Vietnam 2006
31 August 2006

15 juli tot en met 5 augustus

Bangkok 15 juli

We vertrokken op 14 juli. Dit keer maak ik een rondreis van 3 weken met mijn vriend Timo. Natuurlijk gaan we weer backpacken. Het is voor Timo de eerste keer om te gaan backpacken en ook dat hij het continent Azië bezoekt.

Na een vlucht van ongeveer 11 uur kwamen we de volgende dag aan in Bankok in Thailand. We hebben gekozen om onze vluchten zelf te regelen omdat dit over het algemeen goedkoper is dan een ticket naar Saigon of Hanoi. De tickets naar Cambodja en terug uit Vietnam hebben we van te voren geboekt bij Air Asia een goedkope prijsvechter in Azië. .

We namen een taxi naar Khao san road. Daar vonden we een leuke guesthouse. We zijn een stuk gaan lopen naar het paleis. Het was daar echt heel erg druk. Vandaag was het een speciale dag. Er waren heel veel monniken aan het bidden. We mochten de tempel niet in, daar waren ze aan het bidden. Ik was al een keer eerder in het paleis geweest, maar het zijn zulke mooie gebouwen, dat ik er niet uitgekeken raak! Terug in Khao san road moest er nog even geshopt worden. We hadden nieuwe tassen nodig en ook wat kleding. We hadden zo weinig mogelijk meegenomen. Ook hadden we oude tassen meegenomen zodat we in Bangkok een nieuwe tas konden kopen. Nadat we alles hadden gevonden wat we zochten hebben we en hapje gegeten. Omdat onze vlucht naar Cambodja de volgende ochtend heel vroeg ging gingen we vroeg slapen.

Lees het stukje van Cambodja onder het kopje Cambodja 2006.

Chau doc 17 juli

Bij de grenscontrole van Vietnam hadden we geen problemen. We moesten hier op een andere boot stappen, die ik wat comfortabeler vond. We konden beter naar buiten kijken en was minder krap. Naar Chau doc duurde het ongeveer 4 uur. Dit stuk van de reis was veel mooier. De rivier was hier veel smaller. Onderweg zagen we veel kinderen en mensen die bij het water aan het werk waren. De 4 uur waren dan ook zo om! Op de boot was er een vrouw die ons begeleidde. Ze bood ons een slaapplek aan in een guesthouse net buiten de stad, op een berg. Ook gaf ze ons een folder die een 2 daagse tocht via de Mekong delta naar Saigon aan bood. Met degene die nog op de boot waren besloten we dat we allemaal naar de guesthouse zouden gaan en dan de volgende dag de 2 daagse tocht zouden doen. De 2 daagse tocht was goedkoper dan alles zelf boeken. ’s Avonds gingen we met zijn alle eten in de stad. Was erg gezellig!

Can Tho 18 juli

We moesten nu om 5.45 opstaan. We moesten weer op een bootje stappen. We gingen naar een vissersfarm en naar een weversdorp. Het dorpje was leuk. Ook de tocht er naartoe was leuk. Je ziet van alles. Maar toen we terug op de boot wilden stappen, bleek dat de motor het niet meer deed. Na lang prutsen greep de bootman naar zijn mobiel. Er werd een sleepboot gehaald. Ze zeiden doordat we nu geen tijd meer hadden, dat we nu niet meer naar de vissersfarm gingen. Nadat we terug waren in Chau doc gingen we op de bus naar Can Tho. We hadden gekozen voor een homestay overnachting. We gingen dus met een bootje naar de homestay. Weer leuke smalle riviertjes. Er waren net genoeg slaapplaatsen voor iedereen. En het bleek dat onze bedden uit tegels bestonden met daarop een heel dun matrasje. Lag dus erg hard! Nadat we een lekker lunch met vis hadden gekregen, gingen we een wandeling maken naar een rijstveld. We liepen tussen fruitbomen door. De rijstvelden waren niet zo heel groot. Maar toch wel een leuke wandeling gemaakt. ’s Avonds kregen we heerlijk eten. Verse loempia’s! Je pakte een rijstpapier, die vulde je met verschillende groente, vis en vlees, oprollen, dopen in saus en eten maar! Heerlijk! Ook hadden ze soort aardappel loempia’s die waren erg lekker! Na het eten zijn we met zijn alle naar een barretje gegaan. De mensen waren erg verbaasd dat we (toeristen) bij hun kwamen drinken. Ze hadden dan ook niet genoeg bier koud staan. Dit werd opgelost om maar ijs erbij te doen. Maar het was erg gezellig!

