Laos 2009
16 May 2009

30 januari tm 14 februari

Dit is een onderdeel van mijn 4 maanden reis door Azie.

Bangkok 30 januari

In de avond van 30 januari vloog ik van Guilin, China naar Bangkok. Dit was even de makkelijkste weg om uiteindelijk in Laos te raken. Ik nam een taxi naar Khao san road. De chauffeur deed niet moeilijk en scheurde met 140 km per uur over de snelweg. Snel stond ik dan ook op plaats van bestemming. En ondanks dat het al laat was had ik snel een kamer gevonden. Ik ben meteen gaan slapen, want ik was doodop.

Ik ontwaak heel vroeg want mijn kamer ligt naast de trap. Veel mensen weten niet goed hoe ze hun voeten op moeten tillen en ik hoor dus steeds het geklepper van hun slippers door mijn oordoppen heen. Ik stond dus maar op om vanalles te regelen. Zo heb ik vliegtickets en een busticket geregeld. Ook kijk ik nog wat rond om kleding te kopen maar besluit om dat voor later te bewaren als Timo komt. Wel eet ik weer het heerlijke Thaise eten en drink ik heel veel fruitsap. 's Avonds ga ik met de nachtbus naar Chiang mai. Waar ik de volgende dag aankom. Hier staat een taxi klaar want zo commercieel als de thai zijn zorgen ze wel dat je ver buiten het centrum wordt afgezet. Deze brengt me met nog 2 andere naar het busstation waar we een bus naar Chiang Rai nemen. Dit is een luxe vip bus welke ik ook wel voor de nacht had willen hebben. We krijgen een broodcake en een flesje water. De rit duurde maar 2,5 uur dus ik ben lekker op tijd. Alweer snel vind ik een accomodatie. Daarna ga ik lekker rondkijken in de stad. Wat tempels en marktjes. En natuurlijk vul ik mijn buik met al het lekker eten.

De volgende dag nam ik de bus naar Chiang Kong wat aan de grens van Laos ligt. De rit gaat door mooie landschappen en ik verveelde me dan ook geen moment! En natuurlijk werden we weer een paar km buiten het dorpje gedropt. Waardoor we dus genoodzaakt werden een tuktuk te nemen. Deze brengt ons bij de pier. Want ja, de grens is hier een rivier. Na de benodigde stempels mogen we de oversteek maken. Daar moeten we een visum kopen en na betaling mogen we het land in. Het plaatsje waar ik nu ben beland heet Huay Xai. Nadat ik me installeerde in de kamer bekijk ik het dorpje waar ik snel klaar mee ben want het is heel klein. Dus besluit ik maar een busticket naar Luang prabang te kopen voor de volgende dag.

Luang Prabang 3 februari

Ik kom laat aan in Luang prabang. Maar alles is al dicht. Zelfs het busstation is al helemaal donker. Ik werd vlak bij mijn hostel gedropt, waarheen ik zelf moest lopen. Maar ik had geen idee waar ik was of waar ik heen moest lopen. Dus ik vraag het maar aan andere toeristen. Bij de 2e hostel heb ik raak, maar de kamer is vrij prijzig. Toch maar een nacht blijven. De volgende dag ga ik op zoeke naar een goedkopere accomodatie. Nadat ik er 15 heb gecontroleerd blijkt dat ik toch een redelijke prijs heb betaald. Want de meeste vagen meer dan 15 dollar! Nu betaal ik de helft. Toch kijk ik er nog bij 1 en ja hoor deze is goedkoper. Dus dat werd verhuizen. Daarna bekijk ik de stad. En ik vind het hier heel erg leuk! Er is zijn heel veel mooie tempels om te bekijken. Dat doe ik dan ook de hele dag.

Ik heb vervoer geregeld om naar kuansi watervallen te gaan. Deze vertrekt wel op tijd maar moet nog veel mensen ophalen. Bij de watervallen zijn best veel toeristen, maar het is zo mooi dat dat niet uitmaakt. Het water heeft een mooie blauwgroene kleur en er zijn verschillende niveaus waar de watervallen naar beneden vallen. Je kunt dus een mooie wandeling langs de watervallen maken. Ik ging ook nog even zwemmen maar het is wel erg koud! Na 2 uur te hebben rondgekeken moest ik alweer terug.

