Tanzania

Zebra's in Serengeti NP

26 March 2006

Arusha 30 januari

Op 29 januari stapten we in het vliegtuig van Martinair om met een rechtstreekse vlucht aan te komen in Mombasa, Kenia de volgende dag, Erika, een vriendin en ik kwamen al vroeg aan en omdat we graag naar Tanzania wilde hebben we een taxi genomen naar het busstation voor de bus naar Arusha. Bovenop de bus werden alle spullen geladen maar gelukkig hadden ze onze grote backpacks gewoon in de bus geladen, daar moesten we natuurlijk weer voor betalen…
Maargoed om 8 uur waren we toch op weg. We gingen via nog wat grotere plekken en onderweg werd dus volop gestopt om andere mensen en spullen in te laden. Helaas zaten we heel krap. Een plek waar normaal 2 mensen zitten, zijn nu 3 plaatsen gecreëerd. Dus dat werd de hele weg half buiten de stoel hangen en dus lekker krap tegen een keniaan zitten. Maargoed we komen uiteindelijk wel waar we zijn moeten. Na voi, veranderd de weg in een zandweg met veel kuilen en bulten. Lekker door elkaar geschud dus. We reden hier door een nationaal park en we zagen nog een giraf en springbokken. Onderweg stopte de bus om mensen te laten plassen enz. maar wel bij bosjes.
Na een uur of 5 in de bus kwamen we bij de grensplaats Taveta. Daar was de overgang naar Tanzania. Na de benodigde stempels en visa, was het wachten tot de bus weer wegging. Dat duurde dus weer een uur. De bus was inmiddels al flink leeg, maar geen nood, onderweg stappen er weer genoeg mensen in!

Geen mensen om in te laten stappen? Dan maar eten. Ergens in Moshi laadde ze de bus vol met eten in blik. Weer lang wachen dus. Na een lange busrit kwamen we rond half 6 ‘s avonds aan in Arusha. Op het busstation was het echt heel erg druk. Daar lopen allemaal ‘proppers’ die je allemaal naar hun guesthouse en hotel willen brengen voor commissie.
We riepen een guesthouse waar we heen wilde. Een man stapte uit de menigte, en bracht ons waar we zijn wilde. Hij heette Gideon. Daarna ging hij ons helpen geld te halen, maar de banken waren al dicht, en ook de pinautomaten waren leeg. Gelukkig hadden we nog wat dollars om te wisselen. Gideon bleek voor een safari company te werken.Na lang praten met Gideon zijn we tot een overeenkomst gekomen om de volgende dag meteen op safari tocht te gaan voor 4 dagen.

Lake manyara 31 januari

We werden vroeg wakker. Althans Erika was wakker en wilde weten hoe laat het was. Ze riep dus mijn naam. Omdat ik met oordoppen slaap riep ze dus hard. Ik schrok me rot! En was dus ook meteen goed wakker. We hadden afgesproken met Gideon. Hij zou ons ophalen bij onze guesthouse. Daarna zou hij met ons weer naar de bank gaan om de betaling te voldoen, zodat we mee konden op de safari. Maar nog steeds was de pinautomaat leeg. En verder konden we met onze pasjes nergens pinnen. Uiteindelijk zei iemand van een bank dat je kon pinnen bij een hotel. Daar aan gekomen was het helaas niet mogelijk. Gelukkig had ik een credit card waar het wel mee kon. We moesten meteen een flink bedrag opnemen. Om kosten te besparen nam ik voor Erika ook geld op. We hadden dus een hele pak met geld bij ons. Ik voelde me echt onveilig op straat!