Can Tho 19 juli

De wekker ging weer om 6 uur. Na een koude douche stapten we weer op een bootje naar een drijvende markt. Die was mooi om te zien. Ze verhandelen van alles, voornamelijk volgens mij groente en fruit. Op de terugweg stopten we bij een rijstpapier fabriekje. Wel leuk om te zien, maar er waren veel te veel mensen om daar te kijken. Wel jammer. Daarna moesten we weer 2 uur varen. De zon stond inmiddels weer hoog aan de hemel te branden. We hadden geen beschutting, we waren dan ook blij toen we er eindelijk af mochten. We moesten nu nog 4uur met de bus om naar Ho chi minh stad te gaan. We hadden gelukkig genoeg stops, bij een wierrook fabriekje en bij een bonsai tuin waar maar een paar bonsai stonden. In Ho chi minh kwamen we rond een uur of 18.00 uur aan. De kamer die we vonden was met airco en koelkast en een tv. Wat een luxe!

Ho chi minh 20 juli

Wat heerlijk, eindelijk uitslapen!! Nadat we heerlijk waren opgefrist en hadden ontbeten, was het tijd om de stad te gaan bekijken. We begonnen bij een marktje. Na een tijd te hebben rondgelopen en hebben gerust, zijn we naar het War remands museum gelopen. Een indrukwekkend museum, met veel foto’s. De foto’s laten een beeld zien wat er in de oorlog is gebeurd. Veel foto’s van hoe de mensen gemarteld werden. (zowel Amerikaans als van de vietcong) Echt heel gruwelijk wat mensen elkaar kunnen aan doen.

Cu Chi 21 juli

Om 8 uur moesten we met de bus op een dagtour naar de Cu Chi tunnels en de Chau dai tempel. Onze gids, slim jim, sprak voor de verandering eens verstaanbaar Engels en wist veel over het geloof en de tunnels te vertellen. Eerst gingen de we Chau dai tempel bezoeken, zodat we de ceremonie van 12 uur nog konden meemaken. Het Cau dai geloof bestaat uit meerdere geloven samen. Dus onder andere worden de geloven van Boedisme, Moslim, christen en nog meerder geloven aanbeden. De kleuren van de kleding geven de stroming aan. Witte kleding is neutraal. Na de tempel gingen we onderweg bij een restaurant lunchen. We reden daarna naar de Cu chi tunnels. Het was daar interessant om te zien, maar erg opgezet voor de toeristen. We konden zien hoe de booby traps werkten en we konden een stuk door een tunnel kruipen. Deze was voor de toeristen op maat gemaakt. 2 x zo groot. Maar toch vond ik het nog erg benauwd! ’s Avonds gingen we met de nachtbus naar Nha trang. Er is een goed bussensysteem die je naar de grotere plaatsen vervoerd. Je kunt een kaartje kopen voor de hele rit (ik dacht ongeveer 35 dollar) of per stuk (net als wij deden) dan kost het ongeveer 7 dollar.

Nha Trang 22 juli

Om ongeveer half 7 kwamen we aan in Nha trang. Na een half uurtje zoeken en verschillende hotels aflopen hadden we een mooie en betaalbare accommodatie. Het strand was op 5 minuten afstand. Perfecte locatie dus! Vandaag hebben we lekker op het strand geluierd. Het strand is erg groot, en er komen genoeg verkopers met fruit langs om je honger te stillen. In de middag zijn we naar de witte boeddha beeld gegaan. Die was echt heel erg hoog!Nha Trang 23 juli

