China 2009
06 June 2009

9 januari tm 30 januari

Dit is een onderdeel van mijn 4 maanden reis door Azie 2009.

Beijing

Barbara en ik vertrokken op 8 januari naar Beijing. We landden in Beijing met een korte vertraging omdat ze het vliegtuig moesten ontvriezen. De piloot riep om, let op het is -11 graden. En dat was koud!
In Beijing aangekomen namen we een bus naar de stad en vandaar namen we de metro naar het station waar we ons hostel hebben. Verbazingwekkend genoeg is er veel in engels aangegeven dus dat is makkelijk! We vonden ons hostel dan ook snel. Helaas was er nog geen kamer maar om 12 uur wel. We hadden dus tijd om eerst nog wat te bekijken. We zaten vlak bij de verboden stad, we liepen daar heen. Maar door de snijdende wind was dat langer en kouder dan we dachten. Ik had oude schoenen bij me maar helaas waren dat geen goede. Koude voeten! De verboden stad was mooi om te zien, maar erg groot! Er waren ook heel veel chinese toeristen, maar zodra je van het gebruikelijke pad af ging was het rustig. We hadden lekker cola gekocht maar daar vonden we een vreemd smaakje aan zitten. Ik zei voor de grap dat het vast over de datum zou zijn, en jawel hoor,l 4 maanden! Later in de supermarkten blijkt alles maar dan ook alles over de datum! Nouja die mensen eten het ook dus zal wel ok zijn.
We hadden meteen ook een groot plein bekeken. Wat me opvalt in de stad is dat het vrij schoon is op staat.

Eerst kijken of onze kamer al klaar was. Deze was gelukkig al klaar. Maar koud dat het was! De airco die ook warme lucht kan blazen is ook niet heel goed.

's MIddags gaan we naar de Lama tempel en Confisus tempel. Deze waren beide heel mooi en groot om te zien. We hebben dan ook heel veel foto's gemaakt. Het mooie van de tempels is nog de rust die er is. Hoe druk het opstraat is hoe lekker rustig in de tempels. Helaas ben ik inmiddels zo verkleumd dat we maar terug gaan om en warme douch te nemen.

Voor de volgende dag boekten we een tour naar de chinese muur. We moesten al wel vroeg op staan en dat deed best pijn want door de kou (de airco viel steeds uit) konden we beide slecht slapen. We zaten met zn vieren in de auto en het was 2,5 uur rijden. Onderweg pikten we een oud mannetje op wat later onze gids bleek te zijn. Het was eerst een stevige klim omhoog. En leuk is om erbij te zeggen dat ik 4 lagen broeken aan had en 6 lagen bovenkleding! Er stond een flink snijdende wind dus echt lekker lopen was het niet.

Maar eenmaal op die muur vergeet je het (ok bijna dan). Dat is zo gaaf! deze muur is nog niet gerestaureerd dus je ziet nog de oude stenen en halve trappen. De klim over de muur is best pittig want ook dat is steil. Maar elke keer als je boven komt weet je dat je een geweldig uitzicht krijgt. Dit is echt ontzettend leuk! Wel heb ik dus moeite om naar boven en ook beneden te gaan. Mijn schoenen zijn inmiddels kapot en veel te glad voor de losliggende stenen.
We moesten een papier tekenen voor als er iets gebeurd de tour niet aansprakelijk is. Nu snap ik dat wel.
Het pad naar benden is ook heel steil en ook heel glad door de stenen. Iemand uit de groep helpt me naar beneden. In hetdorp onderaan de heuvel kregen we een heerlijke lunch. Daarna weer terug naar ons hostel. Ook in de auto is het heel koud, de man zet de verwarming niet aan, net of hij het lekker warm heeft. Mijn schoenen hebben het nu echt begeven en ik moet nieuwe kopen. Ik besloot om maar sportschoenen te kopen omdat ik verder geen schoenen nodig heb. Helaas heb ik nu steeds wel blaren.