Ik ging lekker vroeg naar bed want voor de dag erna had ik een mahoud training cursus geboekt voor 2 dagen. Elke olifant heeft een baas/trainer en met hem ga je leren hoe je een olifant kan 'besturen'. (Nu 2016, heb ik spijt dat ik dit heb gedaan. Toen was ik me niet bewust dat de olifanten een intense training, wat meer weg heeft van een martelgang, moesten ondergaan. Ik zou dan ook afraden om hieraan mee te doen. Zoek een goede olifanten centrum op, waar je niet in een bakje zit. Dit scheelt voor de olifanten al een heleboel ellende!)
Ik werd dus vroeg wakker, maar wat bleek, ik had diaree. Meteen heb ik tabletten ingenomen want ik wilde wel erg graag op de tour. Ook rende ik naar de markt om een trosje bananen te halen. Natuurlijk wilde ze weer veel te veel geld maar ik had haast om bananen te eten dus toch maar gekocht. Na een uurtje lijkt het wel goed te gaan en besloot ik toch mee te gaan. Op de cursus gingen er nog 8 mensen mee. We werden met de bus naar het olifantenkamp/hotel gebracht. Daar kregen we een bungalow, die heel mooi was, toegewezen en moesten we een mahoud pakje aan trekken. Ik vond meer dat we er uit zaken als een stelletje ontsnapte veroordeelde maar het is wel fijn dat je kleren dan niet vies worden.
We werden meteen op de olifanten gezet om naar een ander kamp te gaan. Ik mocht op de nek zitten en kon al meteen even proberen te 'sturen'. Na het 1,5 uur durende ritje kwamen we in het andere kamp aan. Hier kregen we eerst onze lunch wat we de dag ervoor zelf mochten kiezen. Ik had rijst met ei wat nu wel goed uitkwam. Daarna moesten we even ons hoofd erbij houden en alle laos woorden die de olifant kent leren. Dat viel nog niet mee! En iedereen maakte dan ook spiekbriefjes op hun armen en handen. We gingen weer op de olifanten voor een uur op een andere plaats afzetten zodat andere mensen een ritje konden maken. We hadden nu even wat tijd voor ons zelf. De olifanten kwamen weer terug en voordat ze naar hun slaapplaats moesten gingen we met ze in bad. Om de beurt mochten we de olifanten wassen en schrobben. We hadden ook het woord geleerd voor water sproeien en dat werd dan ook de hele tijd geroepen! Dit vond ik erg leuk om te doen! Daarna waren ze klaar om te gaan slapen. Onderweg naar de slaapplaats kregen ze soms wat eten. Mijn olifant zette het dan op een lopen om er als eerste bij te zijn (hm klinkt bekend...) In plaats van teruglopen naar onze bungalows gingen we in rubberbanden tubben. Maar ik had daar weinig zin in want het water was koud! Dus ik ging in de boot. Bij een paar jongens was er paniek want 1 van hun had zijn camera in het water laten vallen. Niet meer teruggevonden natuurlijk.
Na een douche kregen we ons diner, wat uit curry met rijst en groente bestond. Erg lekker!

We moesten er om 7 uur uit om de olifanten weer op te halen. Eerst door de jungle lopen, en daarna weer op de nek van de olifant. We reden ze terug naar het kamp. Bij de boeking moesten we kiezen tussen trekking en kayakken. Ik had de trekking gekozen met nog een meisje uit londen. Na een paar busritjes zijn we bij het begin punt. Er blijkt nog een belgisch stel met hun gids mee te gaan, wel fijn een kleing groepje.

We moesten 1,5uur lopen naar een dorpje. Het lopen was niet zo zwaar, maar de zon maakte het ons wel moeilijk. We konden haast niet in de schaduw lopen. Het dropje was gemaakt van hutten van riet. Overal liepen kindjes rond die graag je een hand gaven en op de foto wilde. Daar aten we onze lunch waarna we weer een uur moesten lopen. We kwamen bij de waterval tad sea aan.Deze was ook mooi maar ik denk dat hij in het regenseizoen nog mooier is. We moesten nog een hele tijd op de bus wachten voor we weer terug werden gebracht naar luang prabang. Helaas was mijn hostel vol en ook veel andere. Dus uiteindelijk heb ik bij het meisje uit londen en 1 uit Australië een matras op hun kamer erbij gelegt zodat ik daar kon slapen. Met hun heb ik heerlijk gegeten.

Vang Vien 8 februari

Met de 2 meiden waarmee ik de kamer heb gedeeld nam ik de bus naar Vang Vien, een ritje van 6 uur. helaas ben ik weer heel erg wagenziek, maar ik ben niet de enige. Bijna de hele bus heeft er last van. Aangekomen in Vang Vien vinden we een leuke kamer. Deze delen we weer met zijn drieen zodat dat voor alleen geld scheelt. Kate and Carmil zijn beide fanatieke klimmers dus hun gingen op zoek voor informatie voor de volgende dag. Nadat we deze gevonden hebben gaan we lekker eten. En zoals het behoort in Vang Vien kijken we tegelijk Friends. Veel restaurants hebben dus tv's met Friends. Na een aflevering of 5 zijn we het zat en gingen lekker slapen. Het dorpje vind ik niet zo bijzonder. Veel toeristen die graag een beetje te veel drinken. Niet echt mijn type reizigers. In de hostel was ik even muziek aan het luisteren. Carmel had van haar zus ook een mp3 speler meegekregen met haar eigen muziek er op. Die vond ze echt niet leuk. Ook ik heb van Barbara uit China haar mp3 speler meegekregen. Hun beweerde dat hun muziek slechter was, maar dan kennen ze Barbara en haar muzieksmaak nog niet (sorry zus!) maar ik won dat toch echt toen er een echt hardcore nummer uit mijn oordopjes kwamen. Ach het houd je wakker.