We hadden een boottour geplant bij eilanden in de buurt van Nha trang. We gingen naar 5 eilanden. Op de boot zaten alleen Vietnamese toeristen. Maar gelukkig werd alles voor ons vertaald. We stopten eerst bij een eiland om te gaan snorkelen en zwemmen. Het snorkelen was niks. Haast geen vissen. Maar het zwemmen is altijd verfrissend. We vaarden naar verschillende eilanden. We konden op verschillende plaatsen zwemmen. Ook konden we nog naar een aquarium. Maar daar hebben we vanaf gezien. Burgerzoo heeft ook een mooi aquarium. Tussen de middag kregen we een lekker lunch. Met groente, vis en rijst en noedels. Later kregen we ook nog verschillende fruit soorten. Om ongeveer 5 uur waren we weer terug. ’s Avonds hadden we een mooie tour naar Hoi an gevonden, via Lak Lake, Yok don nationaal park en Kontum. Maar omdat we maar met 2 personen waren, vonden we het te duur. Omdat er een kans is dat er morgen mensen diezelfde tour willen boeken, hadden we besloten nog een dag in Nha trang te blijven. Komen er geen mensen dan gaan we met de nachtbus naar Hoi an.

Lak Lake 25 juli

Na dagen te hebben gehoopt dat er nog meer deelnemers voor deze tour waren, konden we dan vandaag eindelijk op weg. Om half 9 gingen we op weg. Onze reisgenoten voor 4 dagen waren de fransen Constance en Eric. Zij bleken voor 5 weken op huwelijksreis te zijn in Vietnam. Onderweg naar Lak lake stopten we op verschillende plaatsen. De reis duurde ongeveer 6 uur. We stopten eerst bij een stenenmakerij. Leuk om te zien hoe alles hier met eenvoudige machines wordt gemaakt. Daarna gingen we kijken bij een koffieplantage. Bij Eagle pass zagen we dat de napalmbommen van Amerika veel schade hebben aangericht in de natuur. De heuvels waren bedekt met een klein laagje gras, meer kan er niet groeien. De tocht ging verder door hele mooie rijstvelden. Overal waren mensen aan het werk. De kleur groen van de rijst is zo intens! Erg mooi! We sliepen in het dorpje Lak lake. Hier staan nog veel longhouse. Er wonen minorty people. We sliepen ook in een longhouse, voor toeristen gebouwd. We gingen een stuk wandelen in het dorpje. Erg veel foto’s van mensen en dieren gemaakt. Op de terugweg liepen we door rijstvelden. Op een geven moment gleed ik uit. en jullie rade het vast al, ik lag zo tussen de rijstplantjes! Een hoop modder, maar ik had een geluk dat het niet onder water stond. Later op de middag hebben we een flinke regenbui gehad. ’s Avonds kregen we heerlijk eten. Loempia’s vis, vlees en rijst. De soep was echt verrukkelijk! Na het eten gingen we naar een dansvoorstelling. Die was echt heel erg mooi. Een uur lang kregen we verschillende uitvoeringen en liedjes te zien. Ze maakten met stenen, bamboe en gongs de mooiste muziek. Na de voorstelling gingen we slapen. Moe maar voldaan.

Yok don nationaal park 26 juli

Een heerlijke nachtrust gehad! Om een uur of 9 gingen we weer onderweg. We hadden ontbijt met jam en stokbrood gekregen. De eerste stop was Draysap waterval. Deze waterval is heel groot en mooi. Het water is alleen erg bruin. Om bij de waterval te komen moesten we over een pad lopen. Toen we bovenaan de waterval waren, was er een klein poeltje waar je kon zwemmen. Ik vond het interessanter om libelles te fotograferen, terwijl de rest een frisse duik nam. We gingen in een mooi restaurant eten. Het eten was echt niet lekker. Na ongeveer een uur te hebben gereden kwamen we bij Yok don nationaal park. Daar kregen we een mooi huisje toebedeeld. Daarna gingen we een wandeling maken door het park. Voor de fransen hadden ze een gids die Frans sprak, voor ons een Engelstalige gids. Het park had veel lage vegetatie. De meeste planten kwamen niet boven ons middel uit. We hadden gehoopt op een echte jungle. Ook hadden we open schoenen aan. Na een uur waren Timo en ik het dan ook zat. We wilden eindelijk die lang verwachte rit op een olifant maken. We konden meteen op de olifant klimmen. We maakten een rit van een half uur. Geweldig! Zo leuk om te doen. Je voelt hoe voorzichtig een olifant loopt, maar hij laat zich door niets of niemand tegen houden.
(Nu 2016, heb ik spijt dat ik dit heb gedaan. Toen was ik me niet bewust dat de olifanten een intense training, wat meer weg heeft van een martelgang, moesten ondergaan. Ik zou dan ook afraden om hieraan mee te doen. Zoek een goede olifanten centrum op, waar je niet in een bakje zit. Dit scheelt voor de olifanten al een heleboel ellende!)

