Maleisië 2003
12 January 2004

11 november tot en met 31 december

Dit is een vervolg van het verslag uit Indonesie 2003. Ik reisde in 4 maanden tijd naar Indonesië, Thailand, Singapore en Maleisië.

Kuala lumpur 11 november

Vandaag vloog ik van Jakarta in Indonesië naar Kuala Lumpur in Maleisië. Op het vliegveld in Kuala Lumpur kwam ik Celine tegen. Ze komt uit China. We besloten om samen te reizen naar Langkawi. We namen met de slaaptrein naar Alor Setar. Dit duurde 11 uur. Het is een ideaal vervoer. Je slaapt en reist tegelijk! De bedden zijn vrij kort, maar gelukkig kon ik goed slapen. Daar aangekomen moesten we de boot zoeken naar Langkawi. Eerst eten. We hadden honger en gingen op zoek naar ontbijt. Bij een klein restaurantje waar het vol zat met mensen zijn we ook naar binnen gelopen. Voor ons was het een raadsel hoe al die mensen aan hun eten kwamen. Niemand kwam vragen wat we wilden eten. Toen we het probeerden te vragen, bleek er niemand Engels te spreken. Celine probeerde het in Mandarijn (Chinees). Dat ging prima! Je mocht gewoon pakken wat er op tafel stond. Met het afrekenen vertelde je wat je hebt gegeten, en daar betaal je dan voor. Na het ontbijt gingen we op zoek naar de haven. Die hadden we snel gevonden. De boot vertrok al snel, geluk! De boottocht was mooi. We kwamen aan in Kuah in Langkawi. Vandaar namen we een taxi naar Pantai Cenang. We vonden een accommodatie recht aan het strand. Het is een heel mooi strand! Wit zand en heerlijk water om te zwemmen, lekker rustig. Het strand ligt vol met de mooiste schelpen en heel veel afgebroken koraal. Helaas blijkt het ’s nachts een tering herrie te zijn van een bar rechts naast ons huisje.

Langkawi 12 november

Celine en ik besloten om een scooter te huren om het eiland rond te rijden. Toen we wegreden gingen we meteen onderuit. Maar gelukkig was er niks ernstigs. Later bleek er toch iets stuk te zijn, wat we ergens langs de weg hebben laten maken voor 5 euro. We gingen eerst naar een paar stranden. Daarna reden we door naar Telaga Tajuh, seven wells. Dit was echt een super mooie waterval. Het kost even wat tijd om er te komen. Want de berg op heeft wel 350 treden. Bovenaan waren we maar met zijn tweeën. We konden dus heerlijk baden in de kleine ‘meertjes’ dit was erg lekker. We waren alleen bang dat de apen onze kleren zouden stelen, er zaten heel veel grijze makaken. En heel vriendelijk waren die niet! Na de verfrissende duik, liepen we de trappen weer naar beneden. Dat ging stukken beter. Om niet te vallen liep ik geconcentreerd naar de treden te kijken en hield ik de trapleuning vast. Ik zag niet dat er ineens een grijs bolletje wol op de leuning zat. Toen ik op een meter afstand stond schrok ik me dus rot, de aap schrok ook en Celina schrok van mij en de aap. De mensen onderaan de trap moesten erg lachen om onze reactie. We zijn nog onderaan de waterval geweest. Toen zagen we pas hoe hoog die was! Ondertussen tuften we langzaam verder. Echt langzaam hè, maar 20 km per uur. We waren veel te bang dat we weer zouden vallen. We reden verder naar Pantai Tanjung Rhu. Dat was ook heel mooi. We bestelden daar een broodje, wat een heerlijke hamburger bleek te zijn! Onderweg zijn we nog bij een tempel en een paar hele mooie uitzichten gestopt, voor foto’s en pauzes.

De volgende dag gaan Cheline en ik naar Kuah. Daar namen we afscheid. Mijn reis zette zich voort naar Georgetown in Pulau Penang. Zij ging naar huis. In Georgetown heb ik een riksja genomen naar een guesthouse. Dit was een leuke plaats! Ik kon eindelijk wat spullen naar huis sturen. Mijn tas woog veel te zwaar. Omdat ik ook al een paar nachten niet goed heb geslapen sliep ik nu dan ook als een blok!