's Nachts is Kate ziek van het eten. Veel overgeven dus de nacht was een beetje gebroken. Maar daar kon ze natuurlijk niks aan doen. Toch besluiten ze te gaan klimmen. Ik huurde een fiets. Ik wist waar ze aan het klimmen waren, en fietste daar heen. Het ging helemaal goed tot ik bij een splitsing van 4 wegen kwam. Niemand om de weg te vragen op deze verlate landweggetjes, en na 2 wegen te hebben geprobeerd en die naar niets leidde ben ik maar terug gefiets. Ik had nog geen kaart dus ging die toch maar ophalen bij de fietsenverhuurbedrijf. Daarop zag ik dat het nieteens ver was fietsen naar de dichtsbijzijnde grot. Dus op naar de grot. Na een brug was het asfalt weg en bleven er keien met zand over. Dit fietste dus echt onwijs lastig, een en al hobbel de bobbel. Na een heel stuk te hebben gefiest door echt een hele mooie omgeving met bergen, zie ik 2 jongens die bij een grot zijn geweest. Aan hun vroeg ik of die grot mooi was, maar die bleek erg smal te zijn om in te kruipen, dus dat vond ik niet zo leuk. Daarom maar weer naar een andere fietsen. Uiteindelijk kom ik er bij een die me wel mooi lijkt. Het was ook wel een mooie grot, maar ik heb mooiere gezien. Na de grot vond ik het wel weer genoeg geweest en fiets ik terug. Kate is gelukkig weer opgeknapt en we gaan nu in een ander restaurant eten. Ik vind het eten echt heel erg lekker hier, dus ik geniet van elke maaltijd! Vang vien vond ik niet zo bijzonder en besluit door te reizen naar Vientiane. Vientiane 10 februari

Ik nam een vip bus van Vang Vien naar Vientiane, maar er was weinig vip aan! De zittingen waren maar 25 cm van de vloer, en mijn knieen zaten in de stoel voor mij. Erg weinig bewegingsruimte dus voor 4 uur lang. In Vientiane moet ik een tijd zoeken naar een betaalbare accomodatie. Na een tijdje vind ik deze ook maar ik deel de kamer wel met 17 andere. Kan dus best een rumoerig nachtje worden.

Gelukkig viel de nacht mee en besloot ik nog een nacht te blijven. Ik ging een heel eind wandelen. Ik beland in een mooie tempel met heel veel boedha beelden. Daarna loop ik naar een andere tempel wat wel 45 minuten lopen is. Onderweg kom ik een koreaanse vrouw tegen en met haar bekijk ik tempel Tat luang. Hier is een hele grote gouden stuppa, daarnaast liggen nog wat kleindere tempels die ik ook mooi vind. Ik maakte de lange wandeling terug om wat te rusten in mijn hostel. Het is erg warm overdag, rond de 35 graden, dus wat later op de middag is het wat afgekoeld en loop nog wat rond.

Eerst nam ik een heerlijk ontbijt. Hier kwam ik 3 nederlanders tegen waarvan ik er 2 al eerder had ontmoet. Was dus ook een erg gezellig ontbijt. Daarna besluit ik naar het boedha park te gaan buiten de stad. Een jongen van mijn hostel gaat mee en hij neemt weer een andere meid mee die toevallig uit nederland komt. Gezellig zo. De bus doet er 1 uur over, en stopte recht voor het park. Overal staan grote maar ook kleine boedha's op een groot grasveld. Ik vond het wel mooi om te zien. Daarna maken we de rit weer terug.

Ik besluit de bus naar Nong kai, Thailand te nemen, om direct door te gaan naar Cambodja. Lees verder bij Cambodja.

Wat vond ik van Laos nadat ik weer terug ben in Nederland?

Positief:

• De mensen zijn heel aardig. Je laten je met rust en wanneer je iets vraagt proberen ze oprecht te helpen.
  • Wat mis ik de mango sticky rice! MMMM z lekker!
  • Met 24 mensen op 1 kamer slapen? Je lijkt wel gek zeggen de meeste die dit horen. Maar weet je, ik heb echt goed geslapen!
  • Luang prabang is zo'n lief dorpje. Je kunt er veel mooie tempels bekijken. En in de omgeving zijn er prachtige watervallen.
  • Het omgaan met olifanten was erg leuk!

Negatief:

• Krijgen de chauffeurs hun rijbewijs bij een pakje boter ofzo? Wat rijden ze hard en ongecontroleerd.
  • De helft van de bus van Luang prabang naar Vientiane was of aan het kotsen, of moest bijna kotsen. Iets rustiger rijden zou zeker schelen.
  • Enne plaspauses doen ze ook al niet aan. Oja toch wel, voor degene die hem uit hun broek kunnen hangen...
  • Vang vien was wel errug toeristisch. Niet mijn ding...