We zijn na de rit nog in het meer gaan zwemmen, maar ik vond het water maar viezig. We konden in het restaurant eten. We bestelden kip, die ze terplekke voor ons slachtte. Helaas was hij heel oud en taai.

Kontum 27 juli

We gingen op tijd op weg om naar Kontum te rijden. Na 10 minuten in de auto kwamen we er achter dat we onze telefoon in het stopcontact hadden zitten. We moesten dus even terugrijden. Gelukkig vond niemand dat een probleem. We stopten bij een rubberboom plantage. Er wordt een kerf in de boom gemaakt. Daaruit drupt een vloeistof. Hiervan wordt rubber gemaakt. Zover je kunt kijken zijn rubberbomen. De ze worden allemaal beheerd door de overheid. Het levert best veel op. De weg naar Kontum was niet echt spectaculair. Niet zoveel mooi vergezichten als de dag ervoor. We kwamen aan het einde van de middag aan in Kontum. Daar gingen we kijken naar een Silthouse. Een traditioneel huis die een erg hoge dak heeft. We gingen naar een hrefen kerk kijken en naar een weeshuis. We maakten een korte wandeling naar een dorp. Dit was wel leuk. Tussen wat rijstvelden door. Mensen waren bij waterbronnen aan het wassen. Het dorpje zag er niet echt arm uit. De huizen zijn van steen. ’s Avonds gingen we eten. Het eten was niet zo speciaal. We hadden nog trek, dus namen we nog een gerecht van gebakken wild zwijn. Dit was wel heel lekker.

Hoi An 28 juli

We moesten vroeg aan de ontbijttafel verschijnen. De nachtrust was niet zo geweldig. De bedden in de kamer roken erg naar plas. Niet echt een geweldige lucht om in te slapen. We gingen onderweg naar Hoi an. Onderweg stopten we bij hangende bruggen van href. Die waren leuk om over te lopen. Ze zagen er niet zo stevig uit, maar toch zal het wel sterk zijn geweest. We gingen een stuk over het Ho chi minh trail. Dit was erg mooi, met veel bergen en dalen. Maar stoppen konden we niet volgens de chauffeur, het was te stijl. De rechte stukken was hij voor het gemak even vergeten. We stopten wel bij een kleine waterval onderweg. We keken nu ook uit naar een lekkere maaltijd. Het eten was onderweg niet zo goed. De bereiding was overal het zelfde en we hadden overal keus uit biefstuk met groente. Die groenten bestonden uit spinazie, spinazie en spinazie. En de biefstuk reepjes werden bereid met lemon gras. Niet echt variërend dus. In de namiddag kwamen we aan in Hoi an. De chauffeur en gids brachten ons bij een hotel die we wilden zien, maar die vonden we te duur. We gingen zelf zoeken. Bij de eerste hadden we een mooie kamer, en de prijs was ook veel meer betaalbaar. Hoi an is bekent voor het maken van maat kleding. Er zijn dan ook heel veel winkels die allemaal kleding voor je willen maken. We liepen wat rond om ons te oriënteren wat we wilden maken en waar. Maar er is zoveel keus, dat we die maar voor morgen laten. ’s Avonds hebben we echt heel lekker gegeten.