Penang 16 november

In mijn eentje maakte ik een wandelrrefe door Georgetown doen. Bij het eerste interessante gebouw kwam ik Jonathan tegen. Hij was ook alleen dus besloten we samen verder te gaan. We hebben een mooie museum bezocht en nog een paar mooie tempels en leuke gebouwen. Bij een foodstall hebben we gegeten. Het was een gezellige dag!

Met Jonathan huurde ik de volgende dag een brommer. We gingen naar een grote boedhistische tempel. Deze was heel kleurrijk. Wel heel erg mooi! Ook was er een hele grote beeld van een liggende boedha. We stopten bij een slangentempel, maar daar was niks aan. Bij een botanische tuin hadden we wat fruit gekocht. We moesten wel erg snel eten, want anders werden we aangevallen door apen. We wilden naar een waterval lopen. We hadden een paadje gevonden die we gingen volgend. Na ongeveer een uur een berg op te zijn gewandeld kwamen we tot de conclusie dat dit wel de weg moest zijn naar de hoogste berg van Penang. Niet helemaal de bedoeling!

De mensen op Penang zijn heel vriendelijk. Toen we verkeerd gereden waren en waren gestopt om op de kaart te kijken, stopte een man om ons de weg te wijzen. Hij reed zelfs een stuk voor ons uit zodat we op de goede weg belandde. We hebben het hele eiland rond gereden, maar toch hadden we nog een paar dingen niet gezien.

We hebben weer een brommer gehuurd. (ik zit altijd achterop omdat ik niet goed durf te rijden) Eerst gingen we naar een vlindertuin. Dit was echt heel leuk. Er zaten heel veel vlinders, met heel veel verschillende kleuren. We konden er wel uren rondlopen. Daarna gingen we naar een fruit boerderij. Hier kregen we een gids mee die van alles over de fruitbomen en planten uitlegde. Dit was erg interessant. Na afloop kregen we een bord met fruit die we konden proberen. Erg lekker allemaal! We reden verder naar de Kek Lok Si tempel. Dit is een van de grootste hindu tempel in Maleisië. Die was echt heel mooi! De beelden die er stonden waren echt gigantisch groot.

Daarna gingen we eten bij een plaats waar veel foodstallen stonden. Dat was heel lekker! Ook heb ik afscheid genomen van Jonathan. Ik heb een bus besproken naar Cameron Highlands voor de volgende dag.

Cameron Highlands 18 november

Om 6 uur ging ik met de bus naar de Cameron Highlands. Het was een lange rrefe, en heb ook veel geslapen. In Tana Ratha werd ik aangesproken door iemand van Daniels lodge. Het was een leuke plaats. En heb daar dus een kamer genomen. Ik ontmoetten een Duitser, Mirco en een Belg, Pascal. Met hun heb ik een tour voor morgen geregeld.

Om 7 uur de volgende ochtend stond ik op, daarna gingen we met een jeep onderweg. We gingen naar een thee fabriek. Daar kregen we uitleg hoe de thee gemaakt werd. De theeplantages waren super mooi om te zien en het was lekker thee. We reden naar een dorp. Daar gingen we een jungle trek maken. We moesten een stuk door het bos lopen. Het was stijl en het regende soms, dus het was ook heel glad. Regelmatig ging ik onderuit. Aan het einde zat ik onder de blubber. De kinderen die met ons meeliepen deden alles op hun gemak, je kon merken dat ze dit veel vaker deden. Het eindpunt was een dorp gemaakt van href op palen. Als dank dat we hun dorp mochten bezoeken hebben we aan de kinderen koekjes uitgedeeld. Die dat met smaak opaten. Daarna gingen we naar een waterval. Het was weer een klim. Maar het was wel een leuke waterval. We moesten over een boomstam lopen. Natuurlijk moest ik nog even naast de boomstam in het water gaan staan (schoenen zeiknat) maar het was wel een hele leuke dag!