Inmiddels gingen we onze gids ophalen en betalen. Dit keer wilde ik maar al te graag van het geld afzijn! Na betaald te hebben konden we dan eindelijk op weg. Nu was het dan toch zo ver! We gingen met onze gids en chauffeur Ruben op weg naar Lake Manyara nationaal park. Na een rit van ongeveer 5 uur kwamen we in ons tentenkamp. Daar kregen we een lunchpakket. Dat was lekker! We konden nog even rusten bij het zwembad. Daarna kwam de gids ons halen voor onze eerste safari.
Na de benodigde papieren konden we het park in. Vol spanning zaten we in de auto, wat zouden we gaan zien? Zebra’s en giraffen zagen we al vrij snel. Wat een mooie beesten zijn dat toch!
Ruben wist erg veel te vertellen over de dieren. Dat was erg interessant. We maakten een hele rit door het park. We zagen leeuwen in de bomen hangen en onder de bomen lag een cheeta te rusten. Ruben vertelde ons dat een cheeta in dit park zeldzaam was.
Op een gegeven moment riep Erika dat ze iets zag in de bossen. Een olifant! En heel erg dichtbij! Later zagen we nog meer olifanten. We stonden er tussen in! Ik wilde graag een baviaan fotograferen. Maar Erika zag een slang. Het bleek een zwarte mamba te zijn! Ook zagen we in het park impala’s en dikdiks. Na ongeveer 3 uur te hebben rondgereden gingen we weer terug naar ons tentenkamp Twiga campsite. Daar kwamen later onze medereizigers, Arno en Tanja uit Duitsland, aan die ons naar Serengiti nationaal park en Ngorongoro nationaal park zouden vergezellen. Ook was inmiddels onze kok Eric gearriveerd en die begon aan onze maaltijd. Dat was heerlijk! Met vis, gebakken aardappels, en groentesaus. Omdat we weer vroeg uit bed moesten gingen we vroeg naar bed.

Serengeti 1 februari

We werden vroeg gewekt en we kregen eerst een ontbijt. Toast met jam, gebakken eieren met worstjes. Na het ontbijt gingen we om ongeveer 8 uur op weg naar Serengiti nationaal park. We reden door het Ngorongoro reservaat. De omgeving was heel mooi en er waren ook wat dieren te zien zoals zebra’s. De weg was hier erg slecht. Heel veel hobbels en kuilen. Bij de entree van Sergengiti nationaal park kregen we lunch terwijl onze gids papieren ging invullen en de entree betalen. Ondertussen hadden we ook nog tijd om daar een stukje te wandelen naar een mooi uitzichtpunt.
De papieren waren geregeld en we konden het park in. Na een kwartier gereden te hebben zagen we een groepje leeuwen! Dit keer was er een mannetjes leeuw bij. We wilden een foto maken maar Ruben bleef maar doorrijden, maar hij wilde ons juist nog dichterbij de leeuwen rijden! Heel mooi!

Het park is heel erg groot en uitgestrekt. Heel vlak en dor. Het begon ook een beetje te regenen. Dat was wel jammer. Toch genoot ik van de dieren en natuur. Tegen de avond kwamen we aan op ons nieuwe kamp. Om het terrein zijn geen hekken, echt puur natuur dus. De tenten werden opgezet door onszelf en het eten bereid door Eric. We aten met z’n allen in een kooi zodat de dieren het niet kunnen stelen. We zagen een buffel rond de camping lopen. Echt geweldig om te zien! De zonsondergang was ook heel mooi.

‘S nachts moest ik naar de wc. Maar Ruben had gewaarschuwd dat je ‘s nachts goed moest opletten of je geen dieren zag. Die zag ik niet dus naar de wc. Toen ik terug kwam hoorden we de Duitsers praten, die hoorden wat en moesten ook naar de wc. Maar Erika en ik hadden al gehoord dat het een man was die snurkte!

Ngorongoro krater 2 februari

We werden om half 6 gewekt. Meteen gingen we weer rijden. We waren zelfs een van de eersten die weggingen van de tentenkamp. Onze tenten bleven nog staan. Doordat het zo vroeg was, was de kans op dieren veel groter. Al snel zagen we 2 leeuwinnen rennen en spelen. Heel erg gaaf om te zien! Later zagen we nog een leeuw die een buffel had gedood en nog een leeuw met leeuwin die steeds aan het spelen en stoeien waren. Verder zagen we nog topi’s, impala en mooie vogels.