We hebben vandaag eens flink uitgeslapen. Op ons gemak hebben we gegeten. Daarna begon het serieuze winkel werk. We hebben verschillende winkels gehad. Maar bij een vonden we de verkopers aardig en niet opdringerig. Hier lieten we dus wel wat maken. Timo had stof voor 2 pakken uitgezocht en mooie kleuren overhemden. Ik wilde een broek van katoen laten maken met een zijden band. En een zijde broek met borduurwerk en ook nog een zijden top met borduurwerk. De verkoopsters gingen onze maten meten. De volgende morgen konden we terug komen om te passen. Mijn oog was ook gevallen op een winterjas. Ik besloot om die ergens anders te laten maken. Daar vond ik eigenlijk 2 modellen wel mooi. Eerst maar 1 laten maken. Een stof uitgekozen, en wat veranderingen doorgegeven. Timo wilde nog een vrijetijdsbroek laten maken. Die hebben we in dezelfde winkel laten maken. Je kunt in Hoi an een kaartje kopen waarmee je in 5 gebouwen mag komen. We gingen bij een oud huis kijken, maar dat was niet zo heel bijzonders. Daarna bij een de Japanse brug. Leuk maar niet speciaal en bij een ander gebouw. Toen waren we het zat. De gebouwen waren moeilijk te vinden en niet echt heel interessant. Dan maar weer shoppen. Tot mijn verbazing vond Timo het ook heel leuk om te doen. We gingen even weer bij de winkel langs. Die hadden al een aantal kleding van ons af. We konden passen! Wat leuk zeg! En zo snel klaar. Bij mij moesten wat veranderingen. Bij Timo zaten de pakken als gegoten. We gingen bij de andere winkel langs, misschien was de kleding al af. Mijn jas was nog niet af maar Timo’s broek wel. Deze was helaas niet zoals we het ons hadden voorgesteld. Het was een nette broek geworden. Maar dat was ook niet erg. Hij zat heel netjes. Timo had ook een paar sport schoenen laten aan meten. Deze waren ook nog niet af.

Hoi An 30 juli

Vandaag gingen we weer alle kleding passen. Alles zat nu echt heel mooi. Mijn jas zat alleen niet zo fijn. Onder mijn armen te strak. Die gingen ze nog laten verstellen. Ik besloot wel een andere jas bij te laten maken. Weer stoffen kiezen dus. In de andere winkel heb ik nog een top laten maken. Weer van zijde. Erge mooie stoffen. Timo’s schoenen zaten als gegoten. Die besloot nog een net paar schoenen voor onder zijn pakken te laten maken. ’s Middags besloten we naar het nabijgelegen strand te gaan. We huurden een fiets. Het zou maar 3 km zijn. Achteraf was het denk ik wel 5 km. Heel de tijd zat ik dus achterop. Wat niet comfortabel zat. Bij het strand konden we onze fietsen parkeren. We gingen eerst nog een hapje eten. Het strand was erg mooi. Heel erg breed en lang. Het water was ook heerlijk. Na een paar uur waren we het zat en zijn we na wat zwembroeken te hebben gekocht weer terug gegaan. Weer gingen we onze kleding passen. De top was goed. De jas die ik als laatste liet maken ook, maar de eerste jas zat nog niet geweldig. Maar veel konden ze er niet meer aan verstellen. Ik heb hem dus genomen. Ik kan alleen niet zo’n dikke wintertrui aan met deze jas.

Hanoi 31 juli

We moesten nog een paar kledingstukken ophalen. Toen die klaar waren gingen we al onze gekochte spullen versturen bij het postkantoor. Al met al hadden we zo’n 10 kilo om te versturen. Met de vliegtuig gaat het snel, maar is erg duur. We besloten het per schip te sturen. Dit scheelt een stuk qua prijs, alleen kan het wel 3 maanden duren! We namen een taxi naar Danang airport. Vandaar vlogen we met Pacific airlines naar Hanoi. Dit scheelt ons een 12 urige busrit. In Hanoi namen we een minibus naar een hotel. Helaas werden we bij het verkeerde hotel afgezet. Na even oriënteren bleken we er niet ver vandaan te zijn en zijn we er naartoe gelopen. Na even zoeken vonden we een leuke kamer. We zijn even snel een rondje gaan lopen. Het was heel de tijd aan het regenen. We wilden nog een 3 daagse tour naar de Halong bay boeken, dat moest ook vandaag gebeuren. De straten in Hanoi zijn smal en druk. Er rijden veel motorbikes en auto’s. De straten hebben een naam, bijvoorbeeld juwelierstraat. En dan zijn er dus dan ook heel veel juweliers in deze straat. Zo heb je ook, bamboestraat, snackstraat, kledingstraat en ga zo maar door. Er handig en leuk. We hadden al snel een mooie tour geboekt.