We hebben nog een halve dag over om naar het zomerpaleis te gaan voor onze avondvluch naar Chengdu gaat. We besluiten de bus te nemen. 38 busstops en ruim 2 uur later zijn we er. Hm dat gaat een beetje krap worden. We hebben dus een half uur kunnen kijken en daarna weer met de bus terug. Weer 2 uur in de bus. We halen het mooi op tijd op het vliegveld. Wel jammer dat we niet meer hebben kunnen zien van het paleis.

Chengdu 11 januari

We landden veilig in Chengdu waar het 9 graden is! Dat is een stuk aangenamer! We werden opgehaald door ons hostel sim's cozy hostel. Dit is echt een heel leuk hostel! Er is aan alles gedacht van gratis fruit tm een dvdspeler! Ook de verwarming doet het! We slapen dan ook heerlijk.

We besluiten na te hebben uitgeslapen om naar een tempel te lopen. Dat viel nog niet mee omdat de straatnamen in chinees zijn. Gelukkig was er een aardig meisje wat met ons meeliep. De wengsu tempel was ook weer heel mooi om te zien. De stijl is heel anders dan ik heb gezien. Daarna lopen we naar het peoples park. Hier is het heel druk met mensen en optredens. Echt heel leuk om de mensen te zien zingen en dansen. Daarna nemen we een overvolle bus terug naar ons hostel. s Avonds eten we bij een hotpot restaurant. Dit is een soort fondu met hele hete saus. En als ik bedoel heet dan is het echt heel erg heet. Toen we al 10 minuten zaten en nog maar niet wijs konden worden hoe het nu precies werkte en wat de serveersters van ons wilde weten, kwam er een engels stel die bij ons kwamen zitten. Barbara en Noel moesten dus uiteindelijk mee naar de keuken om aan te wijzen wat we precies als vlees enzo wilde. uiteindelijk kregen we dit dan ook. Maar het was zo heet om te eten, gelukkig hadden we ook wat minder hete saus. Met Simon had ik nog gewed voor 10 ct dat ik een met hete saus doordronken champignon in 1 x op zou eten. Natuurlijk heb ik dat gedaan.

We staan vroeg op om naar de pandaberen te gaan. We hebben voor het gemak een tour geboekt. Bij de tour zit nog een nederlandse jongen en 2 engelsen die we gister hadden ontmoet. We lopen een rrefe door het park. We zien ook echt heel veel panda's! zo heel erg lief hoe hun met elkaar spelen. We hebben dan ook keiveel foto's gemaakt. We hebben ook babies van een jaar gezien en die zijn zooo schattig!

s Middags boeken we een tour voor markten. De nederlandse jongen gaat ook mee. We hebben dezelfde gids als 's cochtends. Erg leuk! We gaan naar theemarkt, vismarkt, tibetstraatjes, en nog een markt. Echt heel erg leuk allemaal. De vismarkt was vies om te zien. Veel dode schildpadden (hej deze zwemmen ook he!), padden en vissen die in veel te kleine hokken zitten. En oja, ook dode vissen. We hebben bij een klein restaurant dumplings gegeten, deeg met vlees. Lekker maar weer hele hete saus.

De volgende dag namen we een bus naar Leshan. Hier zou een grote boedha zijn. We hadden onze Lonely planet niet bij ons maar andere toesten uit Polen wel. We hebben de hele dag met hun doorgebracht. We hadden alleen geen idee dat het park zo groot was! het was niet alleen een boedha maar nog vele andere tempels en beelden! Het toppunt was wel het beeld, alleen zijn oor was al 7 meter hoog, kunnen jullie nagaan hoe groot de rest was! We hebben de hele dag daar doorgebracht.

KLM Destination Guide Chengdu

Lijiang 15 januari

Op 15 januari stonden we vroeg op. We hadden vergeten ons vliegticket te boeken en we dachten wel als we op tijd naar het vliegveld gaan kunnen we vast nog mee. We hadden alles in chinees op laten schrijven om een ticket te boeken. Op het vliegveld stappen we naar het eerste beste kantoor. En jawel hoor we kunnen op de eerst volgende vlucht mee. Ik had er de hele nacht over liggen dromen maar toch goed gekomen.

