Thailand 2009

20 februari tm 5 maart

Dit is een onderdeel van mijn 4 maanden reis door Azie 2009

Bangkok 20 februari

Vanuit Siem Reap in Cambodja neem ik een bus naar Bangkok. Ik ben een hele dag onderweg, maar gelukkig was het nu geen probleem om de grens over te gaan. De stempels stonden snel in mijn paspoort. In Bangkok zoek ik een wat luxere accomodatie dan wat ik normaal heb, Timo komt deze nacht aan en dan hebben we een fijne kamer. Gelukkig vind ik een goede kamer met airco en eigen badkamer. Ik liep nog even een kort rondje door de straten, maar besloot toch te gaan slapen want ik ga Timo 's nachts al ophalen.

Om 3 uur die nacht sta ik weer op en neem een bus naar het vliegveld. Daar komt Timo gelukkig op tijd aan. We gaan eerst nog wat slapen zodat hij geen last heeft van een jetlag. En rond een uur of 12 lopen we al weer op Khao san road. Natuurlijk kopen we alvast wat nieuwe kleren. En verder doen we het rustig aan.

Ao Nang 22 februari

We vliegen met Airasia naar Krabi. Vandaar nemen we met een ander Nederlands stel een taxi naar Ao nang. Het was lekker warm zo midden op de dag en met een Backpack op je rug is dat toch niet zo fijn zoeken. Ik ga dus rond lopen en Timo let op de tassen. Gelukkig vond ik binnen een kwartier een hele leuke bungalow tegen de berg op gebouwd. Het is een Marokaans/Thais stel die het geheel runt, ze zijn echt onwijs aardig.

De komende dagen vullen zich met strand, luie massages en manicure. Het plaatsje is wat toeristisch. Voordeel is dan dat je veel restaurants hebt om te kiezen. Nadeel alles is wat duurder dan gewoon. Dat merk je vooral als je een souvenir wilt kopen. Onderhandelen is dan ook een noodzaak. Gelukkig zijn we beide prijsbewust en hebben we in Bangkok al wat prijzen gevraagd zodat we nu goed kunnen onderhandelen. De tassen worden dan ook langzaam gevuld met veel kleren!
Aan het einde van ons strand zijn elke middag aapjes te zien. Het zijn de grijze makaken waar ik normaal niet zo'n fan van ben omdat die nogal eens aggresief kunnen zijn. Ze worden vaak gevoerd en worden zo aggresief. Maar deze kolonie is heel lief aan het spelen en stoeien. Natuurlijk worden ze gevoerd, maar dat gaat allemaal gemoedelijk. Het is een mooi gezicht om ze in een klein beekje elkaar achterna te zien rennen of door de bomen te zien slingeren. Een leuk vermaak voor een tijdje.

We hebben een dagtour naar 4 eilanden gemaakt. Bij Chicken eiland, en nee er zijn hier geen kippen, maar het eiland heeft een grote rots en daardoor lijkt het op een kip. Hier mochten we snorkelen. Het water was helder en er waren best veel vissen te zien. Ik heb een onderwatercamera bij me waarmee Timo zich aan het uitleven was, lekker veel foto's maken. Ik wilde terug naar de boot, maar dreef steeds af de verkeerde kant op. Op een gegeven moment zag ik een zwarte schaduw en toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een grote schildpad was!! Ik helemaal enthousiast proberen Timo te roepen, maar die was veel te ver weg. Dus maar weer de schildpad volgen. Toch nog een keer kijken of Timo niet dichterbij was, nee helaas. En toen verdween hij langzaam in het diepe. Mijn dag was helemaal goed!
De andere eilanden hadden hele mooie stranden. 1 eiland werd met een ander eiland verbonden met een zandbank wat erg mooi was. Het water is overal echt heerlijk! Het laatste eiland heeft ook nog een paar bewoner, aapjes. Maar die waren erg van de mensen tassen aan het stelen. Dus onze spullen stonden dicht bij de waterkant. Hier konden we lekker snorkelen, want er zaten veel vissen. En door het brood wat iemand bij zich had leek het net of je in een grote aquarium zwom. Een geslaagde dag!

2 x per week is een Thaise boks avond. Deze vechtsport heet Muay Thai en kan er hard aan toe gaan. We boeken dus een kaartje voor de vrijdag avond. Daar aangekomen is een redelijk stadion. De eerste wedstrijd zijn nog jonge jongens. Eerst voeren ze een soort eredans op aan hun trainer onder een speciaal muziek. Daarna zijn er 5 rondes. Het 7e gevecht was de belangrijkste van de avond, maar die was niet zo interessant. Het gevecht ervoor ging er zo hard aan toe, in de eerste ronde werd 1 jongen binnen 1 minuut al knock ref geslagen! Toch zie je dan geen bloed ofzo, dus ziet het er niet heel erg uit.

