Thailand 2003

2 december tot en met 19 december

Dit is een vervolg van Maleisie 2003

Hat yai 2 december

Met de bus ging ik naar de grens van Thailand. Lopend moest ik de grens over. Daar kreeg ik de benodigde stempels. Ik ben naar een trein station gelopen. Ik nam de eerste trein naar Hat Yai. Het kaartje koste omgerekend 80 eurocent voor een treinreis van 5 uur! Dan zit je wel op een hrefen bankje. De airco was super! Alle ramen konden open! Naast mij zaten moslim meisjes. Ze wilden graag praten met mij maar konden weinig engels. Een meisje kon wel een beetje maleis, en aan de hand van een woorden boek, kwamen we er wel uit. Dat was heel leuk! De 5 uur waren dan ook zo voorbij. In Hat Yai sliep ik in het Cathey guesthouse. Hier zit ook een klein reisburootje bij. Hier kun je gemakkelijk bustickets kopen.

Krabi 3 december

Bij mijn guesthouse kon ik een buskaartje regelen voor een bus naar Krabi. De busreis was een heel stuk en de chauffeur kon blijkbaar niet rijden zonder keiharde muziek. Het land heeft toch al best veel verschillen. Alleen al het geschreven schift is niet te vertalen. De mensen zijn ook anders. Of het positief of negatief is ben ik nog niet helemaal uit. In Krabi had ik een kamer gevonden voor 2.50 euro. Wel leuk, ik kon daar eten en meteen een film kijken. Het was al lang geleden dat ik een tv heb gezien. Ik heb er dan ook van genoten!

Ko Lanta 5 december

Na een dag heb ik Krabi wel gezien. Ik heb besloten om met de boot naar Ko Lanta te gaan. Een nog niet zo toeristisch eiland waar ik lekker wat kan luieren. Op de boot ontmoette ik Cris uit Duitsland. Aangekomen in de haven, zien we de mensen al op de kant te staan wachten allemaal met ‘hun’ hotel aanbiedingen. We hebben er een uitgezocht. Met een jeep werden we er heen gebracht. De wegen zijn niet of nauwelijks geasfalteerd. De kleine bungalows zien er geweldig uit! Er is een kleine tuin en je loopt zo het strand op. Het heette full moon bungalows. Voor het grote bedrag van 2.50 euro mochten we daar slapen.

Na een rustdag van luieren aan het strand waren we toe aan een brommerrit. Het huren van een brommer was geen probleem! Onze eerste stop waren grotten ongeveer op het midden van het eiland. We zaten in een groep met nog meer Duitsers en 2 jongens uit Zuid Afrika. Eerst moesten we een stuk door de jungle lopen. Bij de grotten kregen we allemaal een lamp. De grotten zijn nog niet toeristisch verlicht met kunstlampen. Je moest echt uitkijken waar je liep. Het was heel donker daarbinnen. De doorgangen waren soms erg klein. We moesten op sommige plaatsen zelfs op onze buik door de grotten heen. Na de grotten zijn we nog een stuk gaan rijden. We hebben veel mooie uitzichten gezien! ’s Avonds was er een festival. Daar gingen we heen. We ontmoette daar de zuid afrikanen weer. Sasja en Daniel. Dat was gezellig! Je kon er van alles eten en drinken. Ook kon je veel kleding en andere spullen kopen.

De volgende dag zijn we een brommer weer rond het eiland gereden. Op verschillende uitzichtpunten zijn we gestopt voor foto’s. ’s Avonds zijn we weer naar het festival gegaan en ontmoette daar weer Sasja en Daniel. Erg gezellig dus!

Ko Phi Phi 9 december

Ik zei Cris gedag en ging met de boot naar Ko Phi Phi. Op de boot ontmoette ik Marion uit Frankrijk. Omdat de kamers in Ko Phi Phi wat duurder zijn besloten we om een kamer te delen. Meteen nadat we een kamer hadden gevonden, trokken we onze bikini’s aan en zijn we naar het strand gegaan. Het eiland heeft echt mijn hart gestolen! Het is super daar. Mooi helder blauw/groen water, mooi strand, lekker restaurantjes en barretjes. Echt heel gezellig. De sfeer is erg relaxed. Maar na de tsunami is er veel veranderd denk ik. Met Marion uit Frankrijk kan ik het erg goed vinden.

