Slovenië

Bohinj Jerezo lake

23 June 2012

Postonja en Novi Vinodolski 3 juni

Vanuit Venetie in Italie vertrokken we naar Kroatie. Maar we besloten een kleine omweg te maken voor de grotten van Postonja.
De auto werd weer ingepakt en we vertrokken richting de grens van Slovenië. We wilden vannacht overnachten in Kroatië, maar we besloten met een omweggetje eerst de grotten van Postonja te verkennen. Op naar Slovenië dus.
nadat we een vignet voor de snelwegen hadden gekocht waren we al snel in Postonja. We hoefden niet te zoeken want overal stonden borden. We kochten de entree kaartjes voor maar liefst 22,50 euro. Niet goedkoop dus. Voor dat geld kregen we eerst een leuk ritje met de trein de grotten in. Het leek wel een attractie van de efteling. Daarna kon je kiezen voor een taal en begon de rondleiding. We moesten nog 1,5 km lopen. We zaten in een groep met heel veel Koreanen. Ze hadden de bordjes met ‘niet fotograferen’ nog niet begrepen. Dus ik besloot om mijn flits uit te zetten en ook maar te proberen wat foto’s te maken. Het was werkelijk prachtig! Hele mooie stalagmieten en stalactieten. En soms waren de ruimtes echt heel groot. Uiteindelijk moesten we met het treintje weer terug naar de uitgang. We kwamen tot de conclusie dat de grotten zeker geld waren, maar niet deze hoge entree prijs. Toch kan ik het iedereen aanraden om er te gaan kijken.

Via een mooie route kwamen we bij de grens van Kroatië. Ga naar het reisverslag van Kroatie.

Ljubljana

Nadat we de Plitvicemeren in Kroatie hadden bekeken waren we er weer klaar voor om door te reizen.
We besloten een mooie route te volgen. Deze leidde ons door kleine bergweggetjes en kleine dorpjes. Na een paar uur zo gereden te hebben was het wel welletjes en zetten we de navigatie weer op korte route. Bij de grens leverde we ons laatste geld in bij een kleine supermarkt. Daarna was het doorrijden tot Ljubljana, de hoofdstad van Slovenie. We wilden hier eerst overnachten, maar de gekozen overnachting was niks. In een stad is het toch lastiger op de bonnefooi te zoeken. We besloten de auto te parkeren en de stad zo te verkennen. Deze stad heeft een mooi historisch centrum. Door de stad loopt een rivier. Op een berg ligt een kasteel, deze hebben we ook even bezocht. Na een lekkere lunch rijden we door naar Bled.

Bled

Bled ligt aan een groot meer waar veel te doen is. In Bled vonden we een geweldig ruim en schoon appartement. Hij lag aan de rand van het dorp dus was ook nog eens lekker rustig. Ik kookte wat te eten en we bekeken alvast wat we de volgende dag wilden bekijken. Daarna gingen we heerlijk slapen in het grote bed.

Eerst reden we Vintgar kloof, net buiten Bled. Dit is een kloof waar een mooie helderblauwe rivier doorheen stroomt. Via een wandelpad langs de stijle bergen zie je mooie watervallen en watervalletjes in het heldere water naar beneden komen. Dit is echt prachtig! Nadat we de grote waterval van beneden hadden bekeken liepen we een bospaadje terug naar boven. Helaas een verkeerde pad, want het was spekglad en heel stijl. Op mijn dunne slippertje gleed ik naar boven met een duwtje in de rug van Timo. Ik haat echt zulke paadjes want een verkeerde stap en je glijdt helemaal naar beneden. Van de schrik bekomen lopen we weer naar de auto, nog 1 maal genieten van de kloof.
Daarna reden we naar Slap Savica. Een waterval in nationaal park Triglav. We moesten een klim maken van 20 minuten, maar dat was goed te doen door de trap die ze hadden gemaakt. De hoge waterval kwam in een klein blauw meertje uit. Daarna reden we weer terug naar Bohinjsko Jerezo meer.We reden eerst door een mooi berkenbos. Bij het meer waren heel veel kleine kiezelstrandjes. Ook het meer was prachtig blauwgroen. Aan de rand van het meer vonden we een restaurant waar we een heerlijke snitzel namen. Daarna namen we een mooie route door de bossen en bergen tot we bij kasteel van Bled kwamen. Hier zagen we een geweldig uitzicht over Bled en het meer.
In Bled namen we nog een ijsje en speelde we een potje midgetgolf waarna we weer lekker van ons appartement hebben genoten.

De volgende dag reden we al richting huis. In Oostenrijk hadden we nog een nachtje gepland. Daar hebben we heerlijk gezwommen in een zwembad en genoten van ons uitzicht van het balkon. Een 9.5 uur durende autorit bracht ons de laatste dag van de vakantie.

Wat vond ik ervan na de reis?

Positief:

• het land heeft ons beide verrast. Er is heel veel te doen en het land is heel schoon en netjes!
  • Het eten is een combinatie van Italiaans en Oostenrijks, wat ons betreft kan het niet beter.
  • doordat er niet zoveel toeristen zijn kun je overal op je gemak kijken. (met uitzondering van de grotten, daar is het heel druk!)

Negatief:

• De grotten van Postojna zijn echt heel prijzig!
  • verder kan ik echt niets bedenken!