Halong Bay 1 augustus

We werden om 7.45 opgehaald om met de bus naar Halong city te gaan. De rit duurde ongeveer 3 uur. Al snel bleken er nog meer Nederlanders bij ons in de bus te zitten. Leuk om mee te praten. In Halong city werden de boten opnieuw ingedeeld. We zaten bij de Nederlanders, 2 franse stellen, Nederlands gezin met 3 kinderen en een gezin uit Duitsland met 2 kinderen. De boot was groot en mooi. Er was een verdieping om te slapen, daarboven om te eten en daarboven een zonnedek met stoelen. Alleen een Frans stel had andere verwachtingen gehad. Ze hadden dan ook 25 dollar meer betaald dan de rest. De overige mensen hadden ook allemaal verschillende prijzen betaald voor deze tour. De hoogst was 75 dollar (de fransen) en de laagste was 35 dollar (de andere fransen). We kregen eerst een lunch. Veel vis, vlees, en groente. Erg lekker dus. We gingen na een tijdje op weg. De eerste stop was bij een grot. Dit was erg toeristisch. Wel jammer. We vaarden verder naar een vissersdorp. Om in een speciale grot te komen moest je geld betalen, dan namen de vissers je mee op een klein bootje. Was op zich wel leuk, je vaarde onder een klein grotje door en toen kwam je in een open ruimte met steile wanden. Nu gingen we op weg naar een strand. We mochten zwemmen en kajakken. Timo en ik hadden ook nog een rondje rond het eiland gekajakt. Het is wel heel bijzonder om hier te zijn. Er zijn heel veel eilanden die als paddestoelen uit de zeer verrijzen. Ontzettend mooi om te zien. We vaarden naar een rustige plek om voor anker te gaan. We kregen een uitgebreid diner en daarna konden we onze tijd weer zelf invullen. Na even van de sterren hemel te hebben genoten, zijn we gaan slapen in onze cabine. We hadden een eigen badkamer, dat was wel fijn.

Halong Bay 2 augustus

We dachten eerst dat onze nachtrust ernstig zou worden verstoord. We sliepen recht boven de generator en onder de tv van de mannen van de boot. Maar gelukkig werden de generator en tv uitgezet na een tijd. We hebben dus heerlijk kunnen slapen. We kregen al vroeg een ontbijt, met brood en ei. We vaarde weer verder door de mooie natuur. We legden aan bij een steiger. Daar vandaan moesten we een stuk met de bus naar Cat ba city. Het hotel waar we zaten was heel groot en een 3 sterren hotel! Dat mocht wat beloven. We sliepen op de 9e verdieping. Helaas deed de lift het niet. Later bleek we überhaupt geen stroom te hebben. Die 3 sterren waren het dus niet waard. Je kon een wandeling/trekking over het eiland maken. Daar hadden we niet de goeie schoenen voor bij ons (inmiddels hadden we alleen nog maar slippers, de rest zit op de post naar huis) We besloten om maar eens Cat ba te gaan verkennen. We waren weer snel terug, zo groot is het niet. En het was zo warm dat we geen zin hadden om naar Cat co strand te gaan lopen. Om half 1 zouden we gaan lunchen met de groep. Ze waren er nog niet. Maar om een of andere reden mochten we niet mee-eten met de rest, we moesten nu eten. Anders zou hun schema in de war komen (schema? We gaan toch later weer met zijn alle weg, dus waarom kunnen we niet wachten?) Maargoed met nog 6 andere, die ook niet met de trekking meegingen, hebben we alvast gegeten. Na 15 minuten kwam de rest al weer terug. Om 2 uur werden we weer beneden verwacht. We gingen een stuk met de bus, waarna we weer op een bootje moesten. We gingen nu naar Monkey island. Een erg mooi strand! Heel mooi zand en mooie kleuren water. We hebben hier heerlijk van de zon en het water genoten. Na een uur of 3 gingen we weer terug. Met de gids zouden we nog naar Cat co 2 lopen. Nu was het flink afgekoeld, en de wandeling was niet zo ver. Dit strand was alleen volgepakt met mensen, wat een drukte zeg! We hebben nog even van de zon kunnen genieten. Inmiddels deden de liften en de stroom het weer. Konden we toch nog lekker in de airco lucht slapen.