De laaste dag in Ao nang hebben we nog een tour. Eerst gingen we naar en hotspring. Hier was echt lekker warm water in een klein watervalletje. Het was wel druk maar wel leuk. Daarna naar een tempel op een berg. Het was 1200 treden omhoog. Toen ik een bordje 300 zag dacht ik, ha mooi, nog maar 300! Maar helaas we hadden er pas 300 gelopen. Uiteindelijk vond ik het toch te veel van het goede en ben maar weer terug gegaan. Timo heeft het wel tot de top gehaald met een mooi uitzicht!
Daarna kregen we een heerlijke lunch met verschillende Thaise gerechten. We moesten hierna nog een stuk rijden om bij de olifanten te komen. Want we gingen weer olifant rijden. Het stuk wat we reden op de olifant was door een mooie stuk bos. Een leuk ritje dus! (Nu heb ik spijt dat ik dit heb gedaan. Toen was ik me niet bewust dat de olifanten een intense training, wat meer weg heeft van een martelgang, moesten ondergaan. Ik zou dan ook afraden om hieraan mee te doen. Zoek een goede olifanten centrum op, waar je niet in een bakje zit. Dit scheelt voor de olifanten al een heleboel ellende!)

Ko Phi Phi 1 maart

Op 1 maart namen we een boot vanuit Ao nang naar Ko Phi Phi. Een paar jaar geleden was dit mijn favouriete bestemming (2003) en dit was voor de tsunami. Ik was dan ook erg benieuwd naar hoe het er nu uit zou zien. Na een boottocht en een wissel van een boot komen we 2 uur later aan in Ko Phi Phi. Meteen viel het me op dat er veel minder bomen stonden en ook alle straatjes zijn anders. Nog steeds rijden er geen auto's, maar er zijn nu wel veel fietsers. Timo bleef bij de tassen, ik ging op zoek naar een accomodatie. Het is te warm om met de tassen te lopen. Na ruim een uur vind ik een leuke, en wat luxere accomodatie. We hebben zelfs een zwembad! De kamer is wat minder lux want alles op het eiland is wat duurder. Ik herkende tijdens het zoeken maar heel weinig. De eerste accomdatie die ik toen verbleef was helemaal vervallen. Het 2e verblijf van toen is totaal verdwenen, net als de rest van die hele straat. Deze hebben ze wel weer opnieuw maar anders en veel van steen dit keer opgebouwd. We gingen meteen naar het strand, maar na een uurtje gaan we naar het zwembad toe. Het water is best vies en ook is het strand helemaal vol net als scheveningen.
De dag erna hebben we een boottocht naar een heel mooi strand wat ik graag Timo wil laten zien. Hier is ook de film The beach opgenomen. Maar helaas gooit na een paar uur regen roet in het eten, een fixe regenbui maakt het strand toch wat minder tropisch. Gelukkig stopt het later wel en zien we toch nog het mooie strand. Wat me ook opviel is dat veel koraal nu met zand is bedekt, het ziet er wat minder mooi uit. Wel zijn er nog genoeg vissen te zien, dus dat is wel leuk.
Na nog een half dagje bij het zwembad en na een tochtje naar het uitzichtpunt welke nog steeds zeer mooi is gaan we met de boot naar Krabi. Hier nemen we een taxi naar het vliegveld. 's Avonds om een uur of 21 komen we aan in Bangkok. We vinden een bed in een lux hotel met zwembad! Maar achteraf ligt het bed wel een beetje beroerd. Wie het verzint om een matras met skai te bekleden moet er zelf maar eens een paar nachten met 30 graden op gaan liggen. Kijken of ze het dan nog een slim idee vinden! Maar goed het zwembad is wel weer mooi en lekker verfrissend. We blijven dus nog maar een nachtje. Verder shoppen we nogal veel in Bangkok, Timo heeft extra tassen nodig! Helaas gaat hij alweer naar huis toe... Mijn vlucht gaat door naar Manila, Filippijnen.

Lees verder bij Filipijnen.

Wat vond ik na de reis

Positief:

• Timo weer zien na zo'n lange tijd is geweldig.
  • Bangkok verveeld nooit! Je kunt er geweldig eten, shoppen en er is ook nog van alles te zien. Een top stad!
  • Heerlijk ontspannen aan het strand en bij de vele massages.
  • Onze accomodatie was weer geweldig.

Negatief:

• Hoe lang zal het duren voor de lieve aapjes op het strand van Ao nang in terroriserende monsters veranderen doordat ze gevoerd worden?
  • Ko phi phi was erg luidruchtig met veel stapjongeren. Helaas niet meer het plaatje wat ik van 2003 in mijn hoofd had.