnestralen!Montezuma 23 juli

Ik had een tip gekregen van een jongen die een leuk ontbijt restaurantje wist, waar je ook veel vogels en dieren zag. Dat leek me een goed idee om daar te eten. Het eten was lekker en er zaten mooie blauwe vogels en nog andere dieren te schooien. Toch heel leuk om te zien! Omdat het nog niet zo heet was ben ik naar een watervalletje gewandeld in de buurt van mijn guesthouse. Was mooi! Maar ik kon helaas geen goede plaats vinden om de rivier droog over te steken, zodat ik de grootste waterval niet heb gezien. Maar dat geeft niet zo, het was toch al mooi. Ik heb wat Nederlandse jongens ontmoet waarmee ik verder op het strand heb gelegen. De zee is behoorlijk wild, ik durf er niet zo goed te gaan zwemmen.

Quepos 25 juli

Ik heb lekker een dag op het strand kunnen liggen en relaxen. Om 8 uur ben ik met de bus en boot terug naar Punterenas gegaan. In Punterenas ben ik met een taxi naar de bushalte gegaan. Daar voelde ik mij niet helemaal op mijn gemak, er zat een rare man naast mij die hele verhalen in het Spaans vertelde. Maar achteraf was hij gewoon over de stranden in Costa Rica aan het vertellen. Na een hele tijd wachten kon ik eindelijk met de bus naar Quepos gaan. In de bus ontmoette ik Katy en Sara. Met hun deelde ik de kamer in Quepos. ’s Avonds ben ik met hun gaan eten en naar een kermis gegaan.

Manuel antonio 26 juli

Om 7 uur ben ik naar het nationaal park Manuel Antonio gelopen. Er waren verschillende rrefes door het park. Het was nog heel rustig omdat ik zo heel vroeg was. Daardoor heb ik veel krabben, leguanen, luiaarden gezien. Ik was nog een stuk verkeerd gelopen, maar gelukkig zag ik daardoor white faced monkeys! In het park zijn veel mooie stranden. Ik was in slaap gevallen, maar hoorde veel opgewonden gepraat. Het bleek dat er een mooie hagedis vlak bij mij zat. Aan het eind van de dag ging ik eten bij een restaurant, daar zag ik nog een luiaard van heel dichtbij!Cahuita 28 juli

Ik ging om 8.30 u met de bus terug naar Quepos gegaan. Gelukkig kon ik de laatste plaats in de bus krijgen naar San Jose. Een nadeel van reizen in Costa Rica is dat de meeste bussen eerst naar San Jose gaan. Daardoor kom je dus vaak in San Jose of maak je een omweg.

De bus kwam te laat en vertrok te laat. In de bus naast mij zat een man die tegen mij aan zat te ouwehoeren, hij liet zelfs de bus op een punt waar veel krokodillen zitten langzamer rijden zodat ik foto’s kon maken! Ook moest er iemand overgeven alleen had hij vergeten dat achter hem de raampjes van de bus openstonden, jullie raden al wat er gebeurde… ik zat gelukkig helemaal achteraan en had er geen last van. In San Jose moest ik 2 uur wachten op de bus naar Cahuita. Ik kwam ’s avonds aan in Cahuita. Daar stond een vrouw en die liet mij een aantal cabinas (slaapplaatsen) zien. Ik heb er een gekozen dicht bij het strand en nationaal park.

Ik hoorde veel leuke dingen over Cahuita. Maar het dorpje zelf vond ik niet zoveel aan. Ik ging hele vroeg het nationaal park Cahuita in. Daarbij is meteen een strand en beide is dus maar 5 minuten lopen van mijn slaapplaatsen.

Ik zag steeds dingen uit de bomen vallen en wist niet hoe da t kon. Het bleken dus brulapen te zijn! Die hoor je overal maar zie je bijna nooit! Wel heel gaaf zeg! In het park ontmoette ik Steve en Dave. We hebben wasbeertjes gezien en een heel stuk gewandeld. ’s Middags kwamen ze mij halen voor een snorkel tour. Dat was mooi, maar helaas vrij troebel water. We hadden zicht van ongeveer 5 meter. We hebben op 3 verschillende punten gesnorkeld.

Daarna gingen we het nationaal park weer in. We zagen de white facet monkeys weer. Ze zaten echt super dichtbij. Steve kon ze zelfs voeren! Van de ene ingang tot het andere was het ongeveer 7 km. We gingen dit hele stuk lopen. De natuur was heel mooi! maar het was wel een eind… vanaf het andere eind zijn we liftend terug naar onze slaapplaats gegaan. ’s Avonds zijn we nog uit eten geweest.

Ik stond weer vroeg op om het nationaal park weer in te gaan. De ranger van het park liep een stuk mee en liet me wel 11 luiaarden zien! Weer de apen met witte gezichten gezien. Verder heb ik lekker geluierd op het strand.

De eigenaar van de cabinas waar ik zat kwam even doodleuk mededelen dat ik morgen wegmoest, omdat het gereserveerd was. Maar ik vond dat hij dat maar moest oplossen.

Ik was goed chagarijnig wakker geworden en wilde meteen weggaan om een kamer te zoeken. Toen ik op het punt stond om naar een kamer te gaan zoeken, kwam de eigenaar mij vertellen dat ik toch mocht blijven. Gelukkig maar, het is een fijne kamer. Weer lekker veel gewandeld en op het strand gelegen. Weer heb ik veel brulapen gezien!

San Jose

Om half 10 ging ik met de bus naar San Jose. Ik had gereserveerd in Tranquillo guesthouse, maar die reservering was niet binnengekomen. Ik mocht toen als alternatief, met nog een stel waarbij de reservering fref was gegaan, bij de eigenaar in zijn huis slapen. Ik mocht wel van de faciliteiten gebruik maken in het guesthouse. Daar ontmoette ik een jongen uit USA waarmee ik ‘s avonds naar een uitgaansgelegenheid ging. Daar konden die meiden echt goed salsa dansen! Het was leuk!

Ik heb veel rongelopen in de stad. Ik voel me niet op mijn gemak in deze stad. Er was een leuke markt, waar ik veel souvenirs heb gekocht. Ik baalde inmiddels dat ik niet gewoon in tranquillo kon slapen. Na lang zeuren had ik dan toch een kamer gekregen.
Met een Lars uit Zweden ben ik met de bus naar Poas vulkaan gegaan. Op het plaatje zag het er mooi uit, maar helaas was er een dikke mist, dus we zagen maar weinig. We hebben nog wel een mooi wandelpad gelopen. Maar verder was het jammer dat het zo mistte.
Woendsag werd ik vroeg naar het vliegveld gebracht. Daar moest ik nog even wachten voor het vliegtuig naar New York.