Met de gids van gisteren (Roger) hebben we afgesproken om weer een tour te doen. We reden naar een vlindertuin. Deze was wat minder mooi. Er lagen veel vlinders dood op de grond en er zaten ook maar 3 soorten. Dat was wel jammer. We bezochten een tempel in een grot, maar die vond ik niet erg interessant. Op de terugweg kwamen we bij Kelly’s Castle dit was wel leuk om te zien. Helaas begon het weer te gieten. Voor morgen heb ik een busticket geregeld naar Kuala Lumpur. Je kunt beter een dag van te voren een plaats in de bus regelen, want de bussen zijn snel gevuld.

Melakka 21 november

Ik ben via Kuala Lumpur naar Melakka gegaan. Totaal duurde de reis ongeveer 7 uur. Ik kon in Melakka een taxi delen naar Travellers Lodge. Deze had leuke kamers. Een kamer van 2 x 2 meter en dan een trap naar boven waar het bed stond. Er was ook een dakterras en een ruimte om relaxen.

Ik heb een rondwandeling in Melakka gedaan. Onderweg kwam ik Niels tegen, die ook uit Nederland kwam. We maakten een wandeling over een kerkhof en verdwaalde hier! Maar gelukkig vonden we na een tijd de uitgang weer. We wilden nog naar een dorp lopen, maar die konden we niet vinden.

De volgende dag stond er een fietstocht gepland. Ik werd opgehaald door een gids. Met nog 2 anderen gingen we vanuit zijn huis een fietstocht maken. We fietsten door palmplantages en velden. De gids stopte vaak voor uitleg over bomen en planten. We zagen veel eekhoorns en apen. Na ongeveer en tocht van 3 uur waren we klaar. De rit is niet zwaar en erg leuk. Je ziet veel variatie. We stopten op het einde bij een restaurant, waar we pannenkoeken te eten kregen.

Ik vertrok om 10 uur naar Singapore. En kwam er pas om 5 uur ’s avonds aan. Lees dit verhaal verder onder het kopje “Singapore”. Kota Bharu 28 november

Nadat ik een paar dagen in Singapore heb doorgebracht kom ik aan in Kota Bharu met Henk. Na een korte zoektocht vinden we een accomodatie. We lopen rond in het stadje. Er is niet zoveel te doen omdat het regenseizoen is. Na een paar dagen vertrekt Henk weer terug naar Kuala lumpur en ik neem de bus naar de grens van Thailand op 2 december.

Lees het verslag van Thailand onder het kopje Thailand 2003.

Ipoh 20 december

Op 20 december besloot ik het mooie Thailand te verlaten om weer naar Maleisië terug te keren. De busreis ging dit keer snel, geen problemen bij de douane, ook de bus was heel lux. Ik ontmoette in de bus 2 Nederlanders. Zij gingen ook naar Ipoh. Daar vonden we een hotel. ’s Avonds hebben we nog gegeten. Mijn plan was om ’s ochtends naar Lummut te gaan, om daar de boot naar Pulau Pangkor te gaan. De anderen gingen een andere richting. Meteen hebben we dus weer afscheid moeten nemen. Pulau Pankor 21 decemberKuala lumpur 27 december

Ik ben weer met de boot naar Lumut gegaan en vandaar met de bus naar Kuala Lumpur. Ik had nog een paar dagen voordat ik naar huis ging. In Kuala Lumpur vond ik een leuke guesthouse, midden in chinatown. Kuala Lumpur heeft een aantal bezienswaardigheden die ik wilde zien. Ik ben bij de Petronas towers geweest. En ook menora communication tower. Hier heb je een mooi uitzicht over de stad. Waar bij de Petronas torens een rij staat om naar binnen te mogen, bij de Menora toren kun je gemakkelijk naar binnen. Je krijgt een walkman mee, die tekst en uitleg geeft over de gebouwen die je kunt zien. Ik heb een moskee bezocht. en ik ben bij een vlindertuin geweest. En natuurlijk heb ik de laatste souvenirs gekocht.

Op 31 december kwam ik weer thuis, na een reis van ongeveer 3.5 maanden.