In lijiang nemen we een taxi naar het centrum. Het oude centrum is verboden voor auto's dus dat werd lopen. Helaas konden we het hostel wat we hadden gekozen niet vinden. Toch maar een ander geboekt. Helaas is hun engels niet zo best daar. Het is ook best koud! Onze kamer heeft aleen een elektrische deken dus lekker tv kijken si er niet bij! 's middags lopen we uren door de stad te dwalen. Allemaal kleine straatjes met winkeltjes en mooie gebouwen. 's Avonds bestelde ik iets te eten. Ik wilde garnalen maar deze waren erg klein en gefrituurd, niet te eten dus!

De volgende dag liepen we naar een tempel op de berg. Hier hadden we een gigantisch uitzicht over het stadje. Heel mooi! Ook de tempel was erg mooi om te zien. Verder dwaalden we weer door de straatjes.

We hadden besloten om een tour naar tiger leapin gorge en een nationaal park te maken. Helaas gaan hier alleen tours met chinese gidsen heen. Toch maar geboekt. We hadden een tijd afgesproken maar natuurlijk was er niemand. Na 20 minuten had de tourburo aan de overkant medelij met ons en belde wat rond. En jawel daar kwam onze gids aan. We hadden nu eerst een rit van 2 uur voor de boeg. Halverwege hadden we een plasstop. Ik hoefde nog niet nodig maar bab wel. Toen ik haar gezicht zag wist ik genoeg. Jawel van plassen maken ze een gezelligheids uitje van. Geen deuren, lage muren en als je pech hebt niet eens een muur! We kwamen er hier ook achter dat er een paar studenten in de bus zaten die wat nodige konden vertalen.

De tiger leaping gorge was echt onwijs mooi! Steile kloof met kolkend water. Helaas hadden we niet veel tijd hier. Op naar de volgende stop wat eten was. We zaten met 10en aan tafel met een draaischijf waar schalen eten op stonden. Natuurlijk moesten we met stokjes eten. En die mensen eten snel! Wij hadden net een half kommetje op en hun waren al klaar! Ik durfde niet nog meer op te scheppen dus een beetje weinig op. Toen weer een uur of 2 rijden. We kwamen toen in Shangrila aan. Deze plek zag er anders uit dan we dachten. We stopten eerst bij een tempel waar een belangrijk persoon was. Of het lag aan hun vertaal kunsten of wij begrepen het niet, maar het waren gewoon waarzeggers! Eerst een ellenlange verhaal wat voor ons oersaai was. We zijn zodra we konden ook naar buiten gevlucht.We gingen naar ons hotel waar we echt schrik voor hadden. En terrecht! zolang we niet in de badkamer keken was het best ok. En zolang we alle lagen kleren aanhielden en in bed gingen ligen ook. het was namelijk buiten net zo warm als binnen! En het was -12! Ook lag het nogeens erg afgelegen.

Slapen was dus niet zo goed gegaan. WE hadden wel een elektrisch deken maar dat helpt weinig! Ontbijten ging weer in een moordend tempo. We reden na het ontbijt een half uurtje. We kwamen in een nationaal park. De natuur was echt heel mooi! bergen met bevroren riviertjes, bossen die wat kalend zijn en vele bevroren meren. We hadden het weer heel koud en we waren onze mutsen vergeten. Gelukkig werd door het lopen wel wat warmer.
We mochten zo'n 3 uur rondlopen waar we ook goed gebruik van hebben gemaakt. het zonnetje schijnt en dat maakt het een stuk aangenamer. De bus terug ging eerst langs een museum wat eigenlijk geen museum was maar waar we een soort van preek van een man kregen. Wederom niet interessant. Toen moesten we nog 4 uur rijden naar Lijiang. Hier konden we gelukkgi weer inchecken in hetzelde hostel.