Halong Bay 3 augustus

Om half 8 stond het ontbijt al klaar. Met de bus gingen we naar de steiger. We moesten even wachten tot de boot er was. Toen die er was konden we aan boord. Een rit met de boot voor 2 uurtjes ongeveer. We moesten in Halong city wachten op de bus. Onze gids vertelde dat er een typhoon onderweg was. Dus dat er deze dag geen toeristen naar de Halong bay mogen. De boten moesten ook allemaal terug komen. Achteraf bleek dat deze typhoon uiteindelijk in China is gekomen en dat deze best wel heftig was. Met de bus moesten we nog 3 uur rijden. In Hanoi hadden we al een kamer gereserveerd. We konden er dus zo in. Nu nog op souvenirs jacht. De laatste dong moesten worden opgemaakt, en nog wat inkopen doen. Eerst hebben we heerlijk gegeten. We hebben nog mooie fotoboeken en schalen gekocht. Ook hebben we 15 hoedjes die de vrouwen hier in de rijstvelden dragen gekocht. Dat was allen nog wel een karwei om deze mee te nemen. Wel leuke en goedkope souvenirs. We hebben onze tassen weer ingepakt en zijn er klaar voor om morgen naar Bangkok te vertrekken.

Bangkok 4 augustus

Met de taxi zijn we naar het vliegveld gebracht. We vlogen met Air asia. Maar tot onze verbazing konden we onze vlucht niet vinden. We hebben dus eerst maar even wat gegeten. Daarna zijn we gaan rondvragen. Zo kwamen we erachter dat de vlucht die wij hadden geboekt niet bestond. Er zou wel 2 uur later een andere vlucht gaan. Onze hoop maar op deze vlucht gevestigd. Na een tijd te hebben gewacht konden we inchecken. Dat was geen probleem. Maar ik vraag me wel af waarom ze ons niet even hebben gemaild om onze veranderde vluchttijden door te geven. Het bleek dat we nog verlatingsbelasting moesten betalen. Moesten we toch nog een keer pinnen. We hadden nu dus weer wat geld over. Gelukkig vonden we daarvoor nog een leuk cadeautje voor thuis. Maar nog zaten we niet in het vliegtuig. Eerst kwamen ze vertellen dat we een andere gate moesten hebben. Inmiddels was de boardingtime al verstreken. Toen bleek dat we vertraging hadden. Daarna riepen ze om dat het vliegtuig nog uit Bangkok moest vertrekken. Uiteindelijk zaten we dan wel in de lucht, maar al met al komen we wel 4 uur later dan we dachten aan in Bangkok. In Bangkok hebben we en taxi genomen naar Khao san road. Onderweg was het echt heel erg aan het regenen. Gelukkig was het een stuk minder toen we aankwamen op bestemming. We moesten even zoeken naar accommodatie, het was inmiddels al 19 uur. Maar we hadden toch nog wat gevonden. We zijn alvast begonnen met nog meer souvenirs kopen.

We hebben nog de hele dag. Eerst hebben we lekker ontbeten. Er zaten mensen aan het bier, maar of ze net waren begonnen of nog bezig waren van de vorige avond was niet helemaal duidelijk. De hele dag hebben we rustig aan gedaan en heel veel souvenirs en kleding gekocht. Om 19 uur zijn we met een minibus naar het vliegveld gebracht. En om 23 uur zaten we in de lucht.