Na een slechte nachtrust besloten we dat we een andere accomodatie wilde. Dus zijn we geswitcht naar een ander bungalow. Veel beter! De snorkeltour ging niet door ivm regen. Om 9 uur lagen wij dus al op een massage tafel! Een heerlijk Thaise massage. Het doet alleen soms wel een beetje pijn. Verder de dag doorgebracht in een restaurant met een filmpje erbij. ’s Avonds wilde we naar een bar waar Thais boxen werd gedaan. Dat was heel leuk! Zeker toen we Sasja en Daniel uit Zuid Afrika tegen kwamen! Je blijft steeds dezelfde mensen tegenkomen. Wel heel leuk. We gingen allemaal een bucket drinken. Daar doen ze cola, soort red bull en wisky in. Ik dronk het achteraf een beetje te snel want ik was ziek geworden! Na een tijd ben ik naar huis gegaan. En ziek! Ook Marion was er doodziek van! Maar we hebben wel een erg gezellige avond gehad! Het slapen ging wel erg belabberd na al dat gezuip…

Zowel Marion als ik zijn echt met een hele erge kater wakker geworden. De alcohol zat nog volop in ons bloed. Maar toch zette we door om een snorkeltoer te gaan doen. Op de boot moesten we even wachten tot we zouden vertrekken. Daar ging het al bijna mis… We hoopten allebei dat we snel zouden vertrekken, want dat geschommel op de boot, deed onze magen echt geen goed! De eerste stop was Ko phi phi Leh. Daar is de film The Beach opgenomen. Je weet wel die film met Leonardo Di Caprio. Echt een super mooi strand! Door het snorkelen zakte de misselijkheid gelukkig weg. Daarom konden we volop genieten van de mooie vissen en het schitterende koraal. Dit was zoveel beter dan snorkelen in Indonesië! Op het strand mochten we lekker zonnen en zwemmen. Maar natuurlijk moest je wel betalen om op het strand te mogen. We liepen eerst even een rondje. Heel klein eilandje, en het ziet er heel anders uit dan in de film! Wel ontzettend mooi! Marion bleek toch erg veel last nog te hebben en die werd dus even goed ziek! Na het zwemmen gingen we weer op de boot. We vaarden rond het eiland. We stopten nog op shark point. We zouden daar haaien kunnen zien, maar helaas hadden we pech. De dag was wel heel erg leuk!

Phuket 12 december

Ik had een bootticket gekocht naar Phuket. In Ko phi phi moest ik al afscheid nemen van Marion, die ging al terug naar huis. In Phuket town heb ik een minibus naar Patong strand genomen. Dit bleek echt super toeristisch te zijn. De accommodatie maakte daarentegen wel weer heel veel goed. Een mooie kamer, dicht bij het strand. Er zat een koelkast in en elke dag werd mijn bed opgemaakt, en werden er nieuwe handdoeken neergelegd. Het strand was wel mooi maar stond vol met strand stoelen. Ook werd er volop gejetskied en andere toeristische dingen. De zee was heerlijk om te zwemmen.

Na een rustdag in Patong beach heb ik weer een snorkeltour geboekt naar Similan eilanden. Eerst moesten we met een bus naar een haven. Daar konden we snorkels en flippers passen en kiezen. De boot die we hadden was een hele snelle speedboot. Voor het snorkelen was het erg diep, dus zie je niet zoveel koraal. Er zwommen wel wat vissen, maar niet zo heel veel. We stopten eerst op ko 8 (een eiland) daar kregen we een lunch. Maar eerst ging ik naar de top van rotsen wandelen en klimmen, wat een uitzicht! Het eten was erg lekker, er waren verschillende gerechten waar je wat van mocht pakken. Daarna vaarden we naar ko 4. Dit was ook een super mooi wit strand! Onderweg kregen we nog een toetje met veel verschillende vruchten. Erg lekker allemaal. Ook dit eiland was mooi. Maar helaas was er niet echt een uitzichtpunt. Het strand was weer oogverblindend wit! We bezochten nog 1 snorkelpunt. Ook hier was het water te diep om van het mooie koraal te kunnen genieten. Ondanks dat het snorkelen helaas niet heel veel voorstelde, vond ik de eilanden echt heel mooi om te zien. Ik heb er dan dus ook geen spijt van!

Ko Phi Phi 16 december

Na een rustdag heb ik weer de boot naar Ko Phi Phi genomen. Ik moest daar gewoon nog een keer terug, zo erg had het eiland mij ‘betoverd’. Ik ging nu ergens anders slapen. De prijzen waren al flink gestegen doordat het bijna kerst is. Naast mij bleek een jongen uit Denemarken te slapen, Thomas. Daarna zijn we een aantal dagen met elkaar opgetrokken. Lekker veel aan het strand gelegen, uitgegaan en gegeten. Het was heel gezellig! Krabi 19 december

Met de boot ging ik terug naar Krabi. Vandaar ging ik met de bus naar Hat Yai. Na een tijd kregen we en ongeluk. We zagen al dat er een tegenligger op de verkeerde weghelft probeerde iemand in te halen. Hij redde het wel, maar helaas voor ons kregen we het niet aangeremd. En de 4 bussen daarachter ook niet. Wij hadden gelukkig bijna geen schade, alleen zat er de schrik goed in. We konden wel weer verder rijden. In Cathay Guesthouse vond ik weer een kamer. Daar regelde ik weer een buskaartje naar Maleisië.