Dali 19 januari

We namen een bus naar Dali. De rit duurde maar 3 uur en deze ging langs bergen en mooie beplante velden. In Dali vinden we plaats bij friends guesthouse. Overdag hebben we het stadje bekeken. Het stadje is niet zo oud maar ziet er wel gezellig uit. We maken dan ook veel foto's. s Avonds eten we weer erg lekker.

Helaas hadden we bij het nemen van de kamer niet goed opgelet en kwamen we er 's avonds achter dat er geen elektrische dekens waren. Het was dus ijskoud! Na heel de nacht te hebben liggen bibberen besluiten we een ander hostel te zoeken. Om 11 uur is alles geregeld bij een nieuw hostel. We boeken ook meteen een chauffeur voor een dag. We rijden eerst naar Wasa waar een lokale markt aan de gang is. En deze is echt heel erg leuk! Allemaal vrouwen in traditionele kleding die groente, fruit een andere lekkere dingen verkopen. We raken hier niet uitgekeken. Onze gids spreekt alleen chinees en loopt ons achterna zodat we niet de weg kwijtraken. Na de markt rijden we nog naar tempels, oude dorpjes en naar een kabelbaan die ons bij een grot brengt. Allemaal is het heel mooi om te zien en ook de omgeving is echt schitterend. Om 5 uur zijn we weer terug in het hostel.

Vandaag hebben we naar de 3 pagodes gelopen. Dit zijn gouden torens. Een flinke wandeling maar wel de moeite waard. Daarna lopen we weer wat door het stadje en kijken gewoon wat rond. We eten elke avond heerlijk en met veel smaak!

Kunming 22 januari

We namen om half 10 een bus naar Kunming, deze deed er ongeveer 5 uur over. We kwamen aan op een raar busstation en we wisten niet precies hoe we daar weg moesten komen. Uiteindelijk namen we een taxi naar een hostel. Alleen viel deze tegen en moesten we naar een ander hostel lopen. Deze was stukken beter, met airco en prive badkamer. De airco heb je echt nodig want het is koud hier! een graad of 7. We kijken rond in een gigantische supermarkt met 3 verdiepingen. Echt vanalles verkopen ze daar! Ook is het onwijs druk inverband met het nieuwjaarsfeest. Het zag er zwart van de mensen met overvolle karretjes net als bij ons met kerst.

De volgende dag namen we een bus naar het stenen woud. Eerst konden we niet wijs worden uit het systeem en zaten mensen aan onze jassen te trekken om met hun toeristenbussen mee te gaan. Uiteindelijk doen we dat ook met de verplichte stop bij een silvermarkt en een tempel. De tempel blijkt nog mooier te zijn dan we dachten en er was ook een ceremonie aa de gang wat interessant was om te zien. het stenen woud vond ik nog mooier dan ik dacht. Zodra we van de gebaande paden afgaan loop je op kleine trapjes en paadjes midden tussen de gigantische stenen. Ik was wel bang om te verdwalen want het is heel groot en je moet steeds je richting kiezen. Uiteindlijk raken we toch met moeite uit deze paadjes. Na een leuke dat moeten we weer met de bus naar huis. Ook de regen begint een beetje mee te spelen dus is het niet erg om weer in de bus te zitten.Met veel moeite vinden we de bus weer terug naar het hostel. helaas staat alles in chinese tekens aangegeven waardoor we dus geen borden kunnen lezen. Maar met behulp van de mensen vinden we uiteindelijk de busstop.Yangshou 25 januari