Tegen de middag gingen we weer terug om te eten. Dit keer kregen we ugali, een echt Afrikaans gerecht van een soort maïspap met saus. Ik vond het erg lekker! Na het eten werd de auto gepakt en gingen we naar Ngorongoro nationaal park rijden. Dit was weer een lange rit van zo’n 5 uur. Onderweg stopten we bij een Masai dorp. Dat was heel toeristisch, maar toch best interessant om te zien hoe die mensen leven.

Tegen de avond kwamen we in Simba campsite. We hadden heel veel geluk. Er zaten heel veel olifanten in en rond de camping. Heel dichtbij dus. Erg indrukwekkend! Weer lekker gegeten maar het slapen ging moeilijker, de tent was helemaal vochtig van binnen en het was ook best wel koud. ‘S nachts moest ik weer naar de wc. Toen ik terug liep zag ik heel veel zebra’s rond de tenten grazen.

Arusha 3 februari

Weer om half 6 opgestaan en meteen weer weg. Dit keer om in de Ngorongoro krater te gaan. Een hele mooie omgeving. Een grote vlakte met daarom heen allemaal bergen! Toen we net aankwamen was onze jeep stuk. Gelukkig kon Ruben en een andere gids hem maken.

We zagen weer olifanten, giraffen en heel veel gnoes en zebra’s. na en stukje in een bos te hebben gereden kwamen we bij een vlakte. Daar zag Ruben cheeta’s. Ze zaten wel ver weg, maar toch konden we ze goed zien. Ze zouden bijna gaan jagen, maar de beesten waarop ze jaagde waren te ver weg. Dus helaas hebben we dat niet mogen meemaken. Na ook nog bij een meer met nijlpaarden en een meer met flamingo’s te zijn geweest gingen we op de terugweg naar de camping.
Toen zag Erika een neushoorn staan! Die hadden we nog niet gezien. Wel heel gaaf dus! De terugweg naar de camping was weer heel hobbelig! Op de camping kregen we lekker te eten, daarna gingen we weer terug naar Arusha, waar we ’s avonds aankwamen Helaas, de safari was voorbij. In Arusha hebben we nog met Gideon, Tanja en Arno gegeten. Gideon had voor ons kaartjes voor de bus naar Dar es salaam geregeld voor de volgende dag. Hij beloofde om ons naar het busstation te brengen.

Dar-es-salaam 4 februari

Helaas was Gideon er niet en zijn we zelf naar het busstation gelopen. Een frefje, want daar is het een drukte van belang met overal verkopers om ons heen die ons niet met rust wilde laten. Gideon kwam gelukkig toch nog aan en schoot ons te hulp. Hij bracht ons veilig naar onze bus. De bus deed er ongeveer 9 uur over. We reden langs de berg Kilimanjaro, geweldig om te zien. Overal zag je de mooie natuur, met daarin kleine hutjes.
Onderweg even maar dan ook echt heel even gestopt om te eten en naar de wc te gaan. In Dar es salaam werden we opgewacht door een vriend van Gideon die ons naar een gereserveerde hotel bracht. Dat was een super plek. Tanja en Arno waren daar ook. Dat was heel gezellig. Nog gepind en bootkaartje geregeld voor de volgende dag. ’S avonds zijn we met Arno gaan eten.

Zanzibar 5 februari

We konden wat uitslapen voordat we de boot naar Zanzibar zouden nemen. Ook tijd om uitgebreid te ontbijten. Het duurde erg lang voordat ons fruitontbijt werd geserveerd.

De boot ging om half 10. De tocht duurde ongeveer 2 uur. Ik was natuurlijk weer kotsmisselijk geworden op de boot. In Stonetown aangekomen hebben we een taxi gedeeld met 2 andere Nederlanders naar Nungwi beach helemaal in het noorden van Zanzibar. De taxi chauffeur wist nog een goeie plek voor ons om te slapen. En dat was het ook! Voor 25 dollar hadden we ons huisje heel dicht bij het strand staan. Het huisje was ook lekker ruim. Goed geregeld dus! ‘S middags lekker op het strand uit liggen rusten. Het bleek alleen wel dat er niet zo heel veel te doen was ‘s avonds. Er waren maar weinig restaurants en winkels. Dat viel een klein beetje tegen.

Ons huisje was inclusief ontbijt. Na het wakker worden meteen aanschuiven bij de ontbijttafel. Lekker fruit met brood en ei. Natuurlijk ook een lekkere bak thee!

We wilden een vliegticket regelen naar Mombasa en nog wat tours. Vandaag waren we dus druk bezig met dit alles regelen. Uiteindelijk was ons ticket geplant op zaterdag. Voor morgen en overmorgen hadden we een tour geregeld. De rest van de dag hebben we heerlijk op het strand doorgebracht! Eindelijk rust!

Jozani nationaal park 7 februari

Om 7 uur werden we wakker en hebben we ontbeten. Om half 9 werden we bij het boekingskantoor verwacht. Daar stond iemand al ons op te wachten om naar de spicetour en het Jozani nationaal park te gaan. Eerst gingen we naar het Jozani nationaal park. Daar zijn zeldzame red colobus apen te zien. Er waren er heel veel. Het zijn hele mooie apen met een rood/bruine vacht. Ze renden langs ons heen of we er niet waren. Lekker veel fotograferen dus! Daarna gingen we nog naar de mangroven kijken. De gids heeft ons veel uitgelegd over de mangroven. Erg interessant.
We gingen weer in de auto om naar de spicetour te gaan. We reden naar een stuk land waar een man ons opwachtte. Hij legde alles uit over de kruiden die er waren. Hij liet ons eerst ruiken en daarna raden wat het was. Kaneel, nootmuskaat, vanille, citroengras en nog veel meer. Ik vond het heel leuk. Er waren nog 2 jongetjes bij die alles gingen zoeken en voordoen. Een jongetje klom zelfs in een hoge kokospalm om voor ons een paar kokosnoten te plukken. Ze hadden ook allemaal dingen gevlochten voor ons. Een hele geslaagde dag!

Zanzibar 8 februari

Vandaag weer op tijd wakker om te gaan snorkelen. Na het passen van snorkels moesten we eerst even wachten op de boot. Daarna mochten we in de boot. Waar we weer moesten wachten. We zouden om 9 uur weggaan maar uiteindelijk was dat 10 uur en moesten we nog meer mensen ophalen. De boten zat helemaal vol met mensen, te veel eigenlijk. Na een tocht van 1.5 uur kwamen we op de snorkelplek aan. Er waren wel mooie vissen maar veel mooi koraal was er niet. Na het snorkelen gingen we naar een heel mooi strand waar we lunch met tonijn kregen. Degene die wilden zwemmen konden dat ook nog doen. Daarna moesten we weer 1.5 uur in de boot terug naar Nungwi beach.

We zijn vandaag lekker lang op bed blijven liggen, maar niet te lang want we wilden naar het schildpadden aquarium lopen. Het was ongeveer 20 minuten lopen langs het strand. Op het einde was een aquarium voor schildpadden. De vissers vangen per ongeluk een schilpad. Om te herstellen brengen ze het naar het opvangcentrum. Na herstel worden ze vrijgelaten in de zee. We mochten de schildpadden voeren. Dat was heel leuk om te doen. We mochten de kleintjes van ongeveer 7 maanden oud vasthouden.

Smiddags hebben we weer lekker op het strand doorgebracht.

Stonetown 10 februari

Na het ontbijt zijn we met de shuttle bus naar Stonetown gebracht. Om 11.15 uur kwamen we bij hotel karibu inn. Het zag er leuk uit! Meteen zijn we de stad gaan verkennen. We hadden niet veel tijd en wilden nog van alles doen, waar eigenlijk geen tijd voor was. De stad heeft heel veel smalle straatjes waar je lekker in kunt ronddwalen. Er zijn heel veel leuke winkels, maar om een redelijke prijs te krijgen moet je heel erg afdingen. We hebbne dus niet veel gekocht.

Na het eten zijn we naar een muziek festival gegaan. Deze was in het oude fort. Er waren heel veel mensen en er was leuke muziek. Maar na een uur of 3 en 3 optredens hadden we het wel gezien. En zijn we lekker gaan slapen.