Malediven 2014
05 April 2014

10 maart t/m 15 maart

Male 10 maart

Half 10 in de avond en wij zetten voet aan bodem bij deze eilanden groep in de Indische oceaan. Nadat we onze paspoorten hebben getoond, de tassen door de scanner hebben gehaald kunnen we op de ferry naar Male island. Het vliegveld ligt op het aangelegde eiland Hulhule, zo'n 10 minuten varen.
Ondanks de kaart zijn we binnen een paar minuten onze orentatie kwijt en kunnen we ons hotel Luckyhiya niet vinden. Gelukkig was er een vriendelijke man die met ons meeliep. Het is niet zo'n groot eiland dus ver hoefde hij er vast niet voor om te lopen.
Onze reservering was niet helemaal goed doorgekomen, ontbijt bleek er ineens niet meer bij te zitten. Wel kregen we een welkomsdrankje. Ook vonden we de kamer er wel ok uitzien. Ok de meubels waren een beetje oud en kapot, maar we hadden wel een aparte tv kamer en slaapkamer. De badkamer was erg klein, maar dat namen we voor lief. Al snel lagen we onder zeil.

Male, wat moet je daar nu zoeken riepen mensen op forums. Maar het scheelt nogal geld: of 50 dollar voor een nacht of 280 dollar voor een nacht. En dan doen we het nog bescheiden. 2 nachten verbeleven we dus op dit eiland. We liepen een rondje, het eiland bleek toch wat groter dan we dachten. We liepen langs de moskee. En al snel kwamen we bij een lokale markt uit. Hier verkochten ze vooral bananen en kokosnoten waar je de verse sap zo uit kon drinken. In de haven lagen vele vissersboten die hun verse vis aan het fileren was. De vele vissen werden naar de overkant gebracht, de vismarkt. Hier lagen tonijnen van zeker 40 kilo! En zwaardvissen. Nog vele andere soorten. De mega grote tonijnen werden voor onze ogen geslacht, verser kun je het niet hebben.
Nadat we hier een poosje hebben staan kijken liepen we naar ferry Vilingili, zo'n 20 minuten varen, ook een lokaal eiland. Het strand zag er niet aanlokkelijk uit met 'no bikini allowed' maar een restaurant met uitzicht op het mooie water was wel even ontspannen. Echt veel hebben we dan ook niet van het eiland gezien, want een regenbui was in aankomst.
Toen we in de boot terug zaten begon het te hozen. Bij een overdekte parkeerplaats hebben we even gewacht tot de regen stopte. Echt koeler werd het niet, en nadat het stopte met regenen voelde we de damp bij onze benen naar boven trekken. De straten waren dan ook zo weer droog.

In de avond wilden we wat te eten halen. Timo had nog een scheerbeurt nodig, wat een berber weer goed heeft uitgevoerd. Een restaurant zoeken was wat lastiger. Geen vrouwen die aten. Maar uiteindelijk vonden we een familie restaurant.

Embudu village resort 12 maart

Bij een klein supermarktje om de hoek hadden we voorverpakte broodjes gekocht. Niet heel smakelijk, wel vullend. Met onze rugtassen op liepen we naar de ferry. Hier vonden we al snel de goedkope ferry naar Huhale island waar het vliegveld is. 10 minuten later stapten we alweer op de kade, rugzakken weer op onze ruggen en zoeken. Er zijn tientallen kantoortjes/stands welke naar resorts verwijzen. Gelukkig hadden we de onze al snel gevonden. We kregen flesjes water en we moesten nog even wachten tot de vluchten allemaal binnen waren. We waren dan ook vroeger dan de afgespoken tijd. Voor ons een gelegenheid om te raden welke nationaliteit de mensen hadden en of ze een duur resort hadden. Er bleken veel duiters geland te zijn, waarvan er een aantal met onze boot meegingen.
Een half uurtje later konden we de boot op. Een relaxed ritje begon. Maar er waren wel hoge golven. Op een gegeven moment minderde we vaart. Dolphins! riep de stuurman! In mijn enthousiasme rende ik naar de boeg om foto's te maken, ze zaten vlak bij de boot, maar omdat ze snel weer onderduiken en op een andere plaats weer boven komen is het lastig foto's maken. Ik had ook onderschat hoe erg het golfde, toen de boot weer een hoge golf pakte klapte ik met mijn ribben op de railing. Niet heel hard, maar later bleek ik er veel last van te hebben met snorkelen en slapen. Een beetje gekneusd denk ik.