We moesten heel vroeg opstaan om de eerste bus naar het vliegveld te nemen. De bussen zijn heel goedkoop maar soms is het echt zoeken naar de juiste. Gelukkig hadden we de vorige dag al lopen zoeken zodat we nu in 1 x naar de stop liepen. Ook het inchecken en het vliegen gaat goed, we landen om half 10 in Guilin. Daar nemen we 2 bussen naar Yangshou. Op het vliegveld hadden we al een hostel gereserveerd. helaas regent het en ziet het er wat somber uit. Toch lopen we een rondje door het dorp heen. We komen uit bij een markt en het eerste wat ik zie is een geslachte hond!Achter de hond zittenz ijn vriendjes nog levend en wel te wachten op hun laatste bestemming. Toch wel zielig om deze beestjes zo te zien.
Deze avond is het oudjaarsavond. Er is dan ook vollop vuurwerk te zien. ze hebben echt mooi siervuurwerk, geen potten maar tonnen tot je knieen die de mooiste kleuren laten zien. Tegen 12 uur slaat het los en hoor je alleen nog maar weet ik hoeveel klappers en is het echt een herrie. later zien we nog wat mooie pijlen maar ik denk doordat het weer niet zo goed is dat er toch minder mensen op straat zijn. Snachts worden we nog een paar x gewecht door een heleboelklapper recht onders ons raam.

De volgende dag is he weer nog beroerder. We besluiten dan maar een kookles te nemen. We kiezen vis, noodles en dumplings. De vis is nog leven en de kok slaat een paar keer zijn hersens in. Helaas werkt dat niet en terwijl nog levend halen ze de ingewanden eruit. Na nog een paar tikken is hij toch echt dood. We kregen duidelijk uitleg bij alles en we mochten zelf ook wat dumplings vouwen. uiteindelijk mogen we de heerlijk maaltijd zelf opeten!

Gelukkig hebben we ook nog een dag dat het niet regent. De vrouw in hostel ging met ons een rondje van 3 uur fietsen. Ze wist allemaal leuke weggetjes die langs de gebergte gingen. Het was heel erg mooi! Helaas zijn alle rijstvelden nu kaal anders was het zeker nog veel mooier geweest. De fietsen waren ook redelijk goed, maar een hrefen kont hadden we er wel van gekregen! 's Middags en 's avonds vermaken we ons met het kopen van souvenirs en een lekker maaltijd. Onderhandelen is hier echt een must want ze vragen belachelijke hoge prijzen. Guilin 28 januari

We stonden op tijd op en namen de bus van Yangshou naar Guilin. We hoefden niet eens te wachten en konden meteen instappen. De rit duurt 1 uur. We zoeken een hostel die gelukkig nog een plaatsje heeft. De kamer ziet er wat armoedig uit maar de airco doet het heel goed! We lopen een rondje en komen tot de conclusie dat dit weer een grote stad is met ontzettend veel shoppingmals. Ik ben daar snel op uitgekeken. Maar veel andere keuze door het weer hebben we niet want het regent. De volgende dag is het weer wat opgeklaard. We gaan een olifantengrot kijken. nee geen olifanten in een grot maar een grot die er op lijkt. Het uitzicht is heel erg mooi. Verder doen we niet veel bijzonder zo ook de volgende dag. Nog naar een ander uitzicht punt geweest met een grot met boedhas erin. Verder maken we ons klaar voor de reis naar Bangkok (ik) en Barbara naar Chengdu. Helaas zit deze reis er weer op voor Barbara.

Lees verder bij Laos.Na de reis

Wat vond ik van China nadat ik terug ben in Nederland?

Positief:

• Waar ter wereld kun je in een taxi stappen, geld betalen en dan je wisselgeld volledig terug krijgen, fooi weigeren?
  • Er is zoveel te zien, je weet niet waar je moet beginnen. Gelukkig kun je met het vliegtuig op vele plaatsen komen. Scheelt je heel veel reistijd.
  • Het was erg leuk om een keer oudjaarsavond in China mee te maken.
  • Geweldige supermarkten!

Negatief:

• Ondanks dat de mensen ons graag wilden helpen was het lastig dat we niks van het Chinees verstonden.
  • Ook eten bestelden we maar wat, zonder dat we wisten wat we op ons bord kregen.
  • Wat was het koud daar! Ik snap nog steeds niet waarom er helemaal niks verwarmd wordt, geen bus, taxi, restaurant of hotel. Alles heeft verwarmingen, maar worden gewoon niet aangezet. Met -5 is dat echt niet te doen. En eten met een jas aan is ook niet echt fijn.