Op het eiland konden we al snel inchecken. Een jongeman bracht ons bij ons huisje, nummer 37. Deze bleek aan de andere kant van het eiland te liggen, uitzicht op de zee, met slechts enkele stappen naar het strand. Een heerlijk terras. De kamer was ruim met alle gemakken voorzien. Tijdens het boeken was de standaard kamer volgeboekt, dus we hadden de keuze aan meer betalen of een ander eiland. We kozen voor meer betalen, wat we het geld zeker waard vonden!

We schoten in onze zwemkleding en rende zowat het water in. Maar de stroming was redelijk snel, en echt veel koraal zagen we niet. Wel veel vissen. Een klein half uurtje later stapten we weer het water uit. Beide flink verbrand op onze ruggen. Dat was niet slim om zonder t-shirt te gaan snorkelen. Gelukkig kunnen we nog volop genieten van het eiland Embudu village. Het eiland loop je met zo'n 20 minuten rond. Op verschillende plaatsen vind je stukken of stukjes strand met strandstoelen. Vlak bij ons huisje is een grote zandbank wat echt een tropisch eiland gevoel geeft. Sommige delen hebben ze zandzakken neergelegd, want daar beukt de zee tegen de kust en slaat stukken strand weg. Zo spoelt het eiland niet weg.
In het midden ligt een groot restaurant, een tennisbaan, volleybal net, je kunt ook darten en tafeltennissen. Verder is er nog een duikschool.

Half 2 lunchtime! We hadden al vele goede verhalen gehoord, goed eten. We werden naar onze tafel gebracht, welke we deelden met een duits ouder echtpaar. Deze tafelindeling blijft gedurende je vakantie hetzelfde, mits je tafelgenoten niet eerder weggaan.
Het eten is geweldig! Er is ontzettend veel keuzen, rijst/aardappels, groente, vlees/vis, salades en als klapper op de vuurpijl: heel veel toetjes!
Gelukkig kunnen we nog 5 dagen genieten van de maaltijden die de koks bereiden.

In de avond hebben we een afspraak met iemand van de reisagentschap. Maar helaas is dat in het het duits. Dit eiland wordt namelijk voor 90 procent door duitsers bezocht legt hij uit. Maar ook Fransen en Nederlandsers zijn regelmatig te gast. De man regelt iemand van de duikschool die het een en ander uitlegt. Hij verteld onderandere dat je op 5 plaatsen door het rif kunt zwemmen. Hier is het diep genoeg en kun je geen koraal beschadigen. Daarnaast blijkt er aan 1 kant van het eiland een stevige stroming te staan (waar wij slapen). Je moet dus goed weten wat je doet, je moet kunnen zwemmen en met flippers zwemmen is verplicht. Deze hebben we nog niet, dus die gaan we de volgende ochtend regelen.
Erg informatief. Duidelijk uitgelegd.

Na deze informatie liepen we naar het strand bij de ferry. En wat zien we daar? Roggen! Leuk! Ze zitten echt heel dicht aan het strand. En ook de kleine baby haaitjes die we eerder zagen zijn nu actief aan het jagen. De babyhaaitjes proberen we de komende dagen op foto te zetten, maar dat valt nog niet mee!

De volgende dag regelen we eerst vinnen. Zo kunnen we buiten het rif gaan snorkelen. Na het ontbijt stappen w met een volle buik het water in bij de ferry. Daar is het water het rustigst en zouden veel schildpadden zitten. Het koraal is echt schitterend, zo veel soorten, kleuren heb ik nog niet bij elkaar gezien. Je blijft kijken. Maar ook de vissen zijn er in alle kleuren en maten aanwezig. het is net een groot aquarium! Het rif stopt na een paar meter met een diepe dropoff van zo'n 15 meter. Daar kun je verder overheen zwemmen naar de koraaltuin. Dat hebben we helaas niet gehaald, ik vond het redelijk ver zwemmen en vond het diepe een beetje aan de enge kant. Het rare is dat als ik niet onderwater kijk daar geen last van heb. Vreemd.

Verder vullen deze dagen zich met eten, snorkelen en zwemmen. We hebben helaas nog 1 middag en avond een flinke regenbui. Jammer, want er is verder niet veel te doen op het eiland. Gelukkig hadden we op de ipad wat films staan zodat we ons niet hoeven te vervelen.

De laatste dag vertrekken we pas om 17 uur met de boot. We mogen nog wel van een kamer gebruik maken, maar we moeten dan wel even wisselen. Deze kamer is een standaard kamer, en hieruit maken we dus op dat het echt de moeite waard is om een luxe kamer te boeken. Ook als scheelt het zo'n 30 euro per nacht. Maar je kunt douchen en slapen, dat is het belangrijkste. J

Je kon je nog inschrijven voor een kookdemonstratie. Dat vond ik erg leuk! Ze legde eerst uit hoe de kokosmelk tot stand komt. De kokosnoot wordt 'geperst' of beter uitgeschrapt. Daarna gaat dit schaafsel met water in de blender. Het prutje wordt gezeefd, en voilà: kokosmelk! Erg interessant. Daarna werd ik helaas niet helemaal lekker en ben ik naar de wc gerend. Er zat even wat dwars. Ik voelde me niet fit genoeg om de rest te zien, dus heb ik nog maar even gerust en wat gezwommen voordat we met de boot terug gingen.

Ons vliegtuig ging pas om 22 uur. We moesten een flinke tijd wachten dus. Maar uiteindelijk konden we toch vertrekken. Midden in de nacht kwamen we aan in Dubai. Onze vlucht naar Dusseldorf zou pas om 14.30 uur gaan, een flinke wachttijd dus. We hadden dan ook een hotelkamer geboekt, zodat we toch even konden rusten.
Natuurlijk zat ik om half 9 alweer rechtop in bed. Nu we er toch zijn wilde ik Dubai wel even wat bekijken. We kochten een dagkaart voor de metro en stapte in. We reden naar de hoogste toren van de stad, maar er hing een dikke smog dus veel zag je er niet van. We besloten verder te rijden naar het duurste hotel van het land. Een 7 sterrenhotel. Maar ook die zagen we par amper liggen. We besloten dan maar wat te gaan eten, en ook werd het alweer tijd om terug te gaan.
Op zich wel een stop waard, maar ik zou er niet speciaal voor naartoe gaan. het was erg fijn dat we nog even konden rusten en weer fris het vliegtuig in konden.

Wat vonden we ervan na de reis?

Positief:
Snorkelen! Wat was dat prachtig. Zoveel vissen, zoveel verschillende soorten koraal. Allemaal prachtig. Ook het strand was zoals je in boekjes ziet, wit zand en 50 tinten blauwe kleur zeewater.
Het eten was geweldig! 3 keer per dag zoveel eten als je wilt en alles met veel zorg klaargemaakt. Ontzettend lekker. Onze luxe kamer was echt luxe, mooie ligging, een eigen terras, grote kamer met airco en een koelkast. Zeker de extra centen waard.
En de vismarkt in Male was echt bijzonder. Zulke grote vissen zie je vaak niet!

Negatief:
Duur! Maar dat weet iedereen. Toch kun je het nog wel beperkt houden door van te voren te reserveren, en een of meerder nachten